حریرچی: 78 درصد از مرگ و میرها ناشی از بیماری‌های غیر‌واگیر هستند/53 درصد از تخت‌های بیمارستانی دولتی فرسوده‌اند

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: متاسفانه 53 درصد از تخت‌های بیمارستانی دولتی فرسوده هستند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در مراسم افتتاح بیمارستان علوی مشهد، گفت: در 20 سال منتهی به سال 92 دولت سالانه 1300 تا 1700 تخت تحویل داده است اما بازهم متاسفانه 53 درصد از تخت‌های بیمارستانی دولتی فرسوده هستند و طبق مطالعات انجام شده فاقد ارزش بهسازی هستند.

حریرچی افزود: ایران از نظر تعداد تخت‌های بیمارستانی در میان 20 کشور اطراف خود رتبه پانزدهم را دارد و فقط وضعیت این کشور از کشور‌های افغانستان، پاکستان، سوریه و عراق بهتر است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: کلان‌شهر‌های مشهد، تهران، تبریز و اصفهان دارای بد‌ترین وضعیت از نظر تخت‌های بیمارستانی هستند.

او با بیان اینکه تا پنج سال آینده کشور به 100 هزار تخت نیازمند است، افزود: میانگین تعداد تخت‌های بیمارستانی در منطقه به ازای هر 1000 نفر، 2.4 است که متاسفانه این میانگین در کشور ایران 1.7 است و از این رو نیازمند افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی هستیم که با خرید 100 هزار تخت می‌توانیم طی پنج سال آینده به میانگین 2.5 برسیم.

حریرچی به افزایش بیماری‌های غیر‌واگیر نیز اشاره کرد و گفت: تا چندین سال گذشته از طریق خرید واکسن‌های پیشگیری با هزینه‌ای در حدود پنج دلار امکان پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های خطرناک فراهم بود، اما امروزه با همین مقدار هزینه فقط می‌توان هزینه‌های دارو‌های دیابت را تامین کرد.

78 درصد از مرگ و میرها ناشی از بیماری‌های غیر‌واگیر هستند

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، افزود: گسترش و شیوع بیماری‌های غیر‌واگیر در مجموع دنیا در حال افزایش بوده و در حال حاضر 78 درصد از مرگ‌ها ناشی از بیماری‌های غیر‌واگیر است.

حریرچی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی اهدافی در زمینه جلوگیری از چاقی و شیوع دیابت تنظیم کرده است، افزود: بر اساس اهداف این سازمان تا سال 2025 شرایط در زمینه چاقی و شیوع دیابت نباید از شرایط فعلی بد‌تر شود و این بیماری‌ها نشر جدید پیدا نکنند که متاسفانه بر اساس برآوردی که صورت گرفته است امکان تحقق این اهداف کمتر از یک درصد است.

او با تاکید بر اینکه در این راستا اقدامات اصلی ما نیز در زمینه جلوگیری از شیوع این بیماری‌ها است، گفت: تاکنون سازمان بهداشت جهانی نیز در هیچ کشوری نتوانسته به‌ صورت جدی کاهش قابل توجهی در ابتلا به این بیماری‌ها داشته باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت، افزود: به طور مثال وقتی گفته می‌شود که 40 درصد از سرطان‌ها قابل پیشگیری بوده به این معنی است که باید کسی مصرف قند و چربی بالا نداشته باشد، سیگار نکشد، روزانه پنج وعده سبزیجات و میوه‌ مصرف کند و هر هفته نیز سه ساعت ورزش کند تا سرطان ریشه‌کن شود که انجام تمام این موارد در بیشتر اشخاص جامعه صورت نمی‌گیرد.

20106

کد خبر: 647107

وب گردی

وب گردی