ورود اژدهای سرخ  به کشور/رابطه گردشگری ایران و چین پس از یک دهه تردید

ایران و چین نزدیک به 10 سال گفت‌وگو و توافق مؤثری در زمینه گردشگری نداشتند. پس از سفر رییس‌جمهور چین به ایران، توافق‌هایی حاصل شد که بیشتر آن‌ها به گردشگری ارتباط داشت. ایران در این راه جدی است و چین از اتخاذ تدابیر ویژه‌ای برای حضور فعال‌تر سرمایه‌گذارانش در ایران خبر داده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری کشور با اظهار امیدواری نسبت به تحولاتی که کشور چین در صنعت گردشگری ایران می‌تواند ایجاد کند، به خبرنگار گردشگری ایسنا گفت: رویکرد ایران به چین ویژه است، همان‌طور که به ترکیه چنین رویکردی دارد، چراکه این کشورها علاوه بر تعاملات گردشگری، در توسعه زیرساخت‌ها نیز می‌توانند همراه و همسو با ایران باشند.

حدود یک دهه است که ایران می‌خواهد سهمی از 100 میلیون نفر گردشگر خروجی چین داشته باشد،‌ اما تا به حال گردشگران چینی فقط حدود 73 / 0 از سهم بازار گردشگری ایران را به خود اختصاص داده‌اند. چین با آن‌که در دوران تحریم، شریک اقتصادی ایران محسوب می‌شد، اما در گردشگری کاملا محتاطانه رفتار کرد. شاید حدود یک دهه طول کشید تا این کشور، به واسطه یک توافق رسمی، نام ایران را در فهرست (ADS (Approved Destination Status وارد کند. فهرستی که پارامترهای امنیتی و رفاهی گردشگران چینی را در اولویت انتخاب مقصد قرار داده است.

اکنون به‌نظر می‌رسد اراده‌ی دو طرف برای تغییر وضع موجود و رفع تردیدهای گذشته جدی‌تر شده است. چنان‌که «لی جیانجو»، وزیر گردشگری جمهوری خلق چین برای گسترش روابطی به‌مراتب بیشتر از دوران تحریم‌ها با ایران، اعلام آمادگی همه‌جانبه می‌کند و مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، نیز از اراده‌ رؤسای جمهور دو کشور سخن می‌گوید که برای عمیق‌تر شدن این روابط به میدان آمده‌اند. اراده‌ای که به اعتقاد وزیر جهانگردی چین، به‌خاطر توجه بیشتر دولت ایران به صنعت گردشگری جدا از نفت و گاز «خردمندانه» نیز جلوه می‌کند.

رحمانی‌موحد که در سفر معاون رییس‌جمهور به چین او را همراهی کرده بود، درباره‌ی توافق‌هایی که دو طرف انجام داده‌اند تا همکاری‌های ایران و چین پس از یک دهه احتیاط در بخش گردشگری، گسترده‌تر شود، توضیح داد: بحث اصلی ایران با چین کاملا حرفه‌ای و کارشناسی بود. سفر رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به این کشور با سه انگیزه و هدف انجام شد؛ ارتقای همکاری‌های دوجانبه در حوزه گردشگری و تجدید توافق‌هایی که در قالب تفاهم‌نامه امضا شد، حضور در اجلاس بین‌المللی «صلح و توسعه» که توسط سازمان جهانی جهانگردی و جمهوری خلق چین در پکن برگزار شد و در نهایت، ایجاد بستر تعامل میان بخش خصوصی دو کشور.

او افزود: حرف‌ها و خواسته‌های اصلی دو طرف در قالب تفاهم‌نامه‌ی همکاری‌های گردشگری، مستند و امضا شده است و توافق‌هایی درباره‌ی بازاریابی و تبلیغات، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، ارائه خدمات گردشگری و امنیت، تسهیل روند صدور روادید و یا لغو آن، بهبود کیفیت خدمات گردشگری و امنیت، آموزش و تبادل دانش و تجربه، برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادهای بین‌المللی با محوریت غذا و آیین‌های محلی، توسعه ناوگان حمل‌ونقل و برقراری سفرهای هوای مستقیم بین دو کشور و تشکیل کمیته‌ای فنی برای پیگیری بندهای این تفاهم‌نامه، صورت گرفت.

معاون گردشگری ادامه داد: در این تفاهم‌نامه مشخصا بندی به جاده ابریشم و حمایت از سرمایه‌گذاران برای توسعه زیرساخت‌ها و تأسیسات در این جاده اختصاص داده شده که معتقدم یکی از پرکارترین بندهای تفاهم‌نامه همکاری‌های گردشگری ایران و چین است.

او سپس از رایزنی با شبکه تلویزیونی CCTV چین برای سفر گروهی از عوامل آن به ایران، با انگیزه تبلیغات در رسانه‌های چینی و همچنین برگزاری تورهای آشناسازی برای خبرنگاران این کشور خبر داد و در ادامه گفت: ما در این راه، بسیار جدی هستیم. سهم ایران از 120 میلیون نفر گردشگر خروجی کشور چین باید نهادینه شود.

معاون گردشگری کشور گفت: از حدود یک‌ونیم سال پیش، در چین به‌عنوان بازار مؤثر گردشگری هدف‌گذاری کرده و برنامه اقدام و عمل برای آن نوشته بودیم. در حال حاضر پیگیر آموزش راهنمایان چینی‌زبان هستیم و از طرف دیگر، سفر رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز به منظور تحکیم پایه‌های حقوقی آن برنامه و انتقال اراده به زیرمجموعه‌ها برای کار بیشتر در این حوزه صورت گرفت.

او گفت: اراده‌ی دو طرف بر آن است که حمل و نقل بین دو کشور توسعه یابد، چون این موضوع مهمی در تبادلات گردشگری ایران و چین به حساب می‌آید. برای همین، برخی ایرلاین‌ها با هدف برقراری پرواز مستقیم بین اصفهان و یکی از شهرهای چین اعلام آمادگی کرده‌اند و برنامه این است که با سایر شرکت‌های فعال در این زمینه، دیداری داشته باشیم تا شرایط برای سفر اتباع دو کشور، بویژه گردشگران چینی به ایران آسان شود.

رحمانی‌موحد درباره برنامه‌ی دو کشور برای لغو روادید با توجه به این تفاهم‌نامه و تمایل ایران در گذشته برای اجرای این ایده، گفت: لغو روادید یک موضوع دو طرفه است، باید در این‌باره بیشتر مذاکره و طبق قواعد دیپلماتیک رفتار کرد.

105105

کد خبر: 646639

وب گردی

وب گردی