معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی:  شعار کاهش وابستگی دانشگاه به شهریه تنها از طریق دانشگاه نسل سوم برآورده می شود

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی یکی از ویژگی های دانشگاه های نسل سوم پاسخگویی به نیاز های جامعه عنوان کرد و گفت: بنابراین اعضای هیات علمی دانشگاه باید براساس آن برنامه ریزی کنند و براساس برنامه حرکت کنند. برای اینکه بتوانید به نیازهای استان و چالش های اقتصادی، فرهنگی و فناوری آن پاسخ دهید دانشگاه ها باید پیوند نزدیکی با جامعه، صنعت و دولت داشته باشند.

به گزارش ایسکانیوز، ابراهیم واشقانی فراهانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم افتتاحیه چهاردهمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: چگونگی تمرکز زدایی و واگذاری اختیارات بیشتر به واحدها و استان ها یکی از تاکیدات ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در چهاردهمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه است.
او لازمه واگذاری اختیارات مسئولیت پذیری و اجرای صحیح آیین نامه ها عنوان کرد و گفت: با واگذاری اختیارات به واحد ها مسئولیت
سنگینی نیز بر عهده شما قرار می گیرد. شما بازید نظارت کافی داشته باشد تا فرآیندها نسبت به آنچه که قبل بوده آسان تر و سریع تر باشد.
واشقانی فراهانی با اشاره به ضرورت برنامه کوتاه مدت و بلند مدت برای برنامه های پژوهشی گفت: برخی از افراد معتقدند که تدوین چنین برنامه هایی برای حوزه علوم انسانی مشکل است. در جواب این افراد باید بگویم که اگر امروز فناوری های سخت پیشرفت کرده اند به واسطه اثر گذاری علوم انسانی به ویژه رشته مدیریت بوده است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه حوزه وسیعی برای کار در علوم انسانی وجود دارد گفت: کشور ما به ویژه در حوزه مدیریت همچنان دچار چالش های بسیار است. متاسفانه در کشور ناهنجاری های بسیاری در زمینه فرهنگی و اجتماعی وجود دارد که می تواند زمینه ساز تدوین برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت در حوزه علوم انسانی باشد.
او با اشاره با بیان اینکه برای فناوری های نرم و سخت برنامه هایی کوتاه و بلند مدت وجود دارد گفت: برنامه ریزی در سطح استان باید براساس نیازهای بومی و منطقه ای کل استان در چهارچوب برنامه های کلان کشور و متناسب با ظرفیت های ظرفیت ها و توانمندی های هیات علمی باشد.
واشقانی فراهانی یکی از ویژگی های دانشگاه های نسل سوم پاسخگویی به نیاز های جامعه عنوان کرد و گفت: بنابراین اعضای هیات علمی دانشگاه باید براساس آن برنامه ریزی کنند و براساس برنامه حرکت کنند. برای اینکه بتوانید به نیازهای استان و چالش های اقتصادی، فرهنگی و فناوری آن پاسخ دهید دانشگاه ها باید پیوند نزدیکی با جامعه، صنعت و دولت داشته باشند.
او با بیان اینکه شعار کاهش وابستگی دانشگاه به شهریه تنها از طریق دانشگاه نسل سوم برآورده می شود گفت: تا چه زمانی می خواهیم که براساس پولی کخ از شهریه دانشجویان دریافت می کنیم پروژه های درون دانشگاهی را انجام دهیم.
واشقانی در ادامه گفت: بدون برنامه حرکت کردن ما به سر منزل مقصود نخواهیم رسید. ما باید به اعضای هیات علمی مسئولیت دهیم. وظیفه عضو هیات علمی در دانشگاه نسل دوم آموزش و پژوهش و در دانشگاه نسل سوم فناوری است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اساس پژوهش های بنیادی، پژوهش های کاربردی است گفت: ما به عنوان یک بخش خصوصی باید تمام تمرکز خود را بر روی پژوهش های کاربردی متمرکز کنیم تا نیاز مان را پاسخ دهد.
او ادامه داد: مسیر تبدیل علم به ثروت دو مسیر شناخته شده بیشتر نیست. یا باید با ثبت اختراع به سمت دانش فنی سوق دهیم یا باید از مسیر مراکز رشد پژوهش را به مرحله بلوغ برسانید به نحوی که بتوانید شرکت دانش بنیان خود را یه ثبت برسانید.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی از پایش اقدامات واحدهای دانشگاه در رابطه با اجرایی کردن برنامه های پژوهشی خبر داد و گفت: حرکت یکپارچه تمامی واحدهای دانشگاه براساس برنامه معین برای تحقق اهداف یکی از تاکیدات ریاست دانشگاه آزاد اسلامی است.
واشقانی فرهانی گفت: بودجه پژوهشی امسال باید در قالب یک برنامه ریزی عملیاتی هزینه شود. برای ما پذیرفته شده نیست که در انتهای سال واحدها به دنبال مانده اعتبارات پژوهشی باشند.
او عدم برنامه ریزی صحیح و عدم توانایی اجرای برنامه را دلیل اعلام مانده اعتبارات پژوهشی از واحدهای دانشگاهی عنوان کرد و گفت: نباید بودجه پژوهشی را در جاهای دیگر هزینه کنیم.
واشقانی فراهانی، معاونان پژوهشی را مسئولان اصلی صرف بودجه در حوزه پژوهش دانست و گفت: از این پس هر بودجه پژوهشی که در واحدها هزینه نشود به صندوق حمایت توسعه فناوری و شرکت های دانش بینان واریز خواهد شد.

20104

کد خبر: 648738

وب گردی

وب گردی