افخمی‌راد: دوستان روزهای سخت خود را فراموش نمی‌کنیم

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در همایش همکاری‌های تجاری و نشست بازرگانان ایران و چین گفت: دوستان روزهای سخت خود را فراموش نمی کنیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، ولی‌الله افخمی‌راد اعلام کرد: با رفع تحریم‌ها شرایط برای حضور در بازار ایران رقابتی شده و هر روز شاهد حضور هیأت‌های متعدد تجاری از کشورهای مختلف هستیم، چین برای باقیماندن به عنوان شریک نخست تجاری ایران باید موانع بانکی را از پیش رو بردارد، در افزایش کیفیت کالاهای خود بکوشد و در ایران سرمایه‌گذاری کند.

معاون وزیر صنعت افزود: با توجه به مناسبات اقتصادی بین ایران و چین و اجرای ده‌ها پروژه توسط شرکت‌های چینی در ایران و شناخت تجار ایرانی و چینی از یکدیگر، چین همچنان شریک اول تجاری ایران است.

وی با بیان اینکه ما دوستانمان را که در روزهای سخت در کنار ما بودند فراموش نمی‌کنیم و امیدوارم در روزهای خوب هرچه بیشتر با هم ارتباط و همکاری داشته باشیم، اظهار داشت: برای حفظ این موقعیت سه کار عمده همچون ایجاد و توسعه روابط کارگزاری بانکی به منظور کاهش هزینه‌های نقل و انتقال پول، ارتقای کیفیت محصولات و خدمات چینی و سرمایه‌گذاری مشترک و همکاری بانکی باید انجام داد.

افخمی‌راد گفت: ایران و چین می‌توانند برای توسعه صادرات در زنجیره تولید کالا همکاری کنند. ما این آمادگی را داریم که بخشی از توان تولید شرکت‌های ایرانی را به منظور صادرات به دیگر کشورها برای تولید برندهای چینی اختصاص دهیم. با این همکاری دیگر شرکت‌های چینی برای توسعه بازار نیاز به سرمایه‌گذاری مجدد و تحمل ریسک ندارند.

وی اظهار داشت: استقبال شرکت‌های ایرانی از این نشست نشان‌دهنده وجود ظرفیت زیاد همکاری است. ما شرکت‌های قدرتمند و صاحب تکنیک زیادی داریم. شرکت‌های ایرانی این قابلیت را دارند که با ادغام در زنجیره ارزش شرکت‌های چینی به توان رقابت‌پذیری محصولات تولیدی شرکت‌های چینی کمک کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: علاوه بر تهران ما در استان‌های مختلف ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری بسیار خوبی داریم.

وی گفت: امروز ایران و چین همکاری‌های فی‌مابین را نه فقط در حوزه‌های تجاری بلکه در حوزه‌های تولید صنعتی، نفت‌وگاز، پتروشیمی، معدن، راه، راه‌آهن، پروژه‌های زیربنایی، همکاری‌های علمی، فرهنگی و بسیاری از حوزه‌های دیگر توسعه می‌دهند.

رییس سازکمان توسعه تجارت گفت: ایران به عنوان بزرگ‌ترین منبع انرژی نفت و گاز جهان می‌تواند امنیت تأمین انرژی مورد نیاز چین را برآورده کند و به عنوان یک پایگاه با ثبات در منطقه نقش مرکزی در جذب سرمایه‌گذاری صادراتی چین داشته باشد.

افخمی‌راد تصریح کرد: می‌توان زمینه‌ای را فراهم کرد که محصولات چینی در ایران تولید و به بازارهای جهانی و منطقه‌ای صادر شوند. وجود روابط دوستان دیرینه بین ایران و چین، منابع طبیعی و معدنی بسیار غنی، نیروی انسانی تحصیل کرده و کارآمد، مقررات حمایت از سرمایه‌گذاری، محیط سیاسی با ثبات و همچنین تجربه و ارتباطات شرکت‌های چینی در بازار ایران می‌تواند منجر به گسترش روابط شود.

وی با اشاره به سفر شی جین پینگ رئیس جمهور چین به ایران و امضا 17 سند همکاری از جمله سند تقویت همکار‌‌ی‌های صنعتی، معدنی و سرمایه‌گذاری و سند همکاری در توسعه جاده ابریشم، گفت: باید شاهد تقویت هر چه بیشتر روابط دو کشور باشیم.

افخمی‌راد اظهار داشت: در سال 2014 شاهد رکوردزنی روابط بین دو کشور بودیم و تجارت متقابل به 52 میلیارد دلار رسید؛ در سال 2015 شاهد افزایش حجم مبادلات بین دو کشور بودیم ولی با توجه به افت 50 درصدی قیمت نفت و کاهش قیمت فرآورده‌ها و مشتقات آن، ارزش مبادلات ایران و چین در سال 2015 نسبت به 2014 تا 5/34 درصد کاهش داشت.

در همایش همکاری‌های تجاری و نشست بازرگانان ایران و چین که با همراهی هیات استان ججیانگ در سالن خلیج فارس محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، یوان رانگ ژیانگ معاون کمیته دائمی کنگره خلق چین در استان ججیانگ، وانگ ژین ژن معاون رئیس شورای تشویق تجارت بین‌الملل چین (CCPIT)، پانگ سین سفیر چین در تهران، اسد‌الله عسگراولادی و مجیدرضا حریری رییس و نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین و نمایندگان شرکت‌های خصوصی ایران و چین حضور داشتند.

402/601

کد خبر: 647300

وب گردی

وب گردی