آیا از رقابت عارف و لاریجانی سوءاستفاده خواهد شد؟

عارف یا لاریجانی؟ مساله این است. پس از انتخابات هفتم اسفند و دستاوردهای مهمی که در پی داشت، انتخاب رئیس مجلس دهم به مهم‌ترین مساله سیاسی کشور تبدیل شده است.

به گزارش ایسکانیوز روزنامه آرمان نوشت: از یک سو محمدرضا عارف منتخب اول مردم تهران که با کناره‌گیری در انتخابات ریاست‌جمهوری به سود حسن روحانی به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده گزینه اصلی اصلاح‌طلبان برای ریاست مجلس است و از سوی دیگر علی لاریجانی رئیس مجالس هشتم و نهم حضور دارد که عزم خود را برای سومین ریاست بر مجلس جزم کرده است. این در حالی است که برخی از اصلاح‌طلبان معتقدند ریاست لاریجانی بر مجلس دهم بیشتر با شرایط کنونی جامعه ایران انطباق دارد و در سوی مقابل مخالفان لاریجانی که بیشتر در جبهه پایداری قرار دارند در یک خلأ تصمیم‌گیری بین انتخاب وی و عارف قرار گرفته‌اند. به همین دلیل و برای تحلیل و بررسی آخرین تصمیمات جریان اصلاحات در این زمینه با سید محمود میرلوحی سخنگوی ستاد اصلاح‌طلبان استان تهران در انتخابات هفتم اسفند گفت‌وگو کردیم. در ادامه متن این گفت‌وگو را از نظر می‌گذرانید:

استراتژی اصلی اصلاح‌طلبان برای ریاست مجلس دهم چیست؟ شورای عالی سیاستگذاری جریان اصلاحات در این زمینه چه تصمیمی گرفته است؟

نتایج مهم و تاثیرگذاری که جریان اصلاحات در انتخابات هفتم اسفند به دست آورد مسئولیت آور است. بدون شک اصلاح‌طلبان با توجه به محدودیت‌ها، موانع و ردصلاحیت‌های بی‌سابقه انتظارچنین دستاورد مهم و تاثیرگذاری را در انتخابات هفتم اسفندماه نداشتند و به کمتر از این هم قانع بودند. ما در مرحله اول انتخابات تنها۲۳۰ کاندیدا معرفی کرده بودیم و در ۶۰ حوزه انتخابیه هیچ کاندیدایی نداشتیم. با این وجود اصولگرایان با احتساب آن ۶۰ کرسی که اصلاح‌طلبان هیچ گزینه‌ای برای آن نداشتند تنها موفق شدند۸۳کرسی را تصاحب کنند. این در حالی است که اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان در دور اول انتخابات۱۲۳ کرسی مجلس را به دست آوردند. جریان اصلاحات در مرحله دوم انتخابات برای۶۸ کرسی باقیمانده۶۱کاندید معرفی کرد. با این وجود در دور دوم انتخابات۴۶کرسی نصیب جریان اصلاحات و اعتدالگرایان شد. در نتیجه تصوری که اصلاح‌طلبان از نتیجه انتخابات داشتند با آنچه در واقعیت اتفاق افتاد بسیار متفاوت بود. به همین دلیل شورای عالی سیاستگذاری جریان اصلاحات پس از پایان مرحله دوم انتخابات و مشاهده استقبال مردم، در سیاست‌ها و برنامه‌های خود تجدید نظر کرد و تصمیمات جدیدی درباره مدیریت و نحوه عملکرد نمایندگان اصلاح‌طلب در مجلس دهم اتخاذ کرد. شورای عالی سیاستگذاری تا قبل از برگزاری انتخابات توجه جدی به تشکیل فراکسیون امید نداشت اما با مشاهده نتایج انتخابات تشکیل فراکسیون امید را در اولویت برنامه‌های خود قرار داد. جریان اصلاحات برای تمام حالت‌های انتخابات برنامه‌ریزی کرده بود و تمام شرایط را درنظر گرفته بود. اصلاح‌طلبان در برنامه‌ریزی‌های خود پیش‌بینی کرده بودند ممکن است از ۵تا۸۰درصد کرسی‌های مجلس را به دست بیاوردند و برای هر وضعیتی برنامه‌ریزی داشتند. در شرایط کنونی۱۶۷ نماینده مجلس دهم میثاق نامه جریان اصلاحات را امضا کرده‌اند. تنها عده محدودی مانند آقای کاظم جلالی و بهروز نعمتی حاضر نشدند میثاق نامه اصلاح‌طلبان را امضا کنند وگرنه همه اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان این میثاق نامه را امضا کردند.
اصلاح‌طلبان تصمیم گرفته‌اند از زیر بار مسئولیتی که مردم در هفتم اسفند روی دوش آنها قرار داده‌اند شانه خالی نکند. در نتیجه اصلاح‌طلبان به دنبال به دست آوردن ریاست مجلس دهم هستند و در این مساله هیچ‌گونه اغماضی وجود نخواهد داشت. در شرایط کنونی گزینه اصلی جریان اصلاحات برای ریاست مجلس دکتر عارف است. شورای عالی سیاستگذاری از قبل اعلام کرده بود تا برگزاری مرحله دوم انتخابات به هیچ عنوان به مساله ریاست مجلس ورود نخواهد کرد. به همین دلیل اعضای شورا تا پایان روز دهم اردیبهشت درباره ریاست مجلس هیچ گونه اظهارنظری نکردند. با این وجود این شورا پس از مشاهده نتایج کلی انتخابات در دور اول و دوم انتخاب رئیس مجلس را به عهده فراکسیون امید قرار داده است. این حرکت شورای عالی سیاستگذاری نوعی احترام گذاشتن به منتخبان مردم و اهمیت به خردجمعی و دموکراسی است. متاسفانه در شرایط کنونی افرادی که در طول برگزاری انتخابات به شکل‌های مختلف با آقای لاریجانی مخالفت می‌کردند و در اجرای سیاست‌های ایشان کارشکنی می‌کنند در اقدامی عجیب به علمدار حمایت از ایشان تبدیل شده‌اند. بدون شک اگر جریان اصلاحات و اعتدالگرا از آقای لاریجانی در قم حمایت نمی‌کرد ایشان برای ورود به مجلس دهم با موانع زیادی روبه رو بودند. از سوی دیگر برخی از دوستان در جریان اصلاحات مسائلی را مطرح می‌کنند که نشان از اعتماد به نفس پایین این افراد است. این افراد معتقدند اصلاح‌طلبان توانایی اداره مجلس را ندارند و درصورتی که ریاست مجلس را برعهده بگیرند مجلس با مشکلات زیادی روبه رو می‌شود. در کنار این افراد برخی در جبهه مخالف براین باورند که اگر آقای عارف به ریاست مجلس برسد، نمی‌تواند رابطه عمیق و مناسبی با بزرگان و نهادهای سیاسی نظام داشته باشد. بنده به هر دو این گروه‌ها توصیه می‌کنم اعتماد به نفس خود را بالا ببرند و آرای مردم را سرلوحه کار خود قرار بدهند. هنگامی که مردم از یک جریان سیاسی حمایت کرده‌اند به صورت طبیعی انتظار دارند این جریان از تمام توانایی‌های خود در جهت تحقق مطالبات مردم استفاده کند. بدون شک به دست آوردن ریاست مجلس گام مهمی در تحقق مطالبات حامیان جریان اصلاحات در انتخابات هفتم اسفند ماه خواهد بود.

شما عنوان کردید۱۶۷نفراز منتخبان مجلس دهم میثاق نامه جریان اصلاحات را امضا کرده‌اند. این در حالی است که فراکسیون امید از۱۰۵نماینده تشکیل شده است. دلیل این ریزش چیست؟

این ریزش نیست. در مجلس شورای اسلامی۲۹۰ نماینده حضور دارند با این وجود جلسات مجلس با ۱۹۰ نماینده رسمیت پیدا می‌کند. در نتیجه این مابه التفاوت طبیعی است. دلیل اصلی فاصله این اعداد به مسائل شخصی منتخبان مردم بازمی‌گردد که برخی در مسافرت بودند یا اینکه برخی موفق نشدند خود را به موقع به تهران برسانند تا در فراکسیون حضور پیدا کنند.

ممکن است تعداد اعضای فراکسیون امید در آینده بیشتر شود؟

بله؛ اعضای فراکسیون امید در آینده بیشتر خواهد شد.

در هفته‌های اخیر اخبار ضد و نقیضی درباره گفت‌وگوی محمد رضا عارف و علی لاریجانی درباره ریاست مجلس در رسانه‌های کشور منتشر شده است. جزئیات دقیق این تماس‌ها چیست؟

آقایان تابش و تاجگردون مسببان اصلی تماس تلفنی آقای عارف و لاریجانی بودند. در شرایط کنونی یک کارگروه پنج نفره برای انتخاب ریاست مجلس دهم بین آقایان عارف و لاریجانی تشکیل شده است که در حال رایزنی بین این دو نفر برای تصدی ریاست مجلس هستند. جریان اصلاحات به دنبال همگرایی و انسجام بیشتر در مجلس دهم است. به همین دلیل در جلسات فراکسیون امید آقای لاریجانی را نیز دعوت خواهیم کرد. در جلسات گذشته فراکسیون امید، ما برای آقای کاظم جلالی به عنوان کسی که در لیست اصلاح‌طلبان تهران حضور داشته است هم دعوتنامه فرستادیم.

آقای جلالی به دعوت شما پاسخ مثبت دادند و در جلسات حضور پیدا کردند؟

خیر، ایشان تشریف نیاوردند اما ما تلاش کردیم همه اعضای لیست اصللاح طلبان را به جلسات خود دعوت کنیم که آقای جلالی نیز جز لیست اصلاح‌طلبان بوده است. نکته مهم در این زمینه این است که ائتلاف ما با افرادی مانند آقایان لاریجانی و جلالی به صورت غیابی و غیرحضوری بوده و این افراد در جلسات ما در آستانه انتخابات حضور پیدا نکردند. تنها آقای جلالی در چند جلسه منتهی به روز انتخابات شرکت کردند.

آیا تاکنون در شورای عالی سیاستگذاری بحثی مبنی بر کناره‌گیری آقای عارف به سود آقای لاریجانی یا بالعکس مطرح شده است؟

در این زمینه تصمیماتی اتخاذ شده است. یکی از این تصمیمات این است که یک روز قبل از تشکیل مجلس یعنی در روز هشتم یا نهم خرداد ماه یکی از طرفین با رصد شرایط سیاسی کشور و مشاهده نظر سنجی‌ها به سود کسی که از شانس بیشتری برخوردار است کناره‌گیری کند. کارگروه تشکیل شده در این زمینه با آقای لاریجانی نیز صحبت کرده و ایشان با این مساله موافقت کرده‌اند. جریان اصلاحات تلاش می‌کند از دو قطبی شدن فضای مجلس پرهیز کند و به همین دلیل از آقای لاریجانی و آقای عارف خواسته که با همگرایی و همدلی مساله ریاست مجلس را بین خود حل کنند. از نظر جریان اصلاحات هر کدام از این افراد که ریاست مجلس را به دست بیاورند جزئی از جریان اعتدالگرا به شمار می‌روند و یک پیروزی و دستاورد مهم برای جریان تحول خواه ایران است. با این وجود ما به دنبال این هستیم که رئیس مجلس آینده حداقل با۲۰۰ رای به ریاست مجلس دست پیدا کند. اگر آقای لاریجانی قصد داشته باشد برای به دست آوردن ریاست مجلس با جبهه پایداری متحد شود یک اشتباه استراتژیک انجام داده که هزینه‌های سیاسی زیادی برای وی در پی خواهد داشت. در شرایط کنونی به نظر می‌رسد دو فراکسیون امید و اصولگرایان در مجلس دهم شکل خواهد گرفت و جبهه پایداری نیز بخشی از مجلس آینده را در اختیار خواهد داشت. در روزهای گذشته اصولگرایان نام فراکسیون خود را «فراگیر» قرار داده‌اند که این نام با واقعیت‌های مجلس همخوانی ندارد و زیاده خواهانه به نظر می‌رسد. با این وجود از گوشه و کنار شنیده می‌شود جبهه پایداری تلاش می‌کند از رقابت عارف و لاریجانی سوءاستفاده کند. در نتیجه جبهه پایداری در حال برنامه‌ریزی برای پیامدهای عمیق شدن رقابت عارف و لاریجانی است تا از آب گل‌آلود این رقابت ماهی بگیرد. جبهه پایداری حتی برای جریان اصلاحات و اعتدالگرایان پیغام‌هایی فرستاده که نشان‌دهنده چانه‌زنی آنها برای سهم بیشتر قدرت در مجلس آینده است.

جزئیات پیغام جبهه پایداری به اصلاح‌طلبان چیست؟

به نظر می‌رسد برخی از اعضای جبهه پایداری تلاش می‌کنند با هر دو جریان سیاسی مذاکره و رایزنی کنند تا سهم بیشتری از قدرت در مجلس آینده را به دست بیاورند. یکی از دلایل اصلی عدم حضور آقای لاریجانی در لیست اصولگرایان حضور جبهه پایداری در این لیست بود. در نتیجه برای آقای لاریجانی بسیار سخت و دشوار خواهد بود که برای به دست آوردن ریاست مجلس با جبهه پایداری متحد شود. برخی از رقبای جریان اصلاحات گمان می‌کنند هر فردی که در فراکسیون امید قرار ندارد در جبهه مخالف اصلاحات قرار گرفته که این تحلیل اشتباه و غیرقابل قبول است.

در هفته‌های اخیر اخبار ضد و نقیضی درباره حمایت شخصیت‌های تاثیرگذار سیاسی مانند آیت‌ا... هاشمی، رئیس دولت اصلاحات و آقای روحانی از ریاست آقایان عارف و لاریجانی مطرح شده است. آیا در این زمینه مشورت‌هایی با این بزرگان صورت گرفته است؟

در این زمینه مسائلی مطرح شده است. با این وجود هر کدام از این بزرگان تلاش کرده‌اند به صورت رسمی با این مساله برخورد کنند و از اظهارنظر‌های سیاسی و جریانی خودداری کنند. استباط بنده این است که آیت‌ا... هاشمی که سهم زیادی در روی کار آمدن آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین لیست امید در انتخابات هفتم اسفند داشته است به صورت غیرمستقیم از تشکیل فراکسیون امید حمایت کرده‌اند تا مسائل با خرد جمعی و توسط منتخبان مردم حل شود. رئیس دولت اصلاحات نیز به دلیل متانت و اهمیتی که برای خرد جمعی قائل هستند هیچ گاه در چنین مسائلی ورود نمی‌کنند و همه تصمیمات را برعهده فراکسیون امید قرار داده است. ایشان حتی زمانی که رئیس‌جمهور بودند نیز در مسائل نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس ششم دخالت نمی‌کردند و به همین دلیل در شرایط کنونی نیز در مساله ریاست مجلس دخالت نخواهند کرد. دولت نیز در زمینه انتخاب رئیس مجلس بین آقای عارف و آقای لاریجانی اعلام بی‌طرفی کرده است. با این وجود سخنان آقای روحانی مبنی بر اینکه مردم پس از هفتم خواهان تغییر هستند به صورت غیرمستقیم دیدگاه ایشان را نشان می‌دهد. هنگامی که آقای روحانی عنوان می‌کنند مردم در هفتم اسفند نشان دادند به دنبال تغییر هستند نشان‌دهنده این مساله است که مجلس آینده باید زمینه‌ساز تغییرات مهمی در آینده سیاسی کشور شود. در نتیجه انتخاب رئیس مجلس نیز نوعی تغییر به شمار می‌رود که باید با مطالبات مردم همخوانی داشته باشد. بنده این سوال را مطرح می‌کنم که اگر آقای عارف به ریاست مجلس برسد مردم بیشتر احساس می‌کنند پیامشان در هفتم اسفندماه شنیده شده یا اینکه اگر آقای لاریجانی به ریاست مجلس دست پیدا کنند. به نظر می‌رسد ریاست آقای عارف برمجلس دهم بیشتر با مطالبات مردم همخوانی داشته باشد.

در صورتی که آقای عارف به ریاست مجلس دست پیدا کنند آقای لاریجانی چه نقشی در مجلس خواهند داشت و در صورتی که آقای لاریجانی به ریاست برسند آقای عارف چه جایگاهی در مجلس پیداخواهند کرد؟آیا جریان اصلاحات درباره ریاست و نایب‌رئیسی آقایان عارف و لاریجانی نیز تصمیم‌گیری کرده است؟

مجلس مطلوب جریان اصلاحات مجلسی است که۶۰ به ۴۰ به سود اصلاح‌طلبان باشد. اغلب کشورهای پیشرفته نیز به دنبال مجلس مشارکتی و نزدیک به هم هستند. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین محاسن مجلس دهم این است که همه تخم مرغ‌ها در سبد یک جریان قرار نگرفته و این مساله می‌تواند به پویایی و نشاط سیاسی بیشتر در مجلس آینده کمک کند. قرار نیست در مجلس دهم عده‌ای زیر پرچم آقای عارف و جریان اصلاحات و عده‌ای دیگر زیر پرچم آقای لاریجانی باشند. جریان اصلاحات از تمام پتانسیل و امکانات خود استفاده خواهد کرد که دو دستگی و تفرقه در جریان اعتدالگرا به وجود نیاید. در شرایط کنونی انسجام و همکاری مهم‌ترین مساله برای جریان اصلاحات و دولت آقای روحانی است. بدون شک ریاست آقای عارف در مجلس دهم به معنای شکست اصولگرایان معتدل و ریاست آقای لاریجانی به معنای شکست جریان اصلاحات نیست.
202/201

کد خبر: 647412

وب گردی

وب گردی