تهران- ایسکانیوز: اولین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی پس از یکسال امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

نجات الله ابراهیمیان سخنگوی جدید شورای نگهبان درپاسخ به سوال ایسکانیوز مبنی بر اجرایی اصل 113 قانون اساسی و نظارت رئیس جمهور بر اجرای قانون اساسی گفت: اصل 113 قانون اساسی پیش از این پرونده ای را در شورای نگهبان داشته و در آن تفاسیری از این اصل قانون به عمل آمده است که برخی از آن مربوط به قبل از بازنگری به اصل 113 بوده و برخی از این تفاسیر مربوط به بعد از بازنگری این اصل است.

وی افزود: آخرین تفسیر صورت گرفته درباره اصل 113 قانون اساسی در پاسخ به سوال یکی از اعضای شورای نگهبان از این شورا در خرداد ماه سال 91 است. این عضو در سه بند این سوال را مطرح کرده و اعضای شورای نگهبان نیز در سه بند به این سوال پاسخ دادند.

ابراهیمیان گفت: تفاسیری از اصل 113 داریم. اگر مجریان یا مقنن یا دولت بعنوان کسی که می تواند درباره این اصل پیشنهادی بدهد به این نتیجه رسیدند که زوایای پنهانی در اجرای این اصل وجود دارد راهش این است که متنی را تهیه کنند و پیچیدگی های این اصل را روشن کنند تا بعد از آن شورای نگهبان درباره راه حلی که ارائه شده قضاوت کند.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: درباره تصمیمات قبلی این شورا درباره اصل 113 قانون اساسی لازم است به پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان مراجعه کرد. اگر زاویه پنهانی درباره این اصل وجود دارد می توان استفساریه جدید تهیه کرد تا بر اساس آن شورای نگهبان به وظیفه خود عمل کند. فعلا ضرورتی به تفسیر جدید از این اصل ایجاد نشده است.

همچنین نجات‌الله ابراهیمیان در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله محمدی گیلانی به برگزار نشدن جلسات سخن گوی شورای نگهبان به مدت بیش از یک سال اشاره کرد و گفت: مواضع شورای نگهبان صرفا از طریق سخنگو و اطلاعیه‌های شورا به اطلاع عموم خواهد رسید و موضع‌گیری‌های اعضای دیگر هیچ کدام مواضع رسمی شورا نخواهد بود.

** اطلاع‌رسانی شورا باید ناظر به تصمیمات قطعی باشد

وی با اشاره به ماده 2 آیین‌نامه که عنوان می‌دارد اطلاعات شورا باید به صورت روشن به اطلاع عمومی برسد، افزود: ماده دیگر آیین‌نامه شورای نگهبان تصریح می‌دارد که اطلاع‌رسانی شورا باید ناظر به تصمیمات قطعی باشد، از این رو انعکاس مقدمات و مذاکرات غیررسمی و یا جزئیات جلسات اعضای شورای نگهبان و ارزیابی از نظرات اعضا و موضع‌گیری‌های آینده و نیز پیش‌بینی تصمیمات در حیطه اطلاع‌رسانی قرار نمی‌گیرد.

ابراهیمیان اعلام برنامه‌های آینده احزاب از سوی سخنگوی آنها را موضوعی عادی خواند و خاطرنشان کرد: زمانی رئیس دادگاه حکم متهم را پیش‌بینی می‌کند که در اینجا هیچ شانسی برای متهم باقی نمی ماند اما زمانی دادستان تقاضای اشد مجازات و یا پیش‌بینی مجازات را می‌کند که در اینجا دادستان به وظیفه خود عمل کرده است.

وی تصریح کرد: در مورد شورای نگهبان هم وظیفه ما شبیه به وظیفه رئیس دادگاه و داوری است، بنابراین توقعی که ما از آینده خبر دهیم با ماهیت دستورالعمل سخنگوی شورا سازگار نیست، از این رو ماده 4 یک مرزی را برای وظایف سخنگو تعیین کرده است.

وی گفت: باید در حوزه اطلاع‌رسانی انتظارات معقولی از هم داشته باشیم و در ادامه باید به آئین‌نامه‌های شورا که مربوط به انتخاب سخنگوست، توجه کنیم.

ابراهیمیان با اشاره به اینکه بخشی از بند‌های این آیین‌نامه تغییر کرده است، ادامه داد: به عنوان اصلاح این بندها در آیین‌نامه شورا درج خواهد شد.

** 30 مورد مصوبات مجلس توسط شورای نگهبان تأیید شده است

ابراهیمیان گفت:  30 مورد مصوبات مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان تأیید شده که طرح استفساریه اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس، طرح استفساریه استخدام جانبازان، لایحه آزمایشی تأسیس مدارس غیرانتفاعی، لایحه بودجه 91 و 92 و لایحه اختیارات رئیس قوه قضائیه بخشی از این مصوبات است.

وی با اشاره به 20 مصوبه دیگر که پس از تصویب نمایندگان مورد ایراد شورا قرار گرفته است، اضافه کرد: از جمله این عناوین طرح دو فوریتی اجازه به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اصلاح قانون اشتغال، لایحه بودجه 93 و لایحه نحوه اجرای محکومیت‌های مالی که بسیار مهم بود، است.

سخنگوی شورای نگهبان از 16 مصوبه دیگر مجلس که شورا به آنها ایراد گرفته و هنوز مورد بازبینی مجدد در مجلس قرار نگرفته و یا تصمیمات مجلس هنوز به شورا وصول نشده است خبر داد و گفت: طرح امکان‌سنجی تمرکززدایی از تهران، طرح افزایش نرخ باروری، بازنشسته کردن افرادی که به سن بازنشستگی نرسیده‌اند و طرح حد‌نگار و نیز اصلاح موادی از قانون بازرسی کل کشور از جمله این موارد است.

ابراهیمیان با یادآوری این نکته که بخش مهمی از وقت فقهای شورای نگهبان به رسیدگی به سوالات دیوان عدالت اداری می‌گذرد در بخش دیگری از سخنان خود به طرح یک دغدغه پرداخت و بیان کرد: به عنوان سخنگوی مهمترین نهاد کشور عنوان می‌کنم که تمرکزی خاص از جانب رسانه‌ها بر تیترهای پرطمطراق تبلیغاتی داریم که البته نمی‌توان رسانه‌‌ها را در این مورد سرزنش کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: ما نمی‌توانیم رسانه و مردم را سرزنش کنیم، شما مجبورید به حساسیت‌های مخاطب خود توجه کنید اما گاهی به صورت تصنعی تیترهایی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که به تمام دوره فعالیت شورای نگهبان تسری می‌یابد، نتیجه انتشار اینگونه تیترها اینگونه می‌شود که سهم ما به عنوان مرجع اطلاع‌رسانی، آموزش‌های مدنی و ارتقای فرهنگ عمومی و حقوقی مردم و انتقال اطلاعات شرعی و فقهی توسط اشخاصی که هنر ساده‌سازی مطالب را دارند، بسیار کمرنگ می‌شود.

** بخشی از تضمین اجرای قوانین برعهده قوه مجریه است

در ادامه این جلسه، ابراهیمیان در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه شورای نگهبان در مورد تخلفات دولت دهم در زمینه اجرای قوانین مصوب مجلس چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد توضیح داد: بخشی از وظایف شورای نگهبان ناظر به نظارت بر انتخابات است، بخشی از وظایف ناظر به تفسیر قانون اساسی و بخش دیگر مربوط به نظارت بر مصوبات مجلس و آنچه که مصوبه هیات وزیران است و به موجب اصول قانون اساسی تحت کنترل و نظارت شورای نگهبان درمی‌آید، می‌باشد.

وی با بیان اینکه بخشی از تضمین اجرای قوانین برعهده قوه مجریه است، تصریح کرد: نقش نظارتی قوه مقننه نیز در این زمینه مطرح می‌شود، همچنین نقشی که قانون اساسی برای قوه قضائیه قائل شده است، اگر کسی قانون را اجرا نکرد، شورای نگهبان در رابطه با تخلف با اجرای قانون و برخورد مستقیم با این تخلف، مواجه با وظیفه‌ای نیست و نهادهای ذکر شده در قانون اساسی باید به وظیفه خودشان در این‌باره عمل کنند، بنابراین ما در مورد خودداری احتمالی از اجرای مصوبات خودمان باید منتظر اقداماتی باشیم که در وظایف قوای دیگر پیش‌بینی شده است.

**اصلاح قانون مجلس خبرگان بر عهده اعضای آن است

ابراهیمیان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر شورای نگهبان پیرامون اظهارات اخیر برخی در خصوص گذاشتن شرط سنی برای انتخابات مجلس خبرگان چیست؟ گفت: این شورا در مورد انتخابات مجلس خبرگان دو وظیفه داشته و دارد؛ اول اینکه قانون مربوط به نحوه انتخاب اعضای خبرگان توسط فقهای شورای نگهبان تصویب شده و پس از آن به موجب قانون اساسی هر گونه اصلاح و تصویب مقررات جدید بر عهده خود مجلس خبرگان است.

وی افزود: اگر در مورد نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان سوالی وجود داشته باشد ما پاسخ خواهیم داد اما تا انتخابات این مجلس بیش از یکسال وقت داریم.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه شرایط انتخاب‌شوندگان توسط اعضای مجلس خبرگان تعیین می‌شود، گفت: شورای نگهبان در مورد کنترل این شرایط نقشی ندارد و اگر اظهار نظری در مورد شرایط انتخاب‌شوندگان صورت گرفته است باید جزئیات آن را از نهاد خبرگان کسب اطلاع کنیم چرا که شورای نگهبان در این مورد وظیفه‌ای برعهده‌ای ندارد.

**شورای نگهبان دربارخ واردات خودرو مسئولیتی ندارد

ابراهیمیان در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی درباره واردات خودروهای خارجی و اظهار‌نظر اخیر آقای بانک در این باره، گفت: این موضوع ناظر به تفسیر قوانین عادی است که شورای نگهبان مسئولیتی در این زمینه ندارد. اگر نیاز به استفساریه جدید باشد، این استفساریه باید از مجلس گرفته شود چرا که شورای نگهبان صرفا در مورد تفسیر قانون اساسی مسئولیت دارد.

**نمی توانیم پیش بینی کنیم

ابراهیمیان همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اصل 113 گفت: اینکه اگر دولت لایحه‌ای بدهد و درباره اصل 113 قانون اساسی تفسیر جدید بخواهد، شورای نگهبان چه پاسخی خواهد داد، این مشخص نیست. شورای نگهبان باید شبیه یک دادگاه تشکیل جلسه دهد، شور کند و در نهایت تصمیم‌گیری کند بنابراین نمی‌توانیم هم‌اکنون در این باره پیش‌بینی کنیم، ما زمانی اظهار‌نظر می‌کنیم که پرونده‌ای در شورای نگهبان مطرح باشد اما هنوز لایحه یا طرحی درباره اصل 113 قانون اساسی به شورای نگهبان ارسال نشده است، اینکه آیا مناسب است طرح یا لایحه‌ای در این زمینه ارائه شود یا نه، این مناسبت را شورای نگهبان تعیین نمی‌کند، هر زمان مسئولان، دولت، مجریان یا قانونگذاران از اختیاراتشان استفاده کردند و درخواستی به شورای نگهبان ارائه دادند، آن زمان شورای نگهبان نظرش را اعلام خواهد کرد.

** قانونگذار نقش بسزایی برای تعیین مصادیق کاندیدا دارد

وی در مورد اینکه برداشت‌هایی در مورد شرایط کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری از جمله اینکه باید رجل سیاسی و مذهبی باشند وجود دارد گفت: شرایط مربوط به کاندیداهای ریاست جمهوری در قانون اساسی بیان شده که بحث این است که احراز این شرایط و صلاحیت‌ها همواره مورد سوال است که شورای نگهبان باید به آن پاسخ دهد. تفسیر یا ورود شورای نگهبان در زمینه صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به این است که احراز صلاحیت صورت گیرد بلکه عدم صلاحیت مطرح نیست.

ابراهیمیان همچنین تاکید کرد: بر اساس شرایطی که در قانون اساسی بیان شده مصادیقی برای آن تعیین شده که بیان آنها دشوار است. البته در دوره‌های قبل که بنده مطالعاتی داشته‌ام سعی شده که ضوابطی را در این زمینه تعیین کنند که این عناوین احراز شود اما این مصادیق هنوز به عنوان یک دستورالعمل درنیامده است.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه با بیان اینکه کسانی در زمینه انتخابات قانونگذاری می‌کنند نقش بسزایی برای تعیین مصادیق دقیق کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نقش دارند گفت: قانونگذار می‌تواند برای تعیین مصادیق و آیین‌نامه‌های آن اقدامات لازم را انجام دهد. البته رسانه‌ها، اصحاب قلم و جامعه حقوقی کشور نیز در این زمینه می‌توانند بحث کرده و به نتیجه برسند که در این صورت شورای نگهبان پس از ارائه می‌تواند در مورد آن بحث کند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که برخی اعضای شورای نگهبان در مواردی نسبت به کاندیداهای انتخابات اظهارنظر می‌کنند، گفت: به موجب قوانین عضو شورای نگهبان نمی‌تواند شغل دوم داشته باشد. البته مشاغل آموزشی و پژوهشی از این قضیه استثنا است.

ابراهیمیان در همین زمینه تصریح کرد: البته اعضای شورای نگهبان می‌‌توانند شغل دوم داشته باشند که قانون در این زمینه منعی پیش‌بینی نکرده است. ممکن است برخی اعضای شورای نگهبان به واسطه شغل دیگری غیر از عضویت در این شورا اظهارنظری داشته باشند که بنده به صراحت می‌گویم این موضع، موضع شورای نگهبان در مورد کاندیداهای ریاست جمهوری نیست.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه افزود: البته اگر هر کدام از اعضای شورای اظهارنظری داشته باشند خلاف قانون نیست اما تصمیمات شورای نگهبان باید در بین مردم ایجاد اطمینان کند تا این قضاوت و داوری تاثیر مطلوبی در بین مردم داشته باشد و بهتر است  اظهارنظرهایی که مخل و مضر است صورت نگیرد.

وی با بیان اینکه سازوکارهای مناسبی در حال حاضر بین مجلس و شورای نگهبان وجود دارد گفت: برای اینکه برخی مصوبات مجلس که همواره با رد نظر شورای نگهبان روبرو می‌شود یکی از راه‌هایش این باشد که هر کدام از طرح‌ها و لوایح سند فقهی مشخصی داشته باشد که البته این کار مورد توجه نمایندگان مجلس است. برخی از مصوباتی که دارای مسلمات فقهی است، تعدادشان زیاد نیست که با شناسایی آنها می‌توان از رد مصوبات مشابه شورای نگهبان جلوگیری کرد.

ابراهیمیان در ادامه افزود: شورای نگهبان همواره تلاش می‌کند تا حاصل طرح‌ها و لوایح را به صورت منظم منتشر کند زیرا این کار باعث ایجاد یک منبع فقهی می‌شود که می‌تواند پشتوانه فقهی و حقوقی در آینده قرار گیرد که از این طریق می‌توانیم عدم تطابق‌ها را در آینده پیش‌بینی کنیم.

**انتشار مشروح مذاکرات شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از سخناش از انتشار مشروح مذاکرات شورای نگهبان در آینده و بررسی آن در شورای نگهبان خبر داد و گفت: یکی از اقداماتی که شورای نگهبان انجام داده و در حال انجام است انتشار مشروح مذاکرات است که سال‌هاست مقام معظم رهبری بر این موضوع تاکید دارند. در حال حاضر انتشار مشروح مذاکرات در حال منقح کردن است که در آینده اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر آیت‌الله شب‌زنده‌دار به همراه آقای اسماعیلی عضویت بر نظارت کمیته اطلاع‌رسانی شورای نگهبان را برعهده دارند.
کد خبر: 64694

وب گردی

وب گردی