مردان ورزشکاری که نابارور می‌شوند

داور ایرانی فدراسیون جهانی IFBB درباره نابارورى مردان ورزشکار که به‌دنبال مصرف داروهاى استروییدى به آن دچار می‌شوند و همچنین نحوه تشخیص و درمان آن توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم اکبر خزایى در مورد داروهاى استروییدى یا همان دوپینگ و به دنبال آن عارضه نابارورى مردان گفت: به دنبال مصرف این دسته داروها بیضه مردان دچار آتروفى می‌شود که میزان آتروفى بیضه به نوع دارو و خاصیت آندروژنیک آن، مدت زمان مصرف، دُز مصرف و مقاومت بدن هر فرد بستگى دارد، که پس از آتروفى بیضه‌ها سطح ترشح تستوسترون و اسپرم سازی از بیضه‌ها هم با مشکل مواجه می‌شوند و در این زمان سطح هورمون‌هاى استروژن افزایش می‌یابد.

این نویسنده مطالب علمى عنوان کرد: افرادیکه از این دسته داروها استفاده کرده و قصد بچه دار شدن دارند بهتر است در ابتدا آزمایش spermogram بدهند تا میزان اسپرم، حرکت و نرمال بودن آن را بررسى کنند و در صورت نیاز تحت نظارت پزشک متخصص ارولوژى یا غدد از داروهاى گوناد اف، گونادوتروفین، کلومیفن سیترات و... استفاده کنند و در کنار این داروها استفاده از برخى مکمل‌ها و مواد معدنى نظیر سلنیوم سولفات، زینک، آرژنین، الکارنیتین ، کلسیم و... بسیار راهگشا هستند.

خزایى در جواب این سؤال که آیا امکان عقیمى دائم با مصرف داروهاى استروییدى وجود دارد یا خیر گفت: تا این لحظه گزارشى موثق از عقیمى دائم براى آقایان با مصرف استروییدها وجود نداشته و معمولأ حداکثر پس از 6 الى 9 ماه سطح هورمونهاى تستوسترون، ال اچ، اف اس اچ، پرولاکتین ، استرادیول و سایر هورمونها و اندازه بیضه‌ها و.... به حالت طبیعى برمی‌گردند و مشکل اسپرم سازى و کیفیت آن برطرف می‌شوند به شرطى که مراحل درمان به‌خوبى اجرا شود.

مربى و داور بین المللى بدنسازى و پژوهشگر علوم ورزشى افزود: دُز و مصرف دارو و مکمل‌هاى فوق نباید خودسرانه و غیر علمى باشد زیرا «اور دز» آن می‌تواند اثر معکوس داشته باشد.

مواردى که بر اسپرم اثر سوء دارند

خزایی افزود: پوشیدن لباس زیر تنگ و پلاستیکى، جوشکارى، رانندگى طولانى، مصرف دخانیات و مواد مخدر، مصرف مشروبات الکلى، چاقى، ضربه به بیضه، استفاده مکرر از سونا، جکوزى و آب گرم وجود بیمارى واریکوسل و .... مواردى هستند که بر اسپرم اثر سوء دارند.

این کارشناس علوم ورزشى گفت: همچنین مواردی همچون مصرف میوه و سبزیجات، آجیل، ورزش با شدت متوسط، خنک نگه داشتن محیط بیضه با آب خنک، استراحت و خواب کافى می‌توانند تعداد، حرکت و کیفیت اسپرم را تقویت کنند.

خزایى در خاتمه در خصوص نابارورى زنان با مصرف این داروها گفت: مصرف این داروها عوارض برگشت ناپذیرى بر روى تخمک گذارى و بارورى زنان می‌گذارد که خود نیاز به یک گفت‌وگوى مفصل دارد.

105105

کد خبر: 646604

وب گردی

وب گردی