پیشنهادی برای تصویب قانون ویژه آموزش کودکان در سنین پیش از دبستان

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از عدم وجود قانون ویژه کودکان پیش از سن دبستان در کشور انتقاد کرد و پیشنهاد داد تا تصویب این قانون در دستور کار مجلس دهم قرار گیرد زیرا وی معتقد است، مصلحت نظام در گروی مصلحت کودکان است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، حبیب الله مسعودی فرید گفت: در حال حاضر متولی صدور مجوز، نظارت و رسیدگی بر امور پیش دبستانی‌ها بر عهده وزارت آموزش و پرورش است.

او گفت: معتقدم درست نیست تعیین تکلیف در خصوص سن حساس پیش از دبستان تنها در قالب یک تبصره از قانون تأسیس مدارس غیر انتفاعی صورت گیرد، بلکه نیاز است قانون مستقلی در خصوص رشد و پرورش این کودکان در کشور تصویب شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در شرایط کنونی پرداخت صحیح و مناسبی به این گروه سنی نشده و نیاز است تا مسائل این گروه سنی در قالب طرح و لایحه‌ای مختص کودکان پیش از دبستان در مجلس شورای اسلامی تصویب شود.

فرید در ادامه در خصوص تولی گری وزارت آموزش و پرورش در خصوص مراکز پیش از دبستان گفت: فرقی میان سازمان بهزیستی یا آموزش و پرورش در تولی گری مراکز پیش از دبستان وجود ندارد، زیرا هردو این نهاد ها زیر مجموعه قوه مقننه هستند اما آنچه مهم است، آنست که بدانیم تعیین تکلیف در خصوص این گروه سنی در قالب یک تبصره از قانون مدارس غیر انتفاعی صحیح نیست.

او گفت: در صورت تصویب لایحه‌ای مستقل و مشخص برای این گروه سنی در مجلس شورای اسلامی، می‌توان اعتبار مشخصی برای "رشد و تکامل همه جانبه کودکان"در نظر گرفت؛ همچنین نسبت به تربیت نیروی متخصص ویژه این گروه سنی نیز در کشور اقدام خواهد شد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی ادامه داد: در حال حاضر سالیانه یک میلیون و 400 هزار موالید در کشور داریم؛ این درحالیست که سالیانه دو برابر آن یعنی حدود 2 میلیون و 800 هزار کودک در سن پیش دبستان قرار داشته و نیازمند دریافت خدمات پیش دبستانی هستند حال آنکه برنامه عمل مشخص و نیروی انسانی متخصص کافی برای ارائه خدمت به این گروه سنی در کشور وجود ندارد.

فرید در ادامه ضمن تاکید برآنکه باید دوره پیش از دبستان در کشور فراگیر شود افزود: در گذشته به علت گستردگی بعد خانوار و ارتباطات وسیع خانوادگی کودکان بسیاری از مهارتهای اجتماعی را در خانواده فرامی‌گرفتند اما امروزه به علت وسعت کم خانواده‌ها و محدودیت‌های ارتباطی‌شان، فرآیند اجتماع پذیری کودک به طور کامل در خانواده انجام نمی‌شود و نیاز است که حتما کودکان در مهدهای کودک و مراکز پیش از دبستان حضور یابند.

او در ادامه ضمن بیان آنکه نیاز است مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت در کشور تقویت شود گفت: در این رویکرد دولتها موظفند تا شکاف بین دهک‌های مختلف جامعه را به حداقل برسانند؛ این درحالیست که چنانچه نسبت به فراگیری این آموزش ها ویژه کودکان پیش از دبستان در کشور اقدام نکنیم، شاهد ابتلا به نظام طبقه‌ای به جای نظام همگرا خواهیم بود و این دقیقا همان اتفاقی است که در مدارس کشور شاهد آن هستیم.

معاون امور امور اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: در چنین شرایطی چنانچه خانواده‌ای وضعیت مالی و معیشتی مناسبی داشته باشد فرزند خود را در دوره‌های پیش از دبستان ثبت نام می کند و در غیر این صورت کودک از تمامی این آموزش‌ها محروم خواهد شد.

فرید افزود: مطالعات نشان می‌دهد افرادی که در کودکی آموزش‌های کمتری دریافت کرده‌اند، مهارتهای اجتماعی کمتری داشته و احتمال ابتلا به مشکلات و معضلات اجتماعی در آنها بسیار بیشتر از سایرین خواهد بود.

او در ادامه گفت: بنابراین معتقدم که باید برنامه عمل مشخصی برای این گروه سنی داشته باشیم؛ علاوه برآن فراگیری آموزش‌های پیش از دبستان را نیز در کشور افزایش دهیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه گفت: در حال حاضر تعداد زیادی از مراکز پیش دبستانی در کشور در حال فعالیت هستند اما با این وجود در حالت خوشبینانه حدود 50 درصد از کودکان نیازمند دریافت خدمات این مراکز هیچ گونه خدماتی را دریافت نکرده و آموزش نمی بینند.

فرید در ادامه گفت: به همین دلیل چنانچه آموزش و پرورش به عنوان متولی رسمی دوره پیش از دبستان در کشور معرفی می شود باید برروی نقاطی که پوشش کمتری وجود دارد تمرکز و برنامه ریزی کرده تا بتواند منجر به افزایش فراگیری این دوره‌ها شود.

او گفت: در حال حاضر پوشش مهدهای کودک بهزیستی در کشور حدود 10 درصد است و با در نظر گرفتن مراکزی همچون بسیج خواهران، سازمان تبلیغات اسلامی، شهرداریها و... که هرکدام از آنها نیز آموزش‌های خاص خود را داشته و یکنواخت و هماهنگ عمل نمی کنند در نهایت ممکن است شاهد پوشش 15 درصدی این مراکز در کل کشور باشیم.

معاون امور اجتماعی بهزیستی گفت: این درحالیست که پوشش این مراکز در تهران نیز حدود 8 تا 10 درصد و در برخی از نقاط کم تر برخوردار کشور به کمتر از 3 درصد می‌رسد؛ این مسئله نشان دهنده آنست که پوشش در وضعیت خوبی قرار ندارد.

فرید در پایان گفت: باید در تمامی اقدامات و برنامه‌های خود مصلحت کودکان را هدف قرار دهیم زیرا مصلحت نظام در گرو مصلحت کودکان است به همین دلیل نیاز است تا برای افزایش پوشش آموزش های جامعه پذیری و مهارت آموزی کودکان چه در مهدهای کودک و پیش دبستانی‌ها و چه در سایر مراکز نهایت تلاش خود را به عمل آوریم که مصداق بارز این تلاش‌ها در کشور تصویب قانونی مستقل و کم حجم برای این گروه سنی توسط مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

20104

کد خبر: 646786

وب گردی

وب گردی