ترکان: دانشگاه آزاد اسلامی تمدن‌سازی کند و کاری متفاوت انجام دهد

مشاور رئیس‌جمهور و عضو شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی را دستاورد بزرگی برای کشور خواند و بر تکیه‌گاه مردمی آن تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهوری در همایش معاونین عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آشنایی من با دانشگاه آزاد اسلامی به سال 62 برمی‌گردد. آن زمان بنده استاندار هرمزگان بودم‌ که دکتر جاسبی برای بازدید از این استان به بندرعباس آمده بود. هرمزگان برای دبیران ریاضی و فیزیک از افراد دیپلمه استفاده می‌کرد. بنده هم برای رفع این مشکل به دکتر جاسبی پیشنهاد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی را در بندرعباس دادم. او نیز بلافاصله با این درخواست موافقت و بنده را رئیس واحد بندرعباس کرد.

وی ادامه داد: آن زمان بدون داشتن هیچ امکاناتی و با کمک یکی از مدیرکل‌های آموزش و پرورش هرمزگان در یک ساختمان کوچک آغاز به کار کردیم، اما امروز دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از ظرفیت خود توانسته به دانشگاه بزرگی تبدیل شود که یکی از واحدهای خوب آن همان واحد بندرعباس است.

ترکان به گزارش‌ عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: با توجه به گزارش‌ها، مشخص شده دانشگاه آزاد اسلامی برای رشد از منابع خودش استفاده کرده است. این دانشگاه با اتکا بر ظرفیت‌های مردم توانسته 12 میلیون مترمربع ساخت‌وساز کند. در صورتی که دانشگاه‌های دولتی با اتکا به نفت تنها 6میلیون متر ساخت‌وساز کردند، بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی برای کشور ظرفیت ایجاد کرده است.

مشاور رئیس‌جمهوری افزود: با مرور گذشته باید ببینیم که امروز باید چگونه عمل کنیم. ایران قبل از انقلاب 5 برنامه توسعه را تجربه کرد. 3 برنامه توسعه قبل از انقلاب محور صنعتی داشتند. برنامه 3 و 4 در این مورد موفق بود و توانست ایران را تاحدودی به سمت صنعت سوق دهد.

وی ادامه داد: پیش رفتن به سمت صنعتی شدن، نیروی درس خوانده و مهندس لازم داشت که در پی آن دانشگاه‌هایی مانند پلی‌تکنیک و صنعتی شریف تاسیس شدند، اما با شروع دهه 50 و با افزایش قیمت نفت اقتصاد دچار دگرگونی شد و توسعه تنها در زمینه تزریق پول شکل گرفت.

ترکان شکل‌گیری توسعه را همه‌جانبه توصیف کرد و گفت: در آن زمان دیدیم که برای توسعه نیاز به سرمایه‌گذاری فیزیکی، انسانی و نهادی داریم. خوشبختانه شکل‌گیری سرمایه‌گذاری روی منابع انسانی پس از انقلاب به خوبی شکل گرفت و هم در دولت و هم در دانشگاه آزاد اسلامی که دستاورد بسیار بزرگی محسوب می‌شود نیروی انسانی متخصص تربیت شد.

عضو شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد برنامه توسعه انسانی را باید همگام با توسعه ظرفیت و توسعه فیزیکی پیش برد. وی افزود: همچنین باید برای فارغ‌التحصیلان برنامه‌ریزی کرد تا بازارهای دیگر آن‌ها را از ما نگیرند. ما از دوره دبستان بر روی نیروی انسانی عظیمی تا دوره دانشگاه سرمایه‌گذاری می‌کنیم و حاصل آن تعداد کمی نخبه است که باید آنها را در جهت توسعه کشور خودمان استفاده کنیم.

ترکان با بیان اینکه ادامه حیات علمی به جذب نیروی انسانی نخبه کمک می‌کند، گفت: فرد نخبه و فرهیخته باید حیات علمی مناسبی داشته باشد و باید تلاش کرد این حیات علمی را در کشور ایجاد کنیم تا سرمایه‌گذاری روی نیروی انسانی کم‌سود نشود. ما برای افزایش سرعت توسعه به نخبگان نیاز داریم.

مشاور رئیس‌جمهوری در پایان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی باید تمدن‌سازی کند و کاری متفاوت انجام دهد. این دانشگاه باید نشان دهد که دانش فنی و تمدنی را شکل داده که محصولش در همه ابعاد جامعه دیده می‌شود. دانشگاه‌ها باید برای حل مسائل، کادرسازی و... تلاش کنند.

20101

کد خبر: 648764

وب گردی

وب گردی