تصفیه حساب با هاشمی یا انتخاب رییس خبرگان ؟

دور از ذهن نبود که جناح مخالف آیت الله هاشمی در مجلس خبرگان هراس از به ریاست رسیدن منتخب اول تهران در انتخابات خبرگان را داشته باشد  و دست به کار شود  و فضا را به گونه ای رقم بزند که هاشمی رییس خبرگان نباشد؛ کما اینکه  علاقه ای هم در او برای  نامزدی وجود نداشت .

ایسکانیوز _ سارا ابراهیمی: پس از انتخابات مجلس خبرگان و حذف آیات یزدی و مصباح واکنش ها نسبت به لیست تهران چندان مطلوب نبود و حتی این لیست را که مورد حمایت آیت الله هاشمی بود را لیست انگلسی نامیدند، به گونه ای که آیت‌الله ممدوحی عنوان کرد" وقتی انگلیس از برخی لیست‌های انتخاباتی حمایت می‌کند باید نگران باشیم" و از این قبیل اظهار نظرها پیرامون رای مردم تهران در انتخابات خبرگان رهبری از سوی اصولگرایان فراوان بیان شد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیش از افتتاحیه پنجمین دوره مجلس خبرگان بیان کرد که بنای کاندیداتوری ندارد و تصریح کرد " فضای خبرگان در آینده با تغییر چند‌نفر مثل سابق خواهد بود که سالی دوبار اجلاس رسمی و در هر اجلاس چند سخنرانی داشتند. در مورد ریاست خبرگان هم هرگونه که نمایندگان خبرگان تصمیم بگیرند، انتخاب خواهد شد. من که فعلاً بنا ندارم خودم را برای ریاست مطرح کنم. برای اینکه الان در همین‌جا کار‌های زیادی داریم. در آنجا نیاز نیست که انسان رئیس باشد و همین که در خبرگان باشم، خوب است" ودر مورد ریاست خبرگان هم هرگونه که نمایندگان خبرگان تصمیم بگیرند، انتخاب خواهد شد.

آیت الله هاشم زاده هریسی در مورد اینکه ممکن است با عدم ریاست هاشمی، احتمال ناتمام ماندن مسیری که وی بواسطه انتخابات 7 اسفند آغاز کرده، تشدید شود؛ گفت: «مردم نباید به دلیل عدم ریاست هاشمی، از نقش رای های مایوس شوند چرا که هاشمی خود را کنار نمی کشد و نقش خود را ایفا می کند. هر کس که رئیس خبرگان باشد، از هاشمی حمایت می کند و از وی مشورت می گیرد، بنابراین هاشمی اثرگذار خواهد بود و نقش وی در تعامل و مشورت با رئیس خبرگان، ایفا می شود

او ادامه داد: «از سوی دیگر، هر کس که به ریاست خبرگان برسد، حتی اگر فرض بر این باشد که هاشمی رئیس خبرگان می شد، در این مجلس تغییرات ماهوی ایجاد نمی شود، بنا هم نیست که چنین تغییراتی ایجاد شود. هاشمی نیز چنین قصدی را ندارد، بلکه مخالفان وی تنها و تنها حاشیه سازی می کنند و به وی تهمت می زنند

نماینده خبرگان افزود: «سوال این است که در وهله نخست مگر مجلس خبرگان تا چه حد اختیارات دارد؟ رئیس خبرگان اختیار تغییر اساسی در این مجلس را ندارد و اساسا چنین فکری نیز وجود ندارد. مخالفان هاشمی در آستانه انتخابات 7 اسفند، تهمت قصد و نیت شورایی کردن رهبری را به وی وارد کردند، اما بحث آن است که خبرگان تاثیری در شورایی کردن و حق و اختیار چنین موضوعی را ندارد، بلکه این موضوع وابسته به قانون اساسی است و تا قانون اساسی تغییر نکند، کسی اختیار چنین موضوعی را ندارد. مخالفان یا قانون و حقوق نمی دانستند و یا مغرضانه رفتار کردند و با ایجاد حاشیه و دروغگویی، تنها موجب نگرانی و بیم مردم شدند.

البته اصولگرایان انتخاب ریاست آیت الله جنتی را با ذوق زدگی شکست برنامه های اصلاح طلبان و شخص آیت الله هاشمی قلمداد کردند و این حکایت از برنامه ریزی آنها برای پیشبر اهدافشان را دارد و یادداشت حسین شریعتمداری با عنوان «چرا آیت‌الله جنتی؟گویای این ادعا است او نوشته است «در دوره اخیر، اگرچه باز هم حضرت آیت‌الله جنتی از پذیرش نامزدی ریاست خبرگان سر باز می‌زد ولی نهایتا در مقابل اصرار فراوان بسیاری از نمایندگان، نامزدی برای ریاست خبرگان را پذیرفت، اما چرا؟! یک خبر موثق حکایت از آن دارد که نمایندگان مجلس خبرگان برای آقای جنتی توضیح داده بودند قصد دارند با انتخاب ایشان، پاسخ قاطع و پشیمان‌کننده‌ای به دشمنان بیرونی، مخصوصا انگلیس و آمریکا بدهند که حجم انبوهی از تبلیغات رسانه‌ای خود را به پیشگیری از حضور آیت‌الله جنتی در مجلس خبرگان اختصاص داده بودند، چه رسد به ریاست ایشان بر این مجلس. خبرها حاکی از آن است که آیت‌الله جنتی علی‌رغم میل باطنی و خواست شخصی خود و صرفا برای سامان دادن به حرکتی که از ماهیت انقلابی و ضداستکباری مجلس خبرگان رهبری حکایت می‌کند، نامزدی برای ریاست مجلس خبرگان را پذیرفته‌اند.

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان در مورد چرایی عدم نامزدی آیت‌الله هاشمی برای ریاست خبرگان نیز اظهار کرد: به نظر من شرایط برای اعلام نامزدی آیت‌الله هاشمی فراهم نبود و خود ایشان نیز طبعا شرایط عمومی مجلس را برای نامزدی مناسب نمی دیدند.

203/201

کد خبر: 647902

وب گردی

وب گردی