توصیه های واشقانی فراهانی به  روسای پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی

نشست روسای پژوهش و فناوری استانهای دانشگاه آزاد اسلامی با حضور ابراهیم واشقانی فراهانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، دکترحمید رضا زمانی نژاد، مدیر کل امور پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر میترا طباطبایی، سرپرست مرکز گسترش علم و علم سنجی دانشگاه آزاد اسلامی عصر روز شنبه در هتل قصر طلایی مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای این نشست دکتر عباس شیخ الاسلامی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ضمن خیرمقدم به روسای پژوهش و فناوری استان های سراسر کشور، مراکز رشدی را یکی از مهمترین مراکز تحقق اهداف دانشگاه آزاد بیان کرد و گفت: امیدواریم در سالی که به اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام گذاری شده با تقویت مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان بتوانیم وابستگی دانشگاه آزاد اسلامی را به شهریه کاهش دهیم.

دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برنامه ششم توسعه دانشگاه آزاد اسلامی توسط هیات امنای استان و در سطح کلان، برنامه ششم توسعه دانشگاه توسط هیات امنای مرکزی به تصویب رسیده است، همه ما موظف هستیم تا در مسیر این برنامه حرکت کنیم.

او با اشاره به لزوم حرکت در مسیر برنامه راهبردی استان بیان کرد: حرکت براساس برنامه یکی از تاکیدات اصلی دانشگاه آزاد اسلامی است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تاکید همبشگی دانشگاه آزاد تدوین برنامه در واحدها و برنامه ریزی در چهارچوب برنامه استان با توجه به ظرفیت های واحد از نظر هیات علمی، زیر ساخت های پژوهشی و نیازهایی منطقه ای در جهت توسعه محلی بوده است.

او با تاکید بر لزوم اجرایی شدن برنامه های پژوهشی گفت: از جمله عواملی که سبب خواهند شد تا این برنامه ها اجرایی شوند این است که این برنامه ها تا چه اندازه درست، منطبق بر واقعیت ها و ظرفیت های واقعی تدوین شده و چه میزان توان برای اجرایی شدن آنها به کار گرفته می شود.

واشقانی فراهانی با بیان اینکه یکی از عوامل اجرای موفقیت آمیز برنامه ها داشتن برنامه توسط اعضای هیات علمی است ، گفت: هرگونه پرداخت تشویق مبالغ، پرداخت حق الزحمه راهنمایی، اعزام افراد به فرصت مطالعاتی و فرستادن آنها برای شرکت در کنفرانس های داخلی و خارجی ممنوع است.

او بدنه اصلی پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی را اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی عنوان کرد و گفت: تا مادامی که واحدها برای بدنه اصلی خود برنامه ویژه پژوهشی تدوین نکرده باشند، دانشگاه به آنچه که در حوزه پژوهش و فناوری در ذهن دارد، نخواهد رسید.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی از پایش اقدامات واحدهای دانشگاه در رابطه با اجرایی کردن برنامه های پژوهشی خبر داد و گفت: حرکت یکپارچه تمامی واحدهای دانشگاه براساس برنامه معین برای تحقق اهداف یکی از تاکیدات ریاست دانشگاه آزاد اسلامی است.

واشقانی فرهانی گقت: بودجه پژوهشی امسال باید در قالب یک برنامه ریزی عملیاتی هزینه شود. برای ما پذیرفته شده نیست که در انتهای سال واحدها به دنبال مانده اعتبارات پژوهشی باشند.

او عدم برنامه ریزی صحیح و عدم توانایی اجرای برنامه را دلیل اعلام مانده اعتبارات پژوهشی از واحدهای دانشگاهی عنوان کرد و گفت: نباید بودجه پژوهشی را در جاهای دیگر هزینه کنیم.

واشقانی فراهانی، معاونان پژوهشی را مسئولان اصلی صرف بودجه در حوزه پژوهش دانست و گفت: از این پس هر بودجه پژوهشی که در واحدها هزینه نشود به صندوق حمایت توسعه فناوری و شرکت های دانش بینان واریز خواهد شد.

او از تاسیس شرکت حمایت از توسعه فناوری و شرکت های دانش بنیان با همکاری معاونت علمی و فناوری خبرداد و گفت: این شرکت با سرمایه 50 میلیون تومانی تاسیس خواهد شد و هر واحدی که نتواند هزینه های پژوهشی را بها عدد مثبت نشان دهد، بودجه باقی مانده پژوهشی به عنوان یک سرمایه به صندوق حمایت توسعه فناوری و شرکت های دانش بینان واریز خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی از افتتاح فیزیکی پژوهشگاه مرکزی دانشگاه در تابستان امسال خبر داد و گفت: اساسنامه این پژوهشگاه به تصویب رسیده است و ساختمان آن تابستان امسال به همت معاونت عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی تکمیل خواهد شد.

او در ادامه بیان کرد: بر طبق اساسنامه پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تمامی مراکز پژوهشی برتر در استان ها شبکه گذاری خواهند شد. به عبارتی دیگر تمامی مراکز پژوهشی برتر و مراکز آزمایشگاهی پیشرفته دانشگاه آزاد اسلامی عضو این پژوهشگاه خواهند شد تا سیاست های اصلی دانشگاه را از نظر پژوهش و فناوری اجرایی کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیا اینکه وظایف استان ها در مراکز پژوهشی برتر تعریف خواهد شد، گفت: تعامل نزدیک با سازمان استاندارد و تشخیص قومیت های محلی برای ایجاد آزمایشگاه های مرجع از جمله سیاست هایی است که معاونان پژوهشی واحدها باید آنها را در دانشگاه دنبال کنند.

واشقانی فراهانی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی بدون قطب های علمی نمی تواند مراکز پژوهشی برتر را اداره کند، گفت: لازمه تاسیس یک مرکز پژوهشی برتر که شاخص های مورد نظر را داشته باشد و بتواند در شبکه مجازی پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی قرار بگیرد، داشتن قطب علمی است.

او ادامه داد: تمامی استان ها باید با توجه به تمامی ظرفیت های موجود و اعضای هیات علمی خود، مسئولیت و برنامه خود را برای قطب علمی شدن مشخص کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه همه اعضای هیات علمی به طور مجازی عضو قطب های علمی خواهند شد، گفت: قطب های علمی باید با توجه با اولویت های پژوهشی دانشگاه، اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه پژوهش و فناوری و با توجه به تحولات بین المللی ماموریت خود را برای انجام یک پروژه کلان تعیین کند.

واشقانی فراهانی با بیان اینکه لازمه تحقق اقتصاد دانش بنیان انجام پژوهش های ماموریت گرا و هدفمند است، گفت: تنها کسانی می توانند این ماموریت را انجام دهند که برنامه ای کلان داشته باشند و از تمامی توان و ظرفیت دانشگاهی استفاده کنند.

او تشکیل قطب های علمی و تعریف پروژه های کلان ملی در دانشگاه آزاد اسلامی را یکی از اهداف اولیه معاونت پژوهشی عنوان کرد و گفت: واحد ها می توانند برنامه های 3 تا 5 ساله را برای قطب های علمی در نظر گیرند. نگاه اصلی واحد باید بر این باشد که پروژه های علمی مشکلی را از کشور حل کنند. اگر بتوانیم این موضوع را ثابت کنیم آن وقت است که باید با دستگاه های اجرایی وارد مذاکره شویم و از اعتبارات ملی برای هزینه این پروژه ها استفاده کنیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلام از احیای کارگروه توسعه پژوهش و فناوری استان ها خبرداد و گفت: یکی از راه هایی که می توانید از طریق آن به این مسیر کمک کنید حضور فعال در کارگروه توسعه پژوهش و فناوری استان ها است. این کارگروه ها دوباره در حال احیا شدن هستند و دانشگاه آزاد اسلامی نیز قطعا یکی از دانشگاه هایی خواهد بود که در این کارگروه ها حضور خواهد داشت.

واشقانی فراهانی اقتصاد دانش بنیان را یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری عنوان کرد و افزود: ایشان بارها اعلام کرده اند که اساس اقتصاد مقاومتی اقتصاد دانش بنیان است و هیچ نهادی بیشتر از دانشگاه ها ماموریت ندارند تا در این چهارچوب گام بردارند. از این رو امیدواریم با برنامه ریزی دقیق بتوانیم به اهداف بلند مدت خود در این زمینه دستیابیم.

در ادامه این نشست دکتر حمیدرضا زمانی نژاد، مدیر کل امور پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه گزارشی از عملکرد واحدهای دانشگاه آزاد در زمینه طرح های پژوهشی از سال 88 تا سال 94 پرداخت.

او بیان کرد: جمع کل طرح های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی از سال 88 تا سال 94 برابر با 128 میلیارد تومان بوده است.

در تهران این میزان سرمایه گذاری در طرح های تحقیقاتی حدود 40 میلیارد تومان بوده است. پس از آن لرستان، خوزستان، اصفهان، آذربایجان شرقی و البرز در صدر این سرمایه گذاری بوده اند.

او با بیان اینکه هنوز 25 درصد اطلاعات در این زمینه جمع آوری نشده است گفت: با در نظر گرفتن 25 درصد اطلاعات باقی مانده مجموعه سرمایه گذاری دانشگاه آزاد اسلامی در طرح های پژوهشی حدود 160 میلیارد تومان خواهد شد.

راه‌اندازی اداره پایش و نظارت ساها

علیرضا ایرانبخش، مدیرکل دفتر توسعه شبکه‌های آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به راه اندازی و عملیاتی شدن اداره پایش و نظارت ساها گفت: کار راستی آزمایی اطلاعات و مجموعه داده های پژوهشی واحد ها آغاز شده و قدامات مربوط به آن در دست پیگیری است.
او با اشاره به لزوم کنترل کیفیت ارائه خدمات آزمایشگاهی گفت: خدمت رسانی به کیفیت آموزشی در مقطع تحصیلات تکمیلی، کمک به کیفیت تولید علم در کشور و همچنین کمک به تنوع بخشی در درآمد های غیر شهریه از جمله تاکیدات ریاست دانشگاه آزاد اسلامی است.
ایرانبخش از بازدید و بازرسی واحدها خبرداد و گفت: در هفته های گذشته از واحد مشهد، همدان، رشت و لاهیجان بازدید به عمل آمده است.

او در ادامه افزود: ما بازدید خود را از مراکز استان ها و واحدهای جامع آغاز خواهیم کرد و سعی می کنیم به سرعت از تمامی واحدها بازدید به عمل آوریم.

مدیر کل دفتر توسعه شبکه های آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی جلوگیری از خرید های غیر ضروری و غیر تکراری را از جمله اهداف ساها خواند و گفت: 16 کارگروه تخصصی برای مشاوره جهت خرید تجهیزات آزمایشگاهی تشکیل شده است.

ایرانبخش با اشاره به اهمیت تبلیغات گسترده محیطی ساها گفت: تمامی شهرها و استان ها باید از خدماتی که ساها می تواند به دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه کند آگاه باشند. آیت الله هاشمی رفسنجانی و دکتر میرزاده به‌شدت پیگیری امور مربوط به ساها هستند.

او با بیان اینکه ساها یک گنجینه عظیم فنی و یک ثروت ملی است گفت: تا امروز که ما اندکی از مسیر خود را پیموده ایم دانشگاه آزاد اسلامی در حدود 5 میلیارد تومان از این طریق در آمد داشته است.

ایرانبخش از تایید آیین نامه اداری مالی ساها خبر داد و گفت: امیدواریم که آیین نامه اداری مالی تا 10 روز آینده مسیر ابلاغ را طی کند و بسیاری از ابهامات مالی به این وسیله بر طرف خواهد شد.

میترا طباطبایی، سرپرست مرکز گسترش علم و علم سنجی در ادامه این نشست گفت: از مهر ماه سال گذشته کار اصالت سنجی پایان نامه های دانشگاه آزاد را به همت واحد نجف آباد و در واحد تبریز آغاز کردیم.

او با بیان اینکه 16 واحد برای شرکت در این طرح اعلام آمادگی کردند و 12 واحد اطلاعات خود را به اداره کل گسترش علم ارسال کردند گفت: 46 هزار عنوان پایان نامه را در این سیستم به ثبت رسانیدیم. امیدواریم بحث امنیتی سامانه طرح اصالت سنجی پایان نامه هت توسط شورای راهبردی فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد مورد تایید واقع شود تا آن را به صورت بخشنامه به تمامی واحدها ابلاغ کنیم.
او با اشاره به راه اندازی سیستم یکپارچه سازی کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تعداد زیادی از کتابخانه های دانشگاه به نرم افزار نوسا مجهز هستند اما از این تعداد 110 کتابخانه نتوانسته اند به سیستم یکپارچه سازی کتابخانه ها بپیوندند.
طباطبایی از واحدها خواست تا اطلاعات مقالاتی که در پایگاه اسکوپوس قرار گرفته را در اختیار مرکز گسترش علم قرار دهند.
او در ادامه گفت: 58 هزار مقاله در مهر ماه سال گذشته بر روی پایگاه اسکوپوس نمایه شده بود که اکنون این رقم به حدود 63 هزار رسیده است. از این تعداد تکلیف 38 هزار عنوان مقاله مشخص نیست و از کل مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی داطلاعات 52 واحد در این پایگاه به ثبت شده است.
سرپرست مرکز گسترش علم و علم سنجی از ارائه گزارش تعداد مقالات دانشگاه آزاد اسلامی به شورای عالی انقلاب فرهنگی در هفته های آینده خبر داد و گفت: هر استان باید اطلاعات خود را تا آخر این هفته تکمیل کند.
او با اشاره به بخشنامه حمایت از اختراعات و ثبت پتنت های بین المللی در اسفند ماه سال گذشته گفت: انتظار داریم تا در خصوص این بخشنامه اطلاع رسانی قوی برای دانشجویان صورت بگیرد چرا که به زودی کارگاه هایی برای آموزش ثبت پتنت های بین المللی در سطح استان ها برگزار خواهیم کرد.
طباطبایی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی بهترین دسترسی را به پایگاه های اطلاعاتی در زمینه پزشکی و غیر پزشکی داراست گفت: اما متاسفانه هیچ کدام از واحدها به بهترین شکل از این منابع استفاده نکرده اند. واحد هایی مانند اصفهان و تبریز که از این منابع استفاده کرده اند پتانسیل بیشتری برای استفاده از این منابع دارند.

او با اشاره به اینکه چاپ مقالات دانشگاه آزاد اسلامی در سال 2015 رشد داشته است، گفت: در سال 2015 مقالاتی که تامسون رویترز و وب آب ساینس به چاپ رسیده است بیشتر از مقالاتی است که در سال 2013 و 2014 بوده است. این یکی از نقاط قوت دانشگاه آزاد اسلامی را نشان می دهد. ما توقع داریم که با توجه به امکاناتی که در خدمت واحدها قرار داده شده تا پایان سال 2015 رکورد دانشگاه آزاد را زده باشیم.
طباطبایی با اشاره به فعالیت سامانه ارزیابی مجلات گفت: متاسفانه بیش از 210 مجله دانشگاه آزاد تاخیر چاپ دارد و این تاخیر چاپ باعث می شود که اعلام وصول در وزارت ارشاد صورت نگیرد. اگر این مجلات اعلام وصول نشوند و به روز رسانی آنها صورت نگیرد لغو امتیاز خواهند شد.
در سال گذشته 43 مورد تخلف علمی داشته ایم که از این تعداد 3 واحد با اداره گسترش همکاری کردند.
بحث تخلفات علمی را جدی بگیرید. احتمام دانشگاه آزاد اسلامی در این است که این تخلفات را به حداقل برساند.

۲۰۱۰۲

کد خبر: 648450

وب گردی

وب گردی