مجلس نهم به پایان خط رسید/ از تکه پرانی های احمدی نژاد و استیضاح دانای کابینه روحانی تا تصویب پرحاشیه برجام

مجلس نهم در حالی امروز به کار خود پایان می دهد که در این مدت با فراز و نشیب های بسیاری همراه بود و طی 4 سال گذشته بعضی از اتفاقاتی که در این مجلس رخ داد در تاریخ مجالس پس از انقلاب کم نظیر بوده است.

ایسکانیوز-عبداله احمدی: مجلس نهم در حالی امروز آخرین جلسه خود را برگزار خواهد کرد که در طول دوران 4 سال خود شاهد حوادثی از جمله یکشنبه سیاه،استیضاح 3 وزیر و همچنین حاشیه های مربوط به روز تصویب برجام بود. نمایندگان امروز سه شنبه(4 خرداد) چهارصد و بیست و پنجمین جلسه خود را تشکیل داده و سپس مراسم اختتامیه را برگزار خواهد شد و آنها در کنار علی لاریجانی عکس یادگاری خواهند گرفت.

مجلس نهم در تاریخ 7 خرداد 91 کار خود را با 290 نماینده آغاز کرد که البته دو نفر از نمایندگان(سید جلال یحی زاده:نماینده تفت و میبد و علی اکبر آقایی نماینده سلماس) در دوران حضور خود در مجلس نهم دار فانی را وداع گفتند.

صف کشی های سیاسی و تولد رهروان ولایت از دل اصولگرایان

با شروع به کار مجلس نهم، اختلافات داخلی اصول‌گرایان نمایان‌تر شد. به صورتی که یک طیف به حمایت از غلامعلی حداد عادل برای ریاست مجلس اصرار داشت و طیف دیگر به ریاست علی لاریجانی فکر می‌کرد. به این ترتیب اصول‌گرایان مجلس برخلاف رویه گذشته، نتوانستند یک فراکسیون واحد تشکیل دهند و به این ترتیب فراکسیون رهروان ولایت اعلام موجودیت کرد؛ فراکسیونی که اکثریت نمایندگان مجلس در آن حضور داشتند. علی لاریجانی نامزد مورد حمایت این فراکسیون رئیس مجلس شد و کاظم جلالی به ریاست فراکسیون رهروان ولایت منصوب شد.

درگیری لفظی روسای مجلس و دولت در پارلمان!

یکشنبه سیاه در 15 بهمن ماه سال 91 و در جریان استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دلیل انتصاب سعید مرتضوی در مدیریت سازمان تامین اجتماعی بود. نمایندگان استیضاح کننده معتقد بودند که انتصاب سعید مرتضوی به عنوان مدیرعامل تامین اجتماعی غیرقانونی است و او باید هر چه سریع تر برکنار شود.در این جلسه پس از اظهار نظر موافقان استیضاح و دفاعیات وزیر کار مبنی بر بی گناهی مرتضوی ، رییس دولت دهم پشت تریبون قرار گرفت و به دفاع از عملکرد عباس شیخ الاسلامی پرداخت.

محمود احمدی نژاد در دفاعیات خود ضمن متهم کردن رییس مجلس به دخالت در امور اجرایی، تهدید به افشای برخی مطالب کرد و سپس کلیپی تصویری از دیدار سعید مرتضوی و فاضل لاریجانی (برادر رییس مجلس) در جلسه علنی پخش شد که صوت آن کاملاً نامفهوم بود و از این رو، وی اقدام به خواندن سخنان رد و بدل شده میان آن دو نفر کرد که این اقدام با انتقاد شدید نمایندگان روبرو شد و در نهایت وزیر محبوب احمدی نژاد استیضاح و عزل شد.

اما لاریجانی در برابر این ادعاهای احمدی نژاد از خود دفاع کرد و به عنوان رئیس مجلس اجازه صحبت خارج از آیین نامه را به رئیس جمهور وقت نداد.محمود احمدی​نژاد پس از بیان نظراتش قصد داشت جلسه را ترک کند اما رئیس مجلس خطاب به او گفت: تشریف داشته باشید مطالبی مطرح می​شود که برایتان خوب است بشنوید. علی لاریجانی در واکنش به اعتراض نمایندگان به سخنان رئیس جمهور وقت گفت: اینکه می گویند تنظیم قوا به هم خورد، اینگونه نیست. این نظر رئیس جمهور است که جایی نظر شورای نگهبان را قبول ندارند.احمدی نژاد به سخنان رئیس مجلس واکنش نشان داد که لاریجانی از تریبون خطاب به وی گفت: شما در این جلسه اتهاماتی به من وارد کردید. شما حقی ندارید که دیگر چیزی بگویید و بیش از حد باز حرف زدید. تمام حرفتان به رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه زدید و به دلیل تهمت‌هایی که به من زدید مطابق آیین نامه دو برابر وقت پاسخگویی دارم.رئیس مجلس با تاکید بر اینکه تنظیم روابط قوا به هم نخورده است، خطاب به رئیس جمهور گفت: این سلیقه شما است که می​گویید باید تشخیص بدهید چه مواردی را اجرا کنید! قانونی که تصویب می​شود، لازم الاجرا است.وی ادامه داد: شما افرادی را به عنوان یاران خودتان عنوان کرده​اید که پرونده​هایی دارند ولی شما نمی‌گذارید که به آنها رسیدگی شود.لاریجانی در ادامه با بیان اینکه اتفاقا خوب شد که این مسائل مطرح شد، اظهار داشت: خوب شد شما که دائم بگم بگم در کشور به راه انداختید امروز این فیلم را پخش کردید تا مردم شخصیت شما را بهتر بشناسند.

همچنین یک هفته پس از برگزاری جلسه استیضاح شیخ الاسلام یعنی 22 بهمن 91 علی لاریجانی برای سخنرانی به مناسبت چنین روزی به حوزه انتخابیه خود یعنی قم سفر کرد که با حواشی از جمله سر دادن شعارهایی علیه رییس مجلس و پرتاب لنگه کفش و مهر به سوی وی همراه بود.

روزهای آغازین سال نو با اعلام کاندیداتوری تعدادی از نمایندگان مجلس برای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم همراه بود. از جمله محمدرضا باهنر و محمدحسن ابوترابی‌فرد نواب رییس مجلس، غلامعلی حدادعادل، علیرضا زاکانی و مسعود پزشکیان برای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کاندیداتوری کردند.

27 خردادماه در حالی که تنها سه روز از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته بود و محمود احمدی‌نژاد هنوز تا دو ماه بعد رییس‌جمهور رسمی کشور به حساب می‌آمد، خبر احضار رییس‌جمهور به دادگاه به شکایت مجلس منتشر شد.

پس از تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری حسن روحانی توسط رهبری معظم انقلاب، وی در روز سیزدهم مردادماه در مجلس شورای اسلامی حضور یافت تا در مراسمی رسم تحلیف را به جا آورد. در این مراسم که با حضور 60 هیات خارجی همراه بود حسن روحانی به عنوان هفتمین رییس‌جمهور ایران سوگند یاد کرد اما مهم‌ترین وجه تمایز جلسه تحلیف رییس‌جمهور ارائه لیست وزرای کابینه یازدهم از سوی روحانی به مجلس بود.

مجلس در روز 21 مردادماه بررسی رای اعتماد وزرای کابینه یازدهم را آغاز کرد و در روز 24 مرداد بعد از چهار روز کار فشرده، 15 نفر از وزرای پیشنهادی حسن روحانی را تایید کرد اما میلی‌منفرد، محمدعلی نجفی و سلطانی‌فر وزرای پیشنهادی علوم، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان موفق به کسب رای اعتماد مجلس نشدند. در این میان علی طیب نیا وزیر اقتصاد بی‌سابقه‌ترین رای را از پارلمان گرفت.

رئیس جمهور، رضا فرجی‌دانا، علی اصغر فانی و رضا صالحی امیری به عنوان وزرای پیشنهادی علوم، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان را ه مجلس معرفی کرد که مجلس با اعطای مقام وزارت به فانی و فرجی دانا موافقت کرد اما صالحی امیری موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نشد.نمایندگان مجلس رای اعتماد به نصرالله سجادی به عنوان سومین وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای وزارتخانه ورزش و جوانان را مورد بررسی قرار دادند اما سجادی نیز مانند سلطانی‌فر و صالحی امیری برای مجلس مقبول نیفتاد. همان‌ روز رییس‌جمهور محمود گودرزی را به عنوان چهارمین وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به پارلمان معرفی کرد که در روز 26 آبان ماه بالاخره مجلس به او رای اعتماد داد و در آستانه 100 روزگی دولت، کابینه یازدهم تکمیل شد.

استیضاح مرد دانای دولت روحانی

با آغاز به کار دولت یازدهم و رای بالای نمایندگان مجلس نهم به کابینه حسن روحانی به نظر می رسید که تعامل مجلس با دولت وارد فاز جدیدی شده است و نمایندگان از اینکه دیگر شاهد درگیری لفظی روسای قوای مجریه و مقننه در صحن علنی مجلس نخواهند بود، خوشحال باشند.

اما استیضاح رضا فرجی دانا، وزیرعلوم دولت حسن روحانی این فرضیه را به هم ریخت و عده ای از نمایندگان که بعد از دولت احمدی نژاد جزء حامیان او و جریانات منتسب به او محسوب می شدند، استیضاح وزیر علوم را در حالی کلید زدند که به عقیده بسیاری از سیاسیون ناجوانمردانه بود.

استیضاحی که در نگاه اول جدی نمی آمد و به نظر نمی رسید که منجر به همراهی اکثریت مجلس با استیضاح کنندگان شود اما این اتفاق افتاد و بعدها محمدرضا باهنر، نائب رئیس دوم مجلس که از او به عنوان "مرد لابی" در پارلمان نام می برند، در گفتگویی از نقش خود در استیضاح فرجی دانا پرده برداشت و گفت: تلاشی برای نیفتادن فرجی‌دانا نکرده است و حتی برای آن تلاش هم داشته است. این استیضاح اما همان استیضاحی بود که خط علی لاریجانی و محمدرضا باهنر را تا حدودی از هم جدا کرد. باهنر در پاسخ به این سوال که درباره نیروهای تندرویی که جریان استیضاح را هدایت می‌کردند، گفت: چرا سر استیضاح وزیر علوم بقیه را متهم می‌کنید، خود من را متهم کنید. من خودم جزو نیروهای اصلی بودم که به استیضاح وزیر علوم رای دادم. ما شش ماه با وزارت علوم مذاکره کردیم. اشکالاتی بود که در جلسات می‌پذیرفتند اما بعد از جلسه عمل نمی‌کردند. من خودم استیضاح‌کننده نبودم اما در فرآیند استیضاح، خیلی رفتیم و نشستیم که این مساله حل بشود، اما حل نشد.

در این جلسه که در غیبت حسن روحانی، رئیس جمهور برگزارشد علیرضا زاکانی، موسی غضنفرآبادی، سید حسین نقوی‌حسینی، قاسم جعفری، محمد حسن آصفری، علی‌اصغر زارعی، بیژن نوباوه و الیاس نادران در موافقت با استیضاح وزیر علوم و جواد هروی و غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در مخالفت با استیضاح سخنرانی کردند. زاکانی و نقوی‌حسینی هر دو در جریان سخنرانی خود در مخالفت با وزیر علوم نشریات دانشجویی را به نمایندگان نشان می‌دادند.موافقان استیضاح همچنین چندین کلیپ علیه فرجی‌دانا در جلسه استیضاح به نمایش گذاشتند.جواد هروی که به عنوان یکی از مخالفان استیضاح سخن می‌گفت در قامت عضو کمیته بررسی پرونده‌های بورسیه گفت که در این پرونده‌ها اعطای بورسیه معدل لیسانس زیر 12 و معدل فوق لیسانس زیر 14 نیز وجود داشته است.جعفرزاده نیز در این جلسه خطاب به نمایندگان گفت: شما که هشت سال به آن دولت(احمدی نژاد) کمک کردید یک سال هم به این دولت کمک کنید.

پس از سخنان فرجی‌دانا و در حالی که بیژن نوباوه مشغول سخنرانی در موافقت با استیضاح بود، وی فیلمی را حاوی گزارش‌هایی از صدای آمریکا و بی‌بی‌سی در مورد بورسیه‌های غیرقانونی به نمایش گذاشت که رییس مجلس با بیان اینکه نباید حرف رسانه‌های بی‌ربط را اشاعه داد، خواستار توقف پخش این فیلم شد.با پایان شمارش آرا و اعلام موافقت 145 نماینده، مخالفت 110 نماینده و رای ممتنع 15 نماینده وزیر علوم به عنوان اولین وزیر کابینه یازدهم از سوی مجلس برکنار شد.حمید رسایی که یکی از موافقان استیضاح وزیر علوم بود بعد از اعلام نتایج و اعلام موافقت مجلس با استیضاح، برگه‌ای که بر آن نوشته بود «دوپینگ لاریجانی اثر نکرد» را به خبرنگاران نشان داد.

هفتم آبان مجلس به نیلی احمد آبادی گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت علوم رای اعتماد نداد.بیست و هفتم آبان مجلس به فخرالدین احمدی دانش آشتیانی گزینه پیشنهادی بعدی دولت هم اعتماد نکرد. پنجم آذر ماه مجلس بالاخره با گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم موافقت کرد و به محمد فرهادی رای اعتماد داد.

نطق علی مطهری و تکرار دوباره مواضعش درباره وقایع سال 88 جلسه پارلمان را به تنش کشید. در این جلسه نمایندگان علیه مطهری شعار «مرگ بر منافق» و «مرگ بر فتنه‌گر» سر دادند و اصرار مطهری به اتمام نطقش حتی بعد از اعلام تنفس در جلسه علنی درگیری هایی را بین مطهری و برخی نمایندگان دیگر ایجاد کرد.

هشتم بهمن 93 و در پی ادعای محمدرضا رحیمی مبنی بر پرداخت کمک مالی به 170 کاندیدای مجلس نهم، جمعی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به لاریجانی خواستار اعلام اسامی این 170 نفر شدند. البته امضاکنندگان این نامه عصر همان روز از پیگیری این موضوع انصراف دادند.

سال 94 سال پر اتفاقی در مجلس نهم بود که مهم ترین آن تصویب توافق هسته ای بود. شانزدهم فروردین‌ماه در اولین جلسه علنی مجلس در سال 94 در حالی که تنها سه روز از تفاهم سیاسی ایران و 1+5 در لوزان سوئیس می‌گذشت، اولین واکنش‌ها به این تفاهم در مجلس بروز کرد؛ مهدی کوچک‌زاده با در دست گرفتن پلاکاردی ممنوعیت سلطه بیگانه بر کشور را به موجب قانون اساسی یادآوری کرد و حمید رسایی نیز در اظهاراتی در مورد تفاهم لوزان تشکیک‌هایی را مطرح کرد که البته با واکنش و مخالفت نمایندگان دیگر روبه‌رو شد.ششم اردیبهشت 94 وزیر کشور با حضور در جلسه علنی مجلس در مورد وجود پول‌های کثیف در انتخابات توضیح داد و از ورود آنها به انتخابات ابراز نگرانی کرد. سخنان وی با واکنش نمایندگان روبرو شده و او ناگزیر شد که توپ را به زمین رسانه ها بفرستد.

سوم تیرماه 94 طرح استیضاح فانی در دستور کار مجلس قرار گرفت اما نمایندگان به ابقای فانی در وزارت آموزش و پرورش رای دادند.

سی‌ام تیرماه 94 محمدجواد ظریف و علی‌اکبر صالحی برای ارائه گزارشی در مورد روند مذاکرات در جلسه علنی مجلس حضور یافتند. در این جلسه وزیر امور خارجه متن کامل برنامه جامع اقدام مشترک را تقدیم مجلس کرد. در همین جلسه مجلس به تشکیل کمیسیون ویژه برجام رای داد.

هشتم مهرماه 94 بهرام بیرانوند، نماینده بروجرد در ابتدای جلسه علنی مجلس با فریادهای خود به دست دادن ظریف با باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا واکنش نشان داد و همفکران وی نیز با سر دادن شعار «مرگ بر آمریکا» با او همراهی کردند. او از الفاظ نامناسبی در سخنان خود بهره برد و گفت ای کاش به اندازه یک جوجه خروس غیرت داشتید!

مخالفت باهنر با استیضاح آخوندی

چهاردهم مهرماه 94 عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مجلس استیضاح شد و نهایتا مجلس به ابقای آخوندی در وزارت راه رای داد. دفاع آشکار محمدرضا باهنر به عنوان سلطان لابی در مجلس از آخوندی برای تحلیل گران عجیب به نظر آمد و آن ها یکی از دلالیل ابقای آخوندی در وزارت را موافقت باهنر با وی عنوان کردند چراکه تاکنون کمتر سابقه داشت که باهنر خود راسا برای دفاع از وزیری پشت تریبون ناطقین مجلس قرار گیرد.

تصویب پرحاشیه برجام در بهارستان

19 مهر ماه 94 نیز یکی دیگر از روزهای پر حاشیه مجلس، با تصویب کلیات "طرح اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام" همراه با تهدید شدن علی اکبرصالحی، رییس سازمان انرژی اتمی به دفن شدن در رآکتور اراک از سوی یکی از نمایندگان مجلس رقم خورد. این روز تاریخی هیچ گاه از حافظه مجلس پاک نخواهد شد.در این روز مصوبه‌ طرح اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام با موافقت اکثریت و مخالفت عده ای از نمایندگان همراه شد. در این جلسه علی اکبر صالحی در سخنانی گفت که از سوی یکی از نمایندگان تهدید به مرگ شده و به او گفته‌اند «در قلب اراک روی تو سیمان می‌ریزیم و تو را دفن می‌کنیم» البته کلیات طرح پس از کش و قوس‌های فراوان با 139 رای موافق و100 رای مخالف و 12 رای ممتنع از253 نماینده حاضر تصویب شد.

در جلسه تصویب جزئیات طرح نیز، رئیس مجلس تنها به تعداد محدودی از نمایندگان اجازه ارائه پیشنهادات اصلاحی جزئیات این طرح را داد. این در حالی است که برخی نمایندگان دلواپس در جایگاه هیات رئیسه تجمع کرده و خواستار ارائه پیشنهاداتشان و بیان مخالفتشان بودند اما رئیس مجلس از آنها خواست که نظم جلسه را رعایت کرده و در صندلی های خود بنشینند.با این حال اعتراض های آنان همچنان ادامه داشت تا اینکه جزئیات طرح برجامی مجلس با 161 رای نمایندگان به تصویب رسید. در حالی تعداد مخالفان جزئیات این طرح 59 نفر بود که مخالفان کلیات در جلسه روز یکشنبه 100 نفر بودند.در همین حال، مجلس نهم هیچ گاه اشک های علی اصغر زارعی عضو جبهه پایداری و نماینده تهران پس از رای مجلس به جزئیات برجام را از یاد نخواهد برد.پس از تصویب طرح برجام در صحن علنی مجلس مصاحبه های دلواپسان علیه رئیس مجلس آغاز شد که چرا علی لاریجانی در عرض 20 دقیقه این طرح را در دستور کار قرار داده و به سر انجام رسانده است. رئیس مجلس نیز به انتقادها پاسخ داده و گفته است که برخی تصور می‌کنند تصمیم‌گیری درباره پرونده هسته‌ا‌ی کشور لحظه‌ای بوده است، در حالی که بیشترین وقت مسئولان طی این سال‌ها صرف موضوع هسته‌ ای شده و شورای هسته‌ای نیز تاکنون بیش از 20 جلسه برگزار کرده است، متاسفانه برخی اطلاع ندارند اما صحبت می‌کنند.

با این حال و در دوره دهم مجلس، شاهد تغییر 75 درصدی چهره مجلس نسبت به مجلس نهم خواهیم بود و تنها 73 تن از نمایندگان مجلس فعلی موفق به راهیابی به پارلمان دهم شده‌اند و 216 تن از نمایندگان فعلی امروز از پارلمان خداحافظی خواهند کرد.

204/201

کد خبر: 647071

وب گردی

وب گردی