تشکل صنفی دانشجویی تئاتر راه‌اندازی می‌شود

جمعی از دانشجویان، دبیران انجمن‌­های علمی و کانون­‌های نمایش دانشگاه‌­های تئاتر و سایر رشته‌ها در نامه‌ای خطاب به مدیرکل فرهنگی، اجتماعی وزارت علوم خواستار تامین تمهیدات لازم برای ایجاد تشکل صنفی دانشجویی نظیر مجمع کانون‌های تئاتری دانشگاه‌ها شدند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی برنامه نقد تئاتر، شب گذشته، یکم خرداد ماه نیز برنامه «نقد تئاتر» ویژه بررسی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران روی آنتن رفت که طی آن بهنام نوایی، دبیر جشنواره، ناصرحبیبیان از دبیران دوره گذشته، علی‌اصغر دشتی، کارگردان و مدرس دانشگاه به همراه فارس باقری، مدرس دانشگاه و مشاور جشنواره تئاتر دانشگاهی به بررسی اهمیت و لزوم فعال شدن تشکل صنفی دانشجویی پرداختند.

نامه درخواست دانشجویان توسط فضل‌الله ایرجی، مدیرکل فرهنگی، اجتماعی وزارت علوم در این برنامه خوانده شد و او موافقت خود را با فعال شدن این تشکل صنفی اعلام کرد.

در نامه دانشجویان آمده است:

بسمه تعالی

مدیر محترم اداره کل فرهنگی، اجتماعی وزارت علوم

جناب آقای دکتر فضل الله ایرجی

با سلام

احتراماً نظر به جلسه‌­ی فروردین ماه 95 با حضور جناب آقای دکتر حسین‌زاده و کارشناسان اداره کل، ما جمعی از دانشجویان، دبیران انجمن­‌های علمی و کانون­‌های نمایش دانشگاه­‌های تئاتر و سایر رشته‌ها بر آن شدیم با ذکر چند نکته، دلایل خود را برای راه­‌اندازی یک تشکل صنفی و دانشجویی واحد در زمینه­‌ی تئاتر به سمع و نظر شما برسانیم. به همین منظور پیشاپیش از حسن توجه شما کمال قدردانی را داریم.

جناب آقای دکتر ایرجی با توجه به فقدان فرهنگ گفتگو در سال­‌های گذشته و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ایجاد یک تشکل صنفی و دانشجویی مستقل و به دور از نام هر دانشگاه با حضور اعضای کانون­‌های نمایش، اساتید دانشگاه و فارغ‌­التحصیلان نخبه­‌ی این حوزه زیر نظر اداره‌ی کل فرهنگی و اجتماعی می‌تواند از ضروریات حال حاضر ما دانشجویان تئاتر باشد. لذا به موجب این درخواست، برنامه‌ها و اهداف این تشکل پس از برگزاری اولین نشست رسمی خدمت شما ارائه خواهد گردید. اما به طور کلی این فعالیت‌ها به شرح زیر تعریف می‌گردد.

تمرکز بر امر پژوهش در حوزه‌ی پایان نامه‌ها و مقالات دانشجویی با برگزاری نشست‌های مستمر که می‌تواند اقدامی موثر در جهت رفع فقدان پژوهش در دانشگاه­‌ها باشد. انتشار نشریه­‌ی تخصصی در حوزه­‌ی هنرهای نمایشی با سطح علمی و پژوهشی که می‌تواند به عنوان پلی ارتباطی میان دانشگاه­‌ها و وزارت علوم قرار گیرد. نیز با وجود ظرفیتی همچون "جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران" این تشکل می‌تواند دانشجویان علاقمند به هنرهای نمایشی را در سراسر این مرز و بوم گرد یکدیگر آورده و در سیاستگذاری این جشنواره و هدایت آن در مسیری بالنده بسیار تاثیرگذار باشد. بنابراین دبیرخانه تئاتر دانشگاهی و این تشکل با ادغام خود تحت نظارت و حمایت وزارت علوم به عنوان یک مجموعه منسجم و قدرتمند دانشگاهی در سرتاسر سال به عنوان یک دبیرخانه دائمی و مستقل می‌تواند فعال شود که به همین منظور برای آغاز به کار به یک دفتر یا دبیرخانه دائمی تحت این عنوان نیازمند است. (همانطور که می‌دانید جشنواره تئاتر دانشگاهی که اکنون در آستانه برگزاری نوزدهمین دوره‌اش است، دبیرخانه و پایگاه دائمی ندارد و آرشیو چندین ساله این جشنواره از میان رفته است. از سوی دیگر تاریخچه این جشنواره نشان می‌دهد در دوره‌های مختلف دانشگاه‌های تئاتری با درخواست میزبانی، قصد مصادره این جشنواره را داشته‌اند که در واقع این در تقابل با پیش‌فرض و ایده کلی وزارت علوم و جشنواره است که دانشجویان علاقمند کل کشور را مخاطب خود می‌داند.)

امیدواریم حضرتعالی و مجموعه همراه با عنایت خود ما را در انجام این مهم یاری رسانید.

درخواست ایجاد تشکل صنفی، دانشجویی:

· شناسایی بحران­‌های موجود در دانشگاه­‌ها و ایجاد فرهنگ گفتگو میان دانشجویان کل کشور

· تقویت امر پژوهش در دانشگاه­­‌ها و تولید محصولات فرهنگی و هنری با محوریت علمی و پژوهشی

· ایجاد و سازماندهی یک مجموعه منسجم دانشگاهی از طریق ادغام تشکل صنفی و دبیرخانه تئاتر دانشگاهی بصورت مستقل و به دور از نام هر دانشگاه با نظارت مستقیم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

· ایجاد دبیرخانه ثابت و دائمی برای جشنواره و تشکل صنفی دانشجویان در سرتاسر سال

باسپاس

جمعی از دانشجویان و دبیران کانون های نمایش

دانشگاه‌های ایران

505

کد خبر: 646665

وب گردی

وب گردی