تهران بدون گدا نمی‌شود!/افزایش تکدی‌گری در سایه خرید و فروش کودکان

تعداد قابل توجه کودکان متکدی در سطح شهر سبب شده مردم از پلیس انتظار داشته باشند که با جمع آوری متکدیان چهره نازیبای شهر را اصلاح کنند. گرچه این انتظار منطقی است، اما به گفته مسئولان برای ساماندهی متکدیان باید زیرساخت های لازم فراهم شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آرمان حال با این وجود، همچنان این معضل سال‌هاست که رفع نشده است. امروزه کودکان و حتی نوزادان در خانواده‌های آسیب دیده در معرض انواع آسیب‌های جسمی و روحی قرار دارند و از حداقل نیازهای اولیه خود بی بهره اند که سرآمد آن بهداشت فردی است. همچنین تکدی گری کودکان آسیب دیده که آینده سازان این کشورند با از دست دادن فرصت های آموزشی و ترک تحصیل اجباری همراه است. این در حالی است که حضور این کودکان در کوچه و خیابان های شهر بیانگر این مطلب است که سیاست های سازمان‌های مسئول در این بخش ناکارآمد بوده است.

تهران بدون گدا نمی‌شود

اسفند سال گذشته نایب رئیس شورای شهر تهران گفت: این آرمان خوبی است که تهران را تبدیل به شهری بدون گدا کنیم. اما شدنی نیست، زیرا جمع‌آوری گداها یک موضوع بین بخشی است و تنها با اراده یک سازمان حل نمی‌شود.

مرتضی طلایی ادامه داد: ما نیازمند مدیریت یکپارچه هستیم، ساماندهی متکدیان متولی مشخص می خواهد و به قوانین مشخص و جامع نیازمند است. به گزارش مهر، او اضافه کرد: باید به مردم آگاهی بدهیم که دست به جیب نشوند. مردم از روی عاطفه، ترحم و دلسوزی به گداها کمک می کنند، اگر مردم دست به جیب نشوند این مشکل حل می شود. در شهرهایی مانند اصفهان و تبریز به دلیل همین رویکرد این مشکل به صورت ریشه ای حل شده است، چون مردم می دانند نهادهای حمایتی به نیازمندان کمک می کنند و دیگر نیازی به کمک آنها نیست.

طرح شهرداری تهران برای جمع‌آوری متکدیان

نگین باقری در این گزارش می نویسد: ماه گذشته، مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با تاکید بر رایزنی های شهرداری تهران، دادستانی،‌ نیروی انتظامی و قوه قضائیه برای ساماندهی متکدیان شهر تهران افزود: قرار است اقدام مشترکی را با همکاری سازمان های مذکور آغاز کنیم و وضعیت ظاهری شهر را از حیث حضور معتادان بهبود ببخشیم. هوشیار با اشاره به راه اندازی مراکز کار برای متکدیان شهر گفت: برای ساماندهی متکدیان در مرحله نخست باید زیرساخت های لازم را فراهم کرد،‌ بر این اساس در نظر داریم تمرکز سامانسراها را که پیش از آن برای نگهداری متکدیان و آسیب دیدگان اجتماعی بود،‌ تغییر و فقط به متکدیان اختصاص دهیم.به گزارش صدا و سیما، او در ادامه با تاکید بر ضرورت هماهنگی های فراسازمانی برای ساماندهی کودکانی که به تکدی گری واداشته می‌شوند،‌ گفت:‌ در این موارد نیز به پروتکل های خاصی نیاز داریم که امیدوارم به زودی تهیه و طرح جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان از اسفند آغاز شود.

نیمی از متکدیان از اتباع بیگانه هستند

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی با تأکید بر اینکه نیمی از کودکان کار از اتباع بیگانه هستند، گفت: آماری که مجامع بین المللی درباره کودکان کار ایران ارائه می‌دهند ۵۰ تا ۶۰ درصد رتبه منفی بیشتری نسبت به آمار واقعی دارد. بنابراین تا بهمن ماه تلاش می‌کنیم اعداد و ارقام مربوط به کودکان کار را اعلام کنیم. مرتضی میرباقری گفت: یکی از مباحث مطرح شده در جلسه امروز شورا موضوع کودکان کار بود. میان کودکان کار و کودکان اشتغال خلط مفهومی به وجود آمده است و همین امر موجب شده که سازمان‌های بین المللی عدد منفی بالایی را برای تعداد کودکان کار ایران مطرح کنند. به گزارش ایسنا،‌ او با اشاره به تلاش‌های وزارت کار و رفاه اجتماعی در زمینه آمار کودکان کار ادامه داد:‌ سازمان‌های بین‌المللی آماری چند میلیون نفری از کودکان کار ایران ارائه داده‌اند، در این شرایط وزارت کار و رفاه اجتماعی یونیسف را متقاعد کرده است که آمار کودکان کار ایران میلیونی نیست. مدیرعامل سازمان رفاه شهرداری اسفند پارسال گفت: بخش اصلی متکدیان تهران، کودکان کار هستند. ما برای جمع آوری متکدیان، نیاز به مداخله یک یک دستگاه های مربوطه و هماهنگی بین بهزیستی، نیروی انتظامی، قوه قضائیه و شهرداری تهران داریم، اما جمع آوری کودکان از پروتکل خاصی پیروی می‌کند که زیر نظر بهزیستی است. او با اشاره به مراکز پرتو گفت: مداخله ما به صورت جدی در این حوزه در مراکز پرتو است، ما پارسال ۸ مرکز داشتیم و امسال تعداد آن را به عدد ۱۸ رساندیم که وعده غذایی، کارآفرینی، ارتباط با خانواده و مباحث روانشناسی در این مراکز صورت می گیرد. به گزارش مهر، هوشیار در خاتمه گفت: ۳هزار کودک بازمانده از تحصیل در این مراکز حضور دارند که ۶۰ درصد آنها از اتباع هستند.

خرید و فروش نوزادان

آبان سال گذشته، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با تأکید بر خرید و فروش نوزادان در اطراف برخی بیمارستان های جنوب تهران گفت: این کودکان به دلیل بیماری های مختلف بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به فروش می رسند. او ادامه داد: با وجود تماس مکرر مددکاران بیمارستان های مدنظر با سازمان بهزیستی، هیچ اتفاق مثبتی از سوی بهزیستی برای ورود به این موضوع و جلوگیری از فروش نوزادان انجام نمی شود. عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: نوزادانی که توسط مادران معتاد و کارتن خواب متولد می شوند توسط باندهای مختلف اعم از متکدیان خریداری می شوند که به دلیل بیماری های بسیار این کودکان و عدم نگهداری صحیح این بچه ها هم عمر زیادی ندارند. به گزارش فارس، دانشور همچنین با انتقاد از عملکرد سازمان بهزیستی در واگذاری کودکان و نوزادان به خانواده های متقاضی، بیان داشت: سخت گیری های این سازمان باعث به وجود آمدن خرید و فروش کودکان شده است که امیدواریم در سیاست هایشان تجدید نظر کنند. هم اکنون در شهر روزانه یک کودک به فروش می رسد.

هشدار برای باندهای تکدی‌گری

معاون استاندار البرز و فرماندار ویژه کرج اواخر هفته گذشته گفت: متکدیان اتباع بیگانه که در معابر شهر حضور دارند و ورود غیر قانونی داشته اند سریعا به کشورشان بازگردانده می‌شوند. محمد تقی ایرانی اعلام کرد: چهره شهر به جهت حضور بی شمار متکدیان نامناسب شده است که سبب اعتراض مکرر شهروندان شده است، با توجه به اینکه تعدادی از این متکدیان اتباع بیگانه هستند که به صورت غیر قانونی وارد کشور شده اند با تمهیداتی که اندیشیده شده توسط نیروی انتظامی جمع آوری و بلافاصله از کشور اخراج خواهند شد. فرماندار کرج با اشاره به این پدیده شوم تکدی گری در جامعه اظهار داشت: تکدی‌گری به عنوان آسیب اجتماعی، پدیدهایی است که هم چهره شهر را نازیبا می کند و هم از سوی دیگر موجب نارضایتی شهروندان می شود. او ادامه داد: متاسفانه برخی افراد، تکدی گری را شیوه امرار معاش خود قرار داده و قبح تکدی گری را در جامعه از میان برده اند. از سوی دیگر تکدی گری فعلی مجرمانه است که در حاشیه آن علاوه بر امر تکدی گری، افراد متکدی می توانند به کارهای ناهنجار اجتماعی دست بزنند که عواقب وخیمی در جامعه به دنبال خواهد داشت.

105105

کد خبر: 648501

وب گردی

وب گردی