مرکل توانایی  رویارویی با  اردوغان  را ندارد

معاون رئیس پارلمان اروپا با انتقاد شدید از سیاست های مرکل در قبال آنکارا از میل و رغبت وی برای زانو زدن و سر خم کردن در برابر اردوغان با توجه به بحران پناهندگان سخن گفت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، "الکساندر گراف لامبسدورف"، معاون پارلمان اتحادیه اروپا در گفتگو با روزنامه آلمانی "دی ولت"، لغو مصونیت نمایندگان ترکیه از طرف پارلمان این کشور را محکوم کرده و درباره سیاست صدر اعظم آلمان در قبال ترکیه گفت: مرکل در هر صورت سیاست قابل پیش بینی را در این راستا دنبال می کند. رویکرد وی در این راستا سال هاست بین موضع رد و خوش رقصی کردن در برابر آنکارا تاب می خورد.

مرکل به عنوان رئیس حزب دموکرات مسیحی عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را کاملا رد می کند. اما حالا ناگهان وی در بحران پناهندگان مذاکرات درباره عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را در پیش می گیرد. همزمان دوباره از حزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی پیام های بسیار نامحترمانه ای به آنکارا ارسال می شود که یک رابطه کاری سازنده را از بین می برد. این همه با هم جور در نمی آید.

وی همچنین به رئیس پارلمان آلمان که اخیرا اردوغان را یک مستبد نامیده است انتقاد وارد کرده و گفت: من چنین لفظی را کم تر سازنده می دانم. ترکیه با همه مسائلی که دارد یک کشور مهم و بزرگ و یک ملت سرافزاز و یک متحد ناتو است و از نظر جغرافیایی در یک نقطه مهم بین اتحادیه اروپا و منطقه بحرانی سوریه، عراق و لبنان قرار دارد.

این بدین مفهوم است که ما باید با یکدیگر محترمانه و واقع نگرانه رفتار کنیم. وی انتقاد را رد نکرده اما دشنام های سیاسی را بی نتیجه دانست.

معاون رئیس پارلمان اروپا در بخش دیگری از این گفتگو با توجه به اینکه اردوغان اصلاح قانون ضد تروریسم خود به عنوان یکی از شروط آزادی ویزا برای اتباع ترک را رد کرده است گفت: پس ترکیه ظاهرا انتظار تخفیف را دارد. اما این ممکن نیست که ما یک تخفیف بدهیم و موج بعدی پناهندگان را به کشورمان به ارمغان بیاوریم. رئیس پارلمان اروپا اعلام کرده است که بدون برآورده شدن شرایط این امر از طرف ترکیه هیچ مبنای قانونی برای آن وجود ندارد که ما در این باره به مشاوره بپردازیم. وی در این رابطه حق دارد. برنامه های با فشار بالای مرکل برای دستیابی به یک تصمیم نهایی در این باره تا ماه ژوئن از لبتدا غیر واقعی بود. چنین مسئله مهمی نیاز به یک بحث پارلمانی و بحث های عمومی دارد. در هر صورت گرایش به زانو زدن در برابر اردوغان در پارلمان اروپا کم تر از دفتر صدر اعظم آلمان است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو تصویب طرح لغو مصونیت نمایندگان ترک طرفدار کرد در پارلمان ترکیه را محکوم کرده و گفت: حزب دموکراتیک خلق ها در ترکیه به صورت قانونی به پارلمان آمده و نمایندگان آن قانونی انتخاب شده اند. با این اقدام آخرین پل سیاسی به سمت کردها از بین رفت و اردوغان یک گام به هدف استراتژیک خود برای ایجاد یک قانون اساسی مبتنی بر ریاست جمهوری نزدیک تر شد.

"سم ازمیر"، رئیس سبزهای آلمان هم در این باره هشدار داد که معیارها برای اعطای آزادی ویزا به اتباع ترک را تضعیف کنیم. وی این را یک پیام کاملا غلط ارزیابی کرد که اتحادیه اروپا آزادی ویزا را با یک توافق بحث برانگیز و مشکوک (توافق پناهندگان) مرتبط کرده است.

وی همچنین تاکید کرد که آنکارا باید ابتدا همه شرایط برای این منظور را برآورده کند.

رئیس سبزهای آلمان همزمان خواستار تحقیقات مستقل برای بررسی اتهامات نقض حقوق بشر در ترکیه شد.

302302

کد خبر: 646522

وب گردی

وب گردی