معتبرترین روزنامه هندی، ایران را به دلیل داشتن موقعیت منحصر بفرد جغرافیایی و ویژگیهای اقتصادی،سیاسی و فرهنگی یکی از قدرت های بزرگ منطقه دانست و نوشت: ایران پل ارتباطی آسیا و اروپا است که هیچ کشوری در جهان نمی تواند این کشور را نادیده بگیرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روزنامه هندوستان تایمز با انتشار مطلبی به مناسبت سفر نخست وزیر هند به ایران،به لغو تحریم های بین المللی علیه ایران و تاثیر آن در توسعه ارتباطات منطقه ای پرداخت و اضافه کرد بازگشت ایران به تعاملات جهانی، پس از یک دهه باعث تغییرات مهمی در منطقه می شود.

به نوشته این نشریه، ایران با بیش از ۷۷ میلیون جمعیت، نیروی کار آموزش دیده و ملتی با اعتماد به نفس از موقعیت منحصربفردی برای تبدیل شدن به پل ارتباطی آسیا برخوردار است.

روزنامه هندوستان تایمز درادامه با اشاره به ظرفیت های ایران و هند برای توسعه روابط نوشت: دو کشور می توانند روابط سنتی خود را از خریدار و فروشنده نفت وگاز به سرمایه گذاری مشترک ارتقاء دهند.

درادامه این مطلب، اختصاص اعتبار ۱۵۰ میلیون دلاری از سوی هند برای توسعه چابهار را یکی ازگام های مهم برای توسعه این بندر دانسته و اضافه شده است باتوجه به سرمایه گذاری ۴۶ میلیارد دلاری چین در بندر «گوادر» پاکستان، هند باید هرچه سریعتر سرمایه گذاری در بندر چابهار و آغاز عملیات احداث خط آهن چابهار- زاهدان - مشهد که می تواند دروازه صادرات هند به روسیه و اروپا باشد، را تسریع بخشد.

این نشریه درادامه، توسعه کریدور چابهار - زاهدان و زرنج را زمینه افزایش ارتباطات با افغانستان و آسیای میانه دانسته و اضافه کرده است این اقدام می تواند زمینه دسترسی هند به افغانستان، بدون نیاز به عبور از پاکستان را فراهم کند.

درادامه این مطلب با اشاره به امضای توافقنامه بین ایران هند در سفر «مودی» در زمینه آموزش دیپلمات ها ،گسترش مذاکرات و ایجاد اتاق های فکر را، گامی مهم برای عبور از روابط سنتی دو کشور دانست و اضافه شده است این توافقنامه ها در چند دهه آینده به آشنایی هرچه بیشتر هندی ها با ایران منجر می شود.

«نارندرا مودی» نخست وزیر هند که بعد ازظهر یکشنبه به دعوت حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در صدر یک هیات عالیرتبه اقتصادی،سیاسی و فرهنگی به ایران سفر کرده بود، بعد ازظهر دوشنبه بعد از امضای ۱۲توافقنامه و دیدار با رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری تهران را به سوی دهلی نو ترک کرد.

401/602

کد خبر: 647582

وب گردی

وب گردی