گردهمایی متخصصین حوزه دریایی برای طرح مسائل زیست محیطی و پیگیری راهکار ها در واحد علوم و تحقیقات

متخصصین حوزه دریایی برای طرح مسائل زیست محیطی و پیگیری راهکار های آن در دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات گردهم آمدند و طی دو روز در نشستی تخصصی با عنوان " چالش های زیست محیطی خلیج فارس و دریای عمان با رویکرد مدیریت توسعه پایدار" به مسائل زیست محیطی دریایی پرداختند.

به گزارش ایسکانیوز، مجید عباسپور در کارگاه چالش های زیست محیطی خلیج فارس و دریای عمان با بیان اینکه واحد علوم و تحقیقات در حوزه های مختلف زیست محیطی و انرژی های پاک فعالیت های علمی ، تحقیقاتی و اجرایی دارد، گفت:این روزها بحث انرژی در حوزه خلیج فارس از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با توجه به این اهمیت برآن شدیم متخصصین حوزه دریایی را گرد هم آورده تا با طرح چالش های موجود نحوه پیگیری و راه کارهای کاربردی و تخصصی را مورد بحث قرار دهند.

وی لزوم برگزاری دوره ها و کارگاه های تخصصی در این زمینه را مورد تاکید قرار داده و بیان کرد: هدف واحد علوم و تحقیقات در حوزه آموزش و پژوهش کاربردی تر کردن این فعالیت های علمی است و این امر میسر نخواهد شد مگر با برگزاری این نوع نشست ها که موجب هم اندیشی اساتید و پژوهشگران می شود .

دکتر عباسپور هدف از برگزاری نشست تخصصی چالش های زیست محیطی خلیج فارس و دریای عمان را رفع مشکلات زیست محیطی در حوزه دریایی دانست و ادامه داد:در این نشست اهدافی چون فعال کردن شرکت های زیست محیطی در این حوزه و استفاده از توانمندی های داخلی و همچنین فعالیت بیشتر در حوزه دانش بنیان دنبال می شود.

دکتر حسن محمدی نماینده سازمان راپمی(ROMPE) نیز در این نشست تخصصی، به انعکاس اطلاعات مبتنی بر آلوده بودن خلیج فارس را بی اساس ارزیابی کرد و گفت: باید دید منظور از آلودگی چیست، و چرا با وجود این همه مراکز علمی تحقیقاتی مرتبط ، مقالات تولیدی کشور در حوزه دریایی اندک است.

وی با بیان اینکه فعالیت راپمی ROMPE خلاصه ای از چارچوب های حقوقی در سطح بین الملل است ، ادامه داد: در حال حاضر 18 دریای منطقه ای در جهان وجود دارد که 146 کشور عضو این دریاهای منطقه ای هستند و اولین آن خلیج فارس است.

دکتر محمدی تصریح کرد: دلیل اولویت داشتن خلیج فارس ، وضعیت محیط زیست خلیج فارس، وجود نفت و گاز و مسائل مربوط به نفت و نشت آن در دریاها است . در این زمینه کنوانسیون هایی جهت جلوگیری از آلودگی های ایجاد شده در خلیج فارس و مدیریت یکپارچه برای هماهنگی تمام بخش ها ایجاد شده است.

دکتر پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست نیز در این نشست گفت: ارتباط بین علم و سیاست سازمان های اجرایی در سال های اخیر بهتر از گذشته شده است به همین دلیل تصمیم های اخیر موفق تر بوده و دانشگاه آزاد در زمینه تولید علم کمک های شایانی در بالا بردن سطح علمی کشور داشته است.

وی اظهار کرد: در حالی که سطح علمی کشور و میزان تخصص علمی بالاست ، ولی همکاری های فرابخشی در سطح کشور پایین است .

معاون محیط زیست دریایی تصریح کرد: با توجه به این که کشور به سمت توسعه مناطق ساحلی پیش میرود، در فاصله 5 تا 10 سال آینده برنامه های توسعی کشور بر روی مناطق ساحلی و دریایی متمرکز می شود و لازم است این مناطق از لحاظ زیر ساختی اصلاح شوند زیرا رشد جمعیت در مناطق ساحلی کشور منفی است.

دکتر فرشچی ادامه داد: در جنوب کشور هدف تنها استخراج نفت است حال آنکه در دریاهای که بیشتر از 600 متر عمق دارند منابع معدنی دیگری نیز موجود است . پس لازم است از این فرصت ها استفاده شود و انتظار ما از این نشست ها برقراری ارتباط متقابل و فعال است.

وی افزود:دانشگاه ها جامعه هوشمند هستند و در این جلسات انتظار می رود راهکارهایی ارائه شود تا بتوان مشکلات مربوط به دریا ها را رفع کنیم.

براساس این گزارش در ادامه روند این نشست تخصصی که با حضور اساتید و پژوهشگران محیط زیست برگزار شد، ارائه پنل های تخصصی و جلسه پرسش و پاسخ از سوی فعالان این عرصه صورت گرفت.

20101

کد خبر: 648747

وب گردی

وب گردی