اهمیت هزار روز طلایی در زندگی کودکان

معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم افتتاحیه چهارمین همایش مکملهای غذایی و رژیمی گفت: نکته ای که در حوزه رشد کودک بسیار قابل توجه است، سرمایه‌گذاری در دورانی است که در اصطلاح پزشکی هزار روز طلایی نام‌گذاری شده و از لقاح تا پایان 2 سالگی را در بر می‌گیرد.

به گزارش ایسکانیوز مراسم افتتاحیه چهارمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی با محور زن و مادر و کودک، شنبه 8 خرداد 95 با حضور دکتر سیدمحمد ایازی معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر امیرحسین جمشیدی مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو، دکتر عباس کبریایی‌زاده رییس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران و رییس شورای سیاست‌گذاری همایش و دکتر سیدعلی کشاورز مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر علمی همایش در مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل المپیک برگزار شد.

دکتر سیدمحمد ایازی در این مراسم گفت: در هزار روز طلایی 60 درصد رشد مغز را به خود اختصاص می دهد و این موضوع که مادر چقدر می‌تواند در شکل‌گیری این دوران برای فرزند تاثیرگذار باشد معمولا مورد توجه نیست.

او گفت: متاسفانه میزان سهم سرمایه‌گذاری در دوران هزار روز طلایی بسیار کمتر از دوران نوجوانی و بلوغ است. چیزی که باید به آن توجه کنیم این است که تمام مکاتب پزشکی دنیا بر سر این موضوع باور یکسانی دارند که خانواده‌ها باید روی کودکی فرزندانشان سرمایه‌گذاری کنند و بدانند که بیشترین تاثیرات در روند رشد یک فرد در کودکی او تعیین می‌شود.

ایازی با اشاره به چالش‌های موجود در حوزه مکمل‌های غذایی و رژیمی گفت: دغدغه‌های ما در نظام سلامت در چند حوزه صورت می‌گیرد. اول ورزشکاران است که متاسفانه نتوانستیم به صورت جدی به آن بپردازیم. قاعدتا وزارت ورزش و جوانان می‌تواند به عنوان متولی نقش مهمی را ایفا کند. استاندارد‌سازی مکمل‌ها و جلوگیری از قاچاق مکمل نیز از دیگر چالش‌های موجود در این حوزه است که‌ باید بسیار جدی مورد توجه قرار بگیرد. توجه نکردن به این موضوعات باعث آسیب‌رسیدن به قشر جوانان و نوجوانان است.

او گفت: فرهنگ‌سازی مصرف منطقی مکمل‌ها یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که چه در وزارت بهداشت و چه در سازمان غذا و دارو بحث‌های زیادی را به خود اختصاص داده است و امیدواریم که در ادامه راه بتوانیم با کمک رسانه‌ها فرهنگ صحیح مصرف منطقی مکمل‌ها را پایه‌گذاری کنیم.

105105

کد خبر: 648462

وب گردی

وب گردی