نظام‌نامه موزه ملی ایران را پس از 100 سال ببینید

دفترچه راهنمای موزه ملی ایران با عنوان «نظام‌نامه موزه ملی ایران» پس از 100 سال تجدید چاپ شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، اولین دفتر راهنمای بازدید از موزه ملی که تحت عنوان «نظام‌نامه موزه ملی ایران» در سال ۱۲۹۵ به چاپ رسید، پس از 100 سال به‌مناسبت فرارسیدن هفته میراث فرهنگی و به‌منظور گرامیداشت یکصدمین سال تأسیس موزه ملی ایران و 70 سالگی ایکوم تجدید چاپ شد.

این دفترچه که به‌عنوان سندی دقیق از اولین قوانین بازدیدی در موزه ملی ایران محسوب می‌شود، با همان سبک 100 سال پیش توسط موزه ملی ایران و ایکوم به چاپ رسیده است. در مقدمه آن نیز جبرئیل نوکنده - مدیر موزه ملی ایران - و سیداحمد محیط طباطبایی - رئیس ایکوم ایران - نوشته‌اند: «... یک‌صد سال پیش موزه ملی ایران مانند کتابخانه ملی، باغ ملی و مجلس شورای ملی پا به عرصه حیات گذاشت.

برای انجام هرچه بهتر فعالیت‌ها در موزه ملی تازه‌ تأسیس‌یافته دفترچه راهنمایی منتشر شد که در آن وظایف و حدود فعالیت‌های اعضا تعیین و تنظیم شده بود. این دفترچه نخستین راهنما و آئین‌نامه برای امر موزه و موزه‌داری محسوب می‌شد.

حال برای گرامیداشت یک‌صدمین سال تأسیس موزه ملی ایران و در آستانه 70 سالگی ایکوم جهانی دفتر مجددا مانند صورت نخست به زیور طبع آراسته شد و در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.»

روی جلد «نظام‌نامه» 100 سال پیشِ موزه ملی ایران، تاریخ تأسیس «برج حوت اوایل 1295 شمسی مطابق با شهر جمادی‌الاولی 1335 قمری» نوشته شده است.

همچنین انتشار نخستین نظام‌نامه موزه ملی ایران در «مطعبه "برادران باقرزاده" در طهران» انجام شده است. با انتشار دوباره این نظام‌نامه، قرار است به‌زودی برای فروش در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد

105105

کد خبر: 646644

وب گردی

وب گردی