سمپوزیوم بین المللی نانو تکنولوژی  در واحد نجف آباد به کار خود پایان داد

پرونده نخستین سمپوزیوم بین المللی نانوتکنولوژی با ارائه سخنرانی و برگزاری کارگاه های متنوع علمی، عصر امروز در دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد بسته شد

به گزارش ایسکانیوز، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی که در این سمپوزیوم شرکت داشت، در خصوص برگزاری این رویداد بین المللی گفت: سمپوزیوم برگزار شده نخستین همایش یا سمپوزیوم بین المللی نانوتکنولوژی است که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد برگزار شد و اعضای هیات علمی و دانشجویان سراسر ایران و کشورهایی نظیر کانادا، یونان، پاکستان، مالزی، سنگاپور، استرالیا و هند در آن حضور داشتند. بیش از 250 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که پس از ارزیابی مقالات دریافت شده از سوی هیات علمی سمپوزیوم تعداد 90 مقاله برای ارائه انتخاب و 16 مقاله منتخب بصورت سخنرانی در طی دو روز ارائه شد.

ابراهیم واشقانی فراهانی با اشاره به کمیته علمی همکاری کننده با این سمپوزیوم که استادانی از دانشگاههای استرالیا، یونان، کانادا، هند، مالزی، پاکستان، سنگاپور و ایران بودند، مقالات ارائه شده در سمپوزیوم را در سطح بالایی دانست و افزود: نانو فناوری یکی از رشته هایی است که حوزه های مختلفی همچون علم مواد، مهندسی پزشکی و زیست پزشکی، الکترونیک و سایر حوزه ها را در بر می گیرد.

وی در سخنرانی خود با موضوع نانو پزشکی و اقتصاد دانش بنیان گفت: نانو پزشکی بخشی از حوزه وسیع نانوفناوری است که امروزه برای تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری ها نقش بزرگی در جامعه ایفا می کند. از طرف دیگر این شاخه از دانش می تواند به عنوان یکی از حوزه های اقتصاد دانش بنیان هم از جنبه آموزشی و هم از جنبه تجاری سازی و تولید محصول مورد توجه قرار گیرد.

واشقانی فراهانی با اشاره به مشابهت های نانوپزشکی با سایر علوم حوزه نانو گفت:« نانو پزشکی یک موضوع چند نظمی استو به دلیل ماهیت چند نظمی بودن آن و درگیر بودن علوم مختلف از نظر علمی و تجاری هرچند تا اندازه ای بکار گرفته شده اسیت اما هنوز ظرفیت های بسیار زیادی در حوزه نانو پزشکی وجود دارد که نقش خود را در بازار نشان نداده است.

وی با اشاره به تعاریف گوناگون از نانو پزشکی در محافل علمی و دانشگاهی اروپا و دیگر مراکز تحقیقاتی جهان گفت: «هر چند داشتن تعاریف درست از یک موضوع در جای خود مهم است اما آنچه در نانو فناوری بسیار قابل توجه می باشد اثر بخشی ساختارهای نانو پزشکی است.

دکتر واشقانی طولانی بودن مسیر تحقیق تا تجاری سازی در حوزه نانو پزشکی را اساسی ترین مشکل حال حاضر این حوزه تحقیاتی دانست و گفت: ماهیت سروکار داشتن محصولات حوزه نانو پزشکی با انسان، مبحث ایمن بودن محصولات نانو و لزوم اهمیت دادن به بحث خطر پذیری محصولات نانو پزشکی و مسائل زیست محیطی از جمله فاکتور هایی هستند که محققان این حوزه باید در حین کار مد نظر قرار دهند و با صبر و حوصله فراوان مشکلات مسیر تولید محصولات نانو از ایده تا تجاری سازی را تحمل کنند.

وی نامشخص بودن استاندارد های جهانی برای محصولات نانوپزشکی را از دیگر موضوع های چالش برانگیز حوزه نانو فناوری دانست و گفت: محققان باید با اعتماد به نفس در این زمینه هم ورود پیدا کنند و اقدام به تدوین استاندارد های مورد نیاز کند.

دبیر اجرایی سمپوزیوم ایمان ابراهیم زاده چگونکی تولید و کاربرد نانو شیشه های سرامیکی- فلزی، نانو آلیاژ سازی، کاربرد نانومواد در هوافضا و شبیه سازی عددی نانو سیال را از دیگر عناوین سخنرانی های کلیدی و مقالات ارائه شده در این سمپوزیوم اعلام کرد.

ابراهیم زاده گفت: همچنین در طول دو روز برگزاری این سمپوزیوم بین المللی چهار کارگاه آموزشی تحت عناوین: کاربرد مدیریت پروژه در صنعت، شیشه های زیست فعال سرامیکی و رهایش دارو، تکنولوژی نانو در صنایع بسته بندی و نظارت بر سلامت سازه در هوا برای شرکت کنندگان در سمپوزیوم برگزار شد.

20101

کد خبر: 647970

وب گردی

وب گردی