چالش اصلی آب  و برق اصلاح نظام قیمت گذاری

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: چالش اصلی در آب و برق به‌عنوان یک محصول اقتصادی اصلاح نظام قیمت‌گذاری است.

به‌گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "اسماعیل مسگرپور طوسی" صبح امروز در همایش حمایت از کار، سرمایه، دانش ایرانی در صنعت آب و برق با رویکرد اقتصاد مقاومتی که در سالن همایش‌های وزارت نیرو برگزار شد، اظهار داشت: سال‌هاست که کشور با بحران آب دست به گریبان است و باید این سوال را از خود بپرسیم اشکال کار کجا بوده که این بحران را نتوانسته‌ایم کنترل کنیم.
وی با اشاره به شفاف‌سازی یارانه آبی و افزایش بهره‌وری ادامه داد: بحث اصلی در آب و برق به‌عنوان یک محصول اقتصادی نظام قیمت‌گذاری است و این نظام است که تقاضا برای آب و میزان مصرف را تعیین می کند.
مسگرپور طوسی افزود: در مدیریت منابع آب به دلیل حجم مشخص و محدود این منابع نمی‌توانیم تاثیر زیادی داشته باشیم، بلکه این کار را باید در بخش مدیریت تقاضا انجام دهیم و در این زمینه بهترین ابزار ما نظام قیمت است.
عضو هیئت مدیره فدراسیون صنعت آب ایران با بیان اینکه باید بتوانیم درباره قیمت واقعی آب با مردم وارد مذاکره شویم، گفت: هم‌اکنون قیمت تمام شده آب که توسط آب‌شیرین‌کن ها تامین می‌شود در حدود 1500 تومان است و با همین قیاس خواهیم توانست ارزش ذاتی آب در دشت‌های کشور را هم به دست آوریم.
وی با بیان اینکه هدفمندی یارانه‌ها در واقع یعنی هدایت یارانه به سمت حفظ سرمایه‌های ملی و سرمایه‌های بین نسلی است، ادامه داد: در حقیقت پرداخت یارانه غیرشفاف و غیرهدفمند به اقتصاد باعث مشکل در بخش آب شده است و مشکلاتی همچون صادرات آب مجازی نیز در همین محور قابل بحث است.
مسگرپور طوسی با تاکید بر لزوم تهیه یک برنامه جامع و هماهنگ ملی در بخش آب ادامه داد: طرح‌های آمایش سرزمین استانی جامعیت لازم را ندارند؛ مدیریت آب کشور نیز باید به اصل خود یعنی مدیریت حوضه آبریز برگردد و تفکر استانی در بخش اب حذف شود.

404/601

کد خبر: 647314

وب گردی

وب گردی