نخستین پروژه ریلی مشترک بین ایران و  چین

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با اشاره به روند احداث خط آهن سریع السیر تهران - قم - اصفهان گفت: در نشست اخیر با مسئولان شرکت چینی از این شرکت درخواست شد این پروژه طبق جدول زمانبندی شده به پایان برسد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل، اصغر فخریه کاشان - قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل و تامین مالی افزود: همچنین طرف چینی موظف است اقرارنامه یا سوگند‌نامه‌ای امضا کند مبنی بر اینکه برای عقد قرارداد و اجرای این پروژه هیچ نوع پرداختی به اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی و خارجی انجام نداده و یا تعهد نکرده است و در صورت افشای خلاف آن، قرارداد بصورت یکجانبه فسخ و مکلف به پرداخت جریمه خواهد بود.
وی با اشاره به اهمیت این پروژه گفت: این خط آهن یکی از پروژه‌های مهم شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است و امیدواریم بتوانیم با همکاری بیشتر این پروژه را در زمان معین و با کیفیت مناسب به پایان برسانیم و طبق توافق کلیه مسایل فنی و مالی آن به نتیجه برسد.
قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل و تامین مالی با تاکید بر مذاکره درباره نهایی کردن قیمت قرارداد، از طرف چینی خواست با حضور در جلسات منظم هفتگی و معرفی تیم کاری به منظور انجام مذاکرات روند کار را سرعت بخشد تا طبق زمانبندی انجام شده، پروژه به اتمام برسد.
وی گفت: در صورتی که در زمان مقرر نتوانیم تکلیف اعتبار اسنادی چهار میلیارد یورویی را تعیین کنیم تخصیص بودجه از سوی دولت در مراحل بعد با مشکل مواجه می شود و تامین مالی پروژه با تاخیر انجام خواهد شد.
در ادامه علی نورزاد مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: تمام تلاش ما این است این پروژه که نخستین تجربه احداث قطار سریع‌السیر در کشور است هرچه سریع‌ترعملیاتی شود.
وی افزود: این همکاری نخستین پروژه ریلی مشترک جمهوری اسلامی ایران و کشور چین است و انتظار داریم با سرعت بخشیدن به کار و حل کردن چند موضوع باقیمانده در قرارداد گامی به سوی همکاری‌های مشترک آتی برداشته شود.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تاکید کرد: این پروژه سه ماه است که فعال شده و براساس جدول زمانبندی شده برای اتمام زیرسازی 410 کیلومتر در 27 ماه، باید روزانه 700 متر از این مسیر آماده شود.
در ادامه جبارعلی ذاکری مجری طرح راه‌آهن سریع السیر تهران- قم- اصفهان با اشاره به برگزاری جلسات کارشناسی هفتگی اظهار داشت: عوامل اجرایی پروژه با تعامل مثبتی که با یکدیگر دارند کار را پیش می برند اما نیاز است برای رسیدن به زما‌نبندی صورت گرفته شتاب بیشتری در کار صورت گیرد.
وی طراحی 10 کیلومتر از مسیر تهران- قم را مثبت ارزیابی کرد و افزود: نقشه‌های 10 کیلومتر از مسیر تهران تا قم ابلاغ شده است و پیش‌بینی می‌شود ظرف مدت یک ماه آینده کل نقشه‌های مسیر تهران- قم نیز نهایی و برای تصمیم‌گیری و تصویب ارایه شود، ضمن اینکه در بخش دوم مسیر از قم تا اصفهان به طول 210 کیلومتر نیز زیرسازی پیشرفت فیزیکی به 70 درصد است.
وی خواستار سرعت بخشیدن به ارزیابی وضعیت موجود از سوی طراحان چینی شد و تاکید کرد: مقرر شده نقشه‌های هندسی مسیر تا اواسط تیرماه ماه امسال نهایی شود.
ذاکری در پایان این پروژه را نخستین و بزرگترین تجربه وزارت راه و شهرسازی در حوزه احداث قطار سریع‌‌السیر نام برد و گفت: انتظار می‌رود شرکت چینی در بخش طراحی نیروهای توانمندی را به کار گیرد تا مشکلات مطالعاتی در ابتدای کار حل و پروژه با مشکلات کمتری اجرایی شود.
قرار است با احداث این خط آهن 410 کیلومتری توسط شرکت چینی، قطارهای سریع السیر با سرعت بیش از 250 کیلومتر در ساعت در این شبکه ریلی فعال شود.

401/601

کد خبر: 648375

وب گردی

وب گردی