معاون وزیر علوم عنوان کرد: ضرورت استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها برای تحقق اقتصاد مقاومتی

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر ضرورت استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها برای تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، وحید احمدی در مراسم افتتاحیه چهل و نهمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، موسسات و مراکز آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به مزین شدن امسال به نام سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» گفت: محور اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان است.

او با بیان اینکه باید در مفهوم اقتصاد مقاومتی دقت کرد، افزود: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست، بلکه اقتصاد مقاوم در برابر شوک‌ها است و باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی از مدل‌های عالمانه استفاده کرد.

احمدی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی پیشرو و عالمانه دارای سه محور نیروی انسانی، ابزار و برنامه‌ها است، اضافه کرد: نیروی انسانی را دانشگاه تربیت می‌کند و ابزارها و برنامه‌ها هم می‌تواند توسط دانشگاه تامین و تدوین شود، بنابراین باید از ظرفیت‌های دانشگاه برای تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده کرد.

او با اشاره به برنامه‌های تدوین شده در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه اقتصاد مقاومتی، گفت: چهار پروژه ملی در زمینه اقتصاد مقاومتی مورد تصویب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفته است که یکی از آنها ایجاد دانشگاه کارآفرین است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ادامه داد: نگرش برای پژوهش هزینه‌ای نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است، اما این تفکر در کشور وجود ندارد.

او گفت: تنها با عرضه نمی‌توان در زمینه اقتصاد مقاومتی فعالیت کرد، بلکه باید اقدام به شناسایی نیازهای موجود کرده و هم تقاضا را تحریک کرد.

احمدی با اشاره به انتظارات از چهل و نهمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، موسسات، مراکز آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری، افزود: ما از این نشست انتظار داریم نظام پژوهش و فناوری در کل کشور و نظام پژوهش و فناوری در داخل دانشگاه‌ها را تدوین کند.

مجید خدابخش، استاندار اردبیل نیز گفت: در شرایط فعلی کشور باید یک مساله را بهتر درک کنیم و آن اشتغال جوانان به خصوص جوانان تحصیل کرده است.

او با بیان اینکه اکثریت افراد بیکار فاقد مهارت هستند، افزود: دانشگاه‌های کشور باید در زمینه مهارت آموزی دانشجویان اقداماتی انجام دهند.

استاندار اردبیل با بیان اینکه نباید انتظار داشت دولت به تنهایی مشکل جوانان بیکار را حل کند، کرد: دولت حتی اگر بخواهد هم نمی‌تواند این مشکل را رفع کند، اما می‌تواند با فراهم کردن زیرساخت‌ها به عنوان تسهیل‌گر در زمینه اشتغالزایی عمل کند.

خدابخش اضافه کرد: ارتباط بین صنعت و دانشگاه حلقه گمشده‌ای محسوب می‌شود که سبب متضرر شدن هر دو طرف می‌شود، اما این ارتباط باید ایجاد شود و کشور را با علم مدیریت کرد.

20104

کد خبر: 647796

وب گردی

وب گردی