سازمان عفو بین الملل روز دوشنبه هشدار داد بمب های خوشه ای منفجر نشده که به اصطلاح ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی علیه مواضع انصار الله در شمال یمن از آنها استفاده کرد، برخی مناطق را به «میدان های مین» تبدیل کرده است. 

به گزارش ایسکانیوز به نقل از واحد مرکزی خبر، سازمان دفاع از حقوق بشر عفو بین الملل با اعلام این مطلب که در میان اشخاص کشته و معلول شده بر اثر انفجار این بمب ها کودکان نیز به چشم می خورند، کمک بین المللی را برای پاک سازی این مناطق از مین ها خواستار شد و ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان سعودی را ترغیب کرد استفاده از بمب های خوشه ای را متوقف کند.
عفو بین الملل در بیانیه ای اعلام کرد «کشورهای بانفوذ باید از ائتلاف عربی بخواهند استفاده از بمب های خوشه ای را که به لحاظ بین المللی استفاده از آنها ممنوع است، متوقف کند».
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ائتلاف به اصطلاح عربی در پایان مارس 2015 حمله ای نظامی را علیه انصار الله یمن که آنها را به داشتن ارتباط با ایران متهم می کند، آغاز کرد تا از پیشروی آنها به جنوب یمن جلوگیری کند. نیروهای انصار الله که با طرفداران علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن، متحد هستند، کنترل بخش های وسیعی از کشور از جمله صنعا، پایتخت یمن را به دست گرفته اند.
نیروی هوایی ائتلاف عربی بارها به حمله به غیر نظامیان و استفاده از بمب های غیر مجاز متهم شده است.
سازمان عفو بین الملل تایید کرد خانواده هایی که به دنبال آتش بس ماه آوریل به روستاهای خود باز می گردند، با «خطرات شدیدی مواجه هستند».
لاما فقیه (Lama Fakih)، مشاور عفو بین المللی در امور اوضاع بحرانی هشدار داد «با بازگشت غیر نظامیان، حتی با کاهش شدت خصومت ها، جان این غیر نظامیان، از جمله کودکان آنها در معرض خطر میدان های مین قرار دارد».
وی افزود «از زمانی که مناطق زندگی و اطراف خانه ها و مزارع غیر نظامیان با بمب های خوشه ای و سایر مواد منفجره آلوده شده است، آنها نمی توانند در امنیت کامل زندگی کنند».
عفو بین الملل اعلام کرد در جریان ماموریت اخیر خود در شمال یمن، به اسنادی درباره استفاده از بمب های غیر متعارف خوشه ای ساخت آمریکا، انگلیس و برزیل دست یافته است.
سازمان عفو بین الملل در این ماموریت ده مورد جدید دیگری که بین ژوئیه 2015 و ماه آوریل 2016 در آنها 16 غیر نظامی کشته یا زخمی شده اند، بر شمرده است.
بر اساس اخباری که سازمان ملل متحد منتشر کرده است، بحران یمن از مارس 2015 به کشته شدن بیش از 6400 نفر و آواره شدن 2.8 میلیون نفر منجر شده است و علاوه بر آن، 82 درصد جمعیت یمن به کمک های بشر دوستانه نیازمند شده اند.
۳۰۰۳۰۰
کد خبر: 646744

وب گردی

وب گردی