بی‌عدالتی در نظام آموزشی کشور/حداقلِ امکانات را از مدارس محروم دریغ کردند/ حمایت از مدارس غیردولتی با پول بیت‌المال

یک پژوهشگر اقتصاد اجتماعی؛ اختصاص ردیف بودجه به مدارس غیردولتی را در حالی که حداقلِ امکانات از مدارس محروم دریغ شده است، نقض‌کننده عدالت عنوان کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایلنا یک پژوهشگر اقتصاد اجتماعی؛ اختصاص ردیف بودجه به مدارس غیردولتی را در حالی که حداقلِ امکانات از مدارس محروم دریغ شده است، نقض‌کننده عدالت عنوان کرد.

میثم هاشم‌خانی؛ پژوهشگر اقتصاد اجتماعی با اشاره به شهریه سنگین مدارس غیردولتی گفت: در زمینه شهریه بالای مدارس غیردولتی ۲ نکته مهم؛ یکی بی‌عدالتی دربارهاختصاص بودجه‌های دولتی به مدارس غیردولتی و دیگری ساختار تاسیس این مدارس قابل بررسی است.

حمایت از مدارس غیردولتی با پول بیت‌المال؛ نقض‌کننده عدالت

هاشم‌خانی با اشاره به اینکه در شرایطی که بسیاری از کلاس‌های درسی کشور حتی نیمکت مناسب ندارند، مایه تاسف بسیار است که ردیف مستقلی در بودجه دولت برای کمک به مدارس غیردولتی در نظر گرفته شده است گفت: از طرف دیگر برخی از نهادهای دولتی و شبه‌دولتی هم امکانات مختلف به‌ویژه زمین رایگان در اختیار تاسیس‌کنندگان مدارس غیردولتی قرار می‌دهند، در حالی‌که حتی ارایه شیر رایگان در مدارس مناطق محروم کشور را به بهانه کمبود بودجه قطع می‌کنیم، بنابراین اختصاص ردیف بودجه از بیت‌المال برای حمایت از مدارس غیردولتی، به‌منزله دریغ کردن بودجه از مدارس محروم است و قطعا نقض‌کننده عدالت خواهد بود.

اختصاص ردیف بودجه به مدارس غیردولتی‌، زمینه‌ساز فساد

این پژوهشگر اقتصاد اجتماعی ضمن یادآوری این نکته که اختصاص ردیف بودجه دولتی و امکانات نهادهای شبه‌دولتی به مدارس غیردولتی، به زیان دانش‌آموزان خود این مدارس هم است، گفت: چرا که وقتی به رسمیت می‌شناسیم که مدارس غیردولتی از بودجه‌های نهادهای دولتی و غیردولتی استفاده کنند و به‌طور هم‌زمان از دانش‌آموزان هم شهریه بگیرند، این مساله از یک طرف زمینه‌ساز بالقوه فساد می‌شود و از طرف دیگر باعث می‌شود که بخشی از مدیران مدارس غیردولتی، بجای تمرکز بر بهبود کیفیت و افزایش درآمد از طریق افزایش جذب دانش‌آموز، تمرکز خود را بر تعامل با نهادهای دولتی و غیردولتی برای دریافت حمایت‌های مالی بیشتر متمرکز کنند.

انحصار، عامل رشد شهریه مدارس غیردولتی

سرپرست دبیرخانه دایمی «توسعه و عدالت آموزشی» گفت: نکته مهم دیگر، به ساختار تاسیس مدارس غیردولتی مربوط می‌شود. اگر شهریه مدارس غیردولتی در برخی مناطق کشور بسیار بالاست، از ۲ حالت خارج نیست، یا این مدارس غیردولتی خدمات بسیار بالایی ارایه می‌دهند و در نتیجه سود آنها هم نامنصفانه نیست، یا اینکه خدمات بالایی ارایه نمی‌دهند و در نتیجه سود بادآورده هنگفتی کسب می‌کنند.

هاشم‌خانی افزود: اگر در برخی مناطق کشور حالت دوم حاکم است، یعنی مدارس غیردولتی با وجود خدمات پایین، شهریه بالا دریافت می‌کنند، ریشه این مشکل صرفا «انحصار» و «فقدان رقابت» است.به عنوان مثال د همان‌طور که انحصار شدید در صنعت خودرو باعث کاهش کیفیت و افزایش قیمت خودرو شده، انحصار در مدارس غیردولتی هم به کاهش کیفیت و افزایش قیمت شهریه این مدارس منجر می‌شود.

صدور مجوز مدارس غیردولتی تسهیل شود

او درباره راه‌حل کاهش انحصار در حوزه مدارس غیردولتی، گفت: راه‌حل این مشکل قانون‌گذاری‌های مختلف نیست، بلکه باید به سمت آسان‌سازی صدور مجوز مدارس غیردولتی جدید برویم. فرض کنیم؛ برخی مدارس غیردولتی در برخی نقاط کشور سود بادآورده کسب می‌کنند، اگر آموزش وپرورش در این مناطق به آسان‌سازی صدور مجوز برای این مدارس جدید بپردازد، صرف ترس مدیران مدارس غیردولتی فعلی از حضور رقبای جدید، باعث می‌شود که این مدارس یا شهریه خود را کاهش دهند و یا خدمات خود را بالاتر ببرند.

105105

کد خبر: 648928

وب گردی

وب گردی