معاون قالیباف به انتقادها از «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» و اعتراض‌های غرفه‌داران میوه و تره‌بار پاسخ داد

برخلاف سال گذشته، طرح نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر، با چالش‌های زیادی مواجه شده است. چالش‌هایی که با انتقاد برخی اعضای شورا به اجرای این طرح آغاز شد و در جلسه دیروز شورای شهر با واکنش‌های شدید طرفداران و منتقدان این طرح ادامه پیدا کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از اعتماد، منتقدان این طرح معتقدند که شهرداری به جای اجرای این طرح بهتر بود به تبلیغ جشن نیمه‌شعبان و روز آزاد‌سازی خرمشهر می‌پرداخت تا اینکه بخواهد آثار هنری را به نمایش بگذارد. اما این کشمکش با پادرمیانی چمران، رییس شورای شهرروز گذشته پایان یافت و مقرر شد تا موضوع در جلسه‌ای خصوصی و بدون حضور رسانه‌ها بررسی شود. به همین بهانه گفت و گویی با مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهردار تهران انجام داده‌ایم که در واقع پاسخ شهرداری به این انتقادهاست.

در جلسه این هفته شورای شهر باز هم اعضای شورا نسبت به بی‌توجهی شهرداری به برپایی جشن‌های نیمه‌شعبان و سوم خرداد، یعنی روز آزاد‌سازی خرمشهر، واکنش نشان دادند. عده‌ای بر این باورند که این واکنش‌ها، یک جریان‌سازی سیاسی است. شما هم با این عقیده موافقید؟

اینکه این یک جریان‌سازی سیاسی است یا نه ؟ من از آن اطلاعی ندارم ولی شاید جالب باشد که بدانید، همان خبرگزاری که طی سلسله مصاحبه‌هایی با اعضای شورای شهر، این موج را علیه طرح راه انداخته است، همان روز صبح، در دو خبر متفاوت که از سوی بخش فرهنگی آن منتشر شده است، به‌شدت از طرح نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر حمایت کرده است. ولی بلافاصله بعد از اینکه مصاحبه‌های اعضای شورای شهرو انتقاد آنها در مورد اجرای این طرح توسط برخی از اعضا به وسیله یکی دیگر از گروه‌های همین خبرگزاری منتشر می‌شود، خبر مثبت آن برداشته می‌شود و ورق برمی‌گردد! ولی ما کلا از عملکردمان در بخش طرح گالری به وسعت یک شهر دفاع می‌کنیم و آن را اقدامی متعالی می‌دانیم و حاضر نیستیم کوتاه بیاییم.

اعضای شورای شهر معتقدند که باید بخشی از بیلبوردهایی که به این طرح اختصاص پیدا کرده به جشن نیمه‌شعبان و آزادسازی خرمشهر اختصاص پیدا می‌کرد.

اصلا این فرضیه درست نیست. ما می‌توانیم براساس آمار و ارقام و عکس‌ها و گزارش‌هایی که تهیه شده، ثابت کنیم که عملکرد ما در مورد این دو مناسبت سه تا ٥/٣ برابر بیشتر از سال گذشته بوده است. امسال ما حتی تعدادی از عکس‌های عکاسان جنگ را خریداری و نصب کرده‌ایم.

چه اصراری بود که این طرح درست در این زمان اجرا شود؟

سال گذشته ما نگارخانه را از ١٨ تا ٢٥ اردیبهشت اجرا کردیم که گرچه برخی اعضا به آن انتقادهایی داشتند ولی در مجموع با واکنش خوبی از سوی شورا و مردم روبه‌رو شد. اما امسال از آنجایی که تمام بلیبوردهای ما در این زمان به نمایشگاه کتاب و شهر آفتاب اختصاص پیدا کرده بود نتوانستیم در آن زمان این طرح را اجرا کنیم. به همین دلیل مصوبه‌ای را به تصویب رساندیم که نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر را با جشن نیمه‌شعبان و آزاد‌سازی خرمشهر، با هم برگزار کنیم که اتفاقا کار سنگینی هم بود. بلافاصله بعد از تصویب این مصوبه شروع کردیم به طراحی و نصب تابلوهای نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر و بعد از آن هم بلافاصله طراحی و اجرای تابلوهای نیمه‌شعبان و آزاد‌سازی خرمشهر را آغاز کردیم. در واقع تابلوهای این دو مناسبت از ٢٩ اردیبهشت نصب شده بود. در واقع اوج کار ما در طرح نگارخانه، اول تا ١٠ خرداد است. بعد از آن هم بلافاصله اینها را جمع می‌کنیم و تابلوهای رحلت امام و ١٥ خرداد را بالا می‌بریم.

یکی از انتقادهایی که اعضا داشتند این بود که خیلی از تابلوها آثار هنرمندان خارجی هستند. چرا در این طرح از آثار هنرمندان داخلی کمتر استفاده شده است؟

بیش از ٧٠ درصد از تابلوهای این طرح، به آثار داخلی اختصاص پیدا کرده است. برای همین از مسوولان و متولیان بخش‌های مختلف هنری دعوت کردیم تا در قالب کمیته‌ای این آثار را انتخاب کنند که در نهایت از بیش از پنج هزار اثر حدود ٧٠٠ اثر اصیل و فاخر انتخاب و نصب شد. گزارش ما هم حکایت از رضایت مردم داشته و دارد. اگر آقای چمران اجازه می‌دادند گزارش خود را ارایه می‌دادیم و دوستان شورا می‌دیدند چقدر کار انجام شده است.

علاوه بر موضوع این طرح، شنبه خبری منتشر شد مبنی براینکه تعدادی از غرفه‌داران بازارهای روز شهرداری قصد اعتصاب دارند. دلیل این تصمیم چه بود و عاقبت چه شد؟

همان‌طور که می‌دانید از چند وقت قبل حدود ١٠٠ غرفه از بین غرفه‌های میادین میوه و تربار ما میوه‌های دستچین عرضه می‌کنند. اما چند وقتی است که مسوولان این غرفه‌ها می‌گویند درآمدشان چندان زیاد نیست و خرید مردم از آنها کمتر شده است چرا که میوه‌هایی که آنها می‌فروشند گران‌تر از بقیه غرفه‌هاست. به همین دلیل قصد تحصن یا اعتصاب داشتند که قضیه به گوش ما رسید روز عید نیمه‌شعبان به اتفاق مسوول میادین میوه و تربار ما با این عزیزان جلسه‌ای داشتیم که قضیه حل و فصل شد.

چطور حل و فصل شد ؟

من از حق اختیارات مسوولیتی خودم در هیات‌مدیره سازمان میادین استفاده کردم و قرار شد غرفه‌هایی که عملکرد خوبی داشته باشند، سال بعد قراردادشان بدون اینکه در مزایده شرکت کنند، تمدید شود و در عوض غرفه‌هایی که کم‌کاری می‌کنند فسخ قرارداد شوند. کما اینکه تاکنون نیز پنج غرفه فسخ قرارداد شده‌اند. به زودی تعداد این غرفه‌ها به ٣٥٠ غرفه افزایش پیدا خواهد کرد.

و قرار است قیمت میوه‌های عرضه شده در این غرفه‌ها افزایش پیدا کند؟

نه. فعلا که چنین تصمیمی نداریم. ولی در هر صورت تعیین قیمت میوه‌ها برعهده ستاد مجزای دیگری است.

20103

کد خبر: 647466

وب گردی

وب گردی