استفاده از گوشت‌سگ و تاج‌خروس در سوسیس و کالباس شایعه است

در پی مطرح شدن استفاده از بافت‌های غیرمجاز همچون تاج خروس و پوست مرغ در تولید سوسیس و کالباس، دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی این موضوع را رد کرد و گفت: شایعاتی درباره استفاده از مواد غیرمجاز مانند استفاده از گوشت سگ در تولید سوسیس و کالباس در فضای مجازی مطرح شده که برای مشخص شدن مسببان، موضوع از سوی پلیس فتا در حال پیگیری است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، مجید افلاکی با بیان این‌که هیچ‌گونه تخلفی در استفاده از مواد اولیه در واحد‌های عضو این اتحادیه وجود ندارد،گفت: نمی‌توان کل جامعه تولید در یک بخش را بدون ایراد دانست. اما قویا شایعاتی که مربوط به استفاده از مواد غیربهداشتی در محصولات سوسیس و کالباس است را رد می‌کنم.

او با اشاره به شایعاتی که در فضای مجازی در این باره به وجود می‌آید، افزود: حتی در مواردی که شایعاتی درباره‌ استفاده از مواد غیرمجاز در این محصولات مانند استفاده از گوشت سگ که بازتاب گسترده در فضای مجازی داشته است، برای پیگیری به پلیس فتا مراجعه کرده تا مسببان این شایعات که با افکار عمومی و اعتبار تولید‌کنندگان بازی می‌کنند مورد پیگرد قانونی قرار گیرند.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران با اشاره به فرآیندهای نظارتی بر کارخانه‌های تولید‌کننده فرآورده‌های گوشتی گفت: عملا جای تخلف در استفاده از مواد اولیه غیرمرغوب وجود ندارد، چرا که وضعیت نظارت در کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی تحت پوشش اتحادیه بسیار سنگین است و سازمان استاندارد از استاندارد‌های اجباری برای تولید اینگونه محصولات غذایی استفاده می‌کنند.

افلاکی درباره هشدار مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو مبنی بر استفاده از بافت‌های غیرمجاز مانند تاج خروس و پوست مرغ در سوسیس و کالباس، افزود: مردم باید در انتخاب فرآورده‌های گوشتی دقت لازم را به خرج دهند. اطلاعات مربوط به مواد اولیه مصرف شده، نشان استاندارد، تاریخ مصرف و اطلاعات شرکت تولید‌کننده از جمله اطلاعاتی هستند که باید در هنگام خرید مورد توجه مردم قرار بگیرند.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران با اشاره به این‌که سرانه مصرف فرآورده‌های گوشتی برای هر ایرانی پنج کیلوگرم در سال است، ادامه داد: آمار مصرف در کشور آمار بسیار پایین است و براساس برنامه 10 ساله‌ای که تا سال 1404 تدوین شده بنا داریم سرانه مصرف را به 10 کیلوگرم در سال برای هر نفر برسانیم.

او افزود: آمار صادرات فرآورده‌های گوشتی را در سال گذشته چهار تا پنج میلیون دلار بوده است که براساس برنامه‌ریزی‌ها و با افزایش مصرف داخلی و در نظر گرفتن میزان تولید این رقم تا پایان برنامه 10 ساله به 25 تا 30 میلیون دلار ارتقا پیدا خواهد کرد.

افلاکی ادامه داد: حدود 170 تولید‌کننده فرآورده‌های گوشتی در کشور فعال هستند که کمتر از 100 تولید‌کننده عضو این انجمن هستند.

20103

کد خبر: 648842

وب گردی

وب گردی