عدم توجه به سلامت روان زمینه ساز بروز اعتیاد است

مدیر دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: عدم توجه به موضوع سلامت روان سبب بروز آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد می‌شود و خانواده نقش بازدارنده در گرایش افراد به اعتیاد دارد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، مهدی میر محمد صادقی در رابطه با مقوله پیشگیری از اعتیاد و روانشناسی گفت: در رابطه با پیشگیری از اعتیاد خلاء های زیادی وجود دارد البته در این حوزه اقدامات زیادی صورت گرفته ولی باید به امر پیشگیری از این موضوع بیشتر توجه داشت.

او افزود: زمانی که اعتیاد شکل گرفت برون رفت از آن بسیار مشکل بوده و علاوه بر هزینه، زمان و عمر فرد، سبب ناکامی‌های زیادی برای فرد معتاد می‌شود لذا تا توان هست باید از ظرفیت‌های پیشگیرانه در این حوزه بهره‌مند شد.

مدیر دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: روانشناسان پس از اینکه اعتیاد به وقوع پیوست می‌توانند آسیب‌های ناشی از آن را کم رنگ کنند در حالی که اگر از اقدامات پیشگیرانه به لحاظ توجه به ابعاد سلامت روان بهره‌مند شویم به طور کلی با اعتیاد مبارزه کرده‌ایم.

محمد صادقی با انتقاد از این مسئله که به سلامت روان به عنوان مهمترن بخش از سلامت در کشور بسیار کم توجه شده است، گفت: این در حالی بوده که ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد ناشی از مسائل سلامت روان است و با توجه به آن می‌توان از بروزش در کشور جلوگیری کرد.

او با تأکید بر اینکه برای پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و آسیب‌‌های اجتماعی لازم است متخصص بیماری‌های روان تنی داشته باشیم، گفت: اعتیاد ناگهانی در یک فرد بروز نمی‌کند بلکه مجموعه عوامل از جمله علل مربوط به روح و روان نیز در این حوزه دخیل اند.

مدیر دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور افزود: یکی از بزرگان در حوزه روانشناسی معتقد است که مواد مخدر در یک فرد معتاد جایگزین یک انسان است. به عبارتی خلاء محبت مادر و پدر سبب شده فرد معتاد به این سمت سوق یابد.

محمد صادقی یکی از ریشه‌های اعتیاد را نبود صمیمیت و رابطه خانوادگی برشمرد و گفت: مبارزه با اعتیاد با بگیر و ببند حل نمی‌شود بلکه باید به دنبال ریشه‌های این مسئله بود. ریشه‌هایی همچون اشتغال، ازدواج و روابط صمیمی میان اعضای خانواده که همه اینها می‌تواند یک عامل پیشگیرانه قوی در حوزه اعتیاد باشد.

او همچنین رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را مثبت و نتیجه بخش دانست و افزود: قطعا در صورت همکاری و احساس مسئولیت همه مردم و مسئولان در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی می‌تواند اثرات مطلوبی در حوزه مبارزه و پیشگیری از اعتیاد داشته باشد.

20103

کد خبر: 648838

وب گردی

وب گردی