ما باید از اصغر فرهادی ممنون باشیم

رضا مقصودی

امروز سوم خرداد است و صدا و سیما مرتب مارش پیروزی پخش میکند به یاد آزادی خرمشهر -که به حق جای شادمانی هم دارد- ولی آیا برای پیروزی اصغر فرهادی هم نباید مارش پیروزی پخش کرد؟
متیو اندرسن خبر نگار بی بی سی گفته: «فروشنده ی فرهادی یک فیلم بشدت اخلاقی و معنوی است. نخل طلا را باید به این فیلم بدهید.»
و حالا این فیلم هم در بخش فیلمنامه و هم بازیگرنقش اول مرد برنده جایزه شده است. اگر ما معتقدیم یک نظام اخلاقی و معنوی بر کشورمان حاکم است آیا نباید امروز مارش پیروزی بلندتر از قبل پخش شود؟ آیا برای پیروزی در عرصه فرهنگ و هنر نباید شاد بود؟
اما از آن سو جایزه فیلمنامه فرهادی در خور توجه است. برای سینمای ما که بعضی به غلط میپندارند مشکل اصلی اش فیلمنامه است کسب جایزه فیلمنامه جشنواره کن موضوع بسیار مهمتر و با ارزشتری است .
چگونه ممکن است مشکل اصلی سینمای ایران فیلمنامه باشد اما بخش فیلمنامه سینمای ایران خارج از این مرز و بوم مورد توجه ویژه قرار بگیرد؟ سال گذشته هم فرید مصطفوی برای فیلم قصه ها برنده جایزه خرس طلایی جشنواره ونیز شد. این نشان از رشد کیفی مقوله فیلمنامه و فیلمنامه نویسی در سینمای ایران دارد که حاصل زحمات مجموعه فیلمنامه نویسی در سینمای ماست. ما باید از اصغر فرهادی ممنون باشیم بخاطر موقعیت ویژه ای که در سینمای جهان پیدا کرده و توانسته ارزشهای این بخش از سینمای ایران را به جهانیان معرفی کند.
503

کد خبر: 646943

وب گردی

وب گردی