وزیر خارجه ترکیه: اروپا به قول‌هایش وفادار باشد

وزیر خارجه ترکیه بار دیگر تهدید کرد که اگر اتحادیه اروپا به تعهدات و قول‌های داده شده به ترکیه عمل نکند، آنکارا نیز توافقنامه‌ها با اروپا از جمله قرارداد مهاجرت را لغو خواهد کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از رویترز، مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه روز سه شنبه در سخنانی تاکید کرد: اتحادیه اروپا باید به قول های خود پایبند باشد یا در غیر این صورت ترکیه توافقنامه ها با این اتحادیه از جمله قرارداد مربوط به مهاجرت با لغو می کند.

به گزارش رویترز، وی در ادامه تصریح کرد: این واقع گرایانه نیست که پس از آنکه ترکیه گام های مهمی را برداشته، اتحادیه اروپا این گونه با آنکارا رفتار کند. ما نیز می توانیم همه توافقنامه های امضا شده با اتحادیه اروپا را کنار بگذاریم و این یک تهدید یا بلوف سیاسی نیست.

وزیر خارجه ترکیه گفت: اواخر این هفته در دیدار با فرانس تیمرمنس معاون کمیسیون اروپا در خصوص سفر بدون ویزای شهروندان ترکیه به اروپا مذاکره خواهم کرد.

بر اساس توافق ترکیه و اتحادیه اروپا، آنکارا همه مهاجران خارجی به اروپا را که از دریای اژه به طور غیر قانونی وارد یونان شده اند، باز خواهد گرداند. در مقابل، اروپا نیز هزاران مهاجر سوری را که مستقیم از ترکیه آمده اند، قبول خواهد کرد و مذاکرات بر سر سفر به اروپا بدون نیاز به ویزا و عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، پیشرفت خواهد داشت.

ترکیه در قراردادی که اواخر نوامبر به امضا رساند، به اتحادیه اروپا قول داده است تا در ازای دریافت کمک مالی 3 میلیارد یورویی ، برای جلوگیری از ورود مهاجران خارجی به اروپا تلاش بیشتری انجام دهد.مقام های اروپایی به شدت از اقدامات ترکیه در این راستا انتقاد کرده اند.

۳۰۰۳۰۰

کد خبر: 647419

وب گردی

وب گردی