زنگ خطر آغاز تنش پایانی بر توهم پرآبی

بهره برداری بی رویه از منابع آبی استان البرز را در مرز کم آبی و تنش قرار داده و این زنگ خطر پایانی بر این توهم است که بارش های زمستان و بهار ارمغانی به نام پرآبی داشته است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا ، مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران گفت که 300 هزارحلقه چاه غیرمجاز در کشور حفر شده است که بر اساس اعلام مسئولان استان البرز 12 هزار حلقه چاه غیرمجاز از این تعداد در این استان قرار دارد.
گرچه اظهارات محمد حاج رسولی ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نویدی برای احیاء و تعادل بخشی استفاده از منابع آب زیرزمینی است، اما کار برخورد با چاه های غیرمجاز در البرز به کندی پیش می رود و این امید وجود دارد که بخشی از 20 هزار حلقه چاه غیرمجازی که قرار است در سال جاری مسدود است، مربوط به استان البرز باشد.
اکنون در کشور 500 هزار حلقه چاه مجاز و 300 هزار حلقه چاه غیرمجاز حفر شده که همین موضوع باعث فقر منابع زیرزمینی آب شده است.
بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، ظرفیت برداشت از منابع آب زیرزمینی 48 میلیارد مترمکعب است اما با تاسف باید گفت که اکنون شش میلیارد اضافه برداشت از این منابع صورت می گیرد.
استاندار البرز نیز بر این موضوع تاکید دارد که باید عامل به حرف نباشیم و عامل به عمل باشیم و برای حفظ منابع آب با یکدیگر هم پیمان شویم، تا بیشترین بهره وری را از منابع آبی داشته باشیم زیرا زنگ خطر کاهش منابع آبی به صدا درآمده است.
بر اساس اعلام کارشناسان با نصب ابرازهای اندازه گیری گام های موثری در طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی برداشته شده اما به نظر می رسد این گام ها باید به طور جدی تر و با سرعت بیشتری برداشته شود.
به گفته مسئولان استان البرزطرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در البرز نیز آغاز شده و قرار است این دست طرح ها در سایر استان ها نیز به اجرا در آید.
با این وجود، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز می گوید که این استان در آستانه تنش آبی قرار دارد و اعمال نشدن مدیریت پیوسته، تغییرات آب وهوایی، راندمان پایین مصرف آب و گسترش شهرنشینی نیز این مشکلات را مضاعف کرده و امروز از چالش‌ های ملی و استانی مدیریت منابع آبی است.
بهزاد پارسا به نقش سازمان های مردم نهاد در کنترل مصرف آب و مدیریت بهینه منابع آبی نیز اشاره ای کرد و خواستار مشارکت این تشکل ها در آگاه سازی مردم برای مدیریت مصرف آب به وی‍ژه در استان البرز با 3 میلیون نفر جمعیت شد.
اکنون ظرفیت منابع آب استان 1263 میلیون متر مکعب است. ظرفیت منابع آب سطحی استان البرز 218 میلیون مترمکعب و منابع آب زیرزمینی 755 متر مکعب است که با افت 62 میلیون مترمکعبی منابع آب زیرزمینی در استان مواجه هستیم که این نشان می دهد البرز در مرز تنش آبی قرار دارد و با بارش هایی که صورت می گیرد نباید دچار توهم شد که مشکل کم آبی این استان برطرف شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز اشاره ای به وخامت اوضاع کرد و گفت: در دشت‌ های کرج، تهران و هشتگرد افت آب زیرزمینی وجود دارد.
پارسا با اشاره به اینکه در کشور از سال 86 به بعد هرچه به تعداد چاه‌های آب اضافه شده، به میزان دشت‌ها نیز اضافه شده است، گفت: گرچه در مورد آب نگرانی جهانی وجود دارد، اما این دغدغه و نگرانی در کشور ما جدی تر است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز اقداماتی نظیر فرهنگ ‌سازی، آموزش، مطالعه برای پیاده‌سازی مدیریت مشارکتی در دشت‌های استان را از راهکارهایی دانست که می تواند به مدیریت منابع آب استان کمک کند.
پارسا با اشاره به اینکه مهمترین محور احیاء آب، مدیریت مباحث اجتماعی با ابزار واگذاری فعالیت به مردم است، گفت: باید آموزش‌های لازم به اعضاء داده شود.
کمبود منابع آبی و تهی شدن منابع زیرزمینی آب امروز از چالش های مدیریت کشور محسوب می شود و ضروری است به طور جدی تر برای مشارکت دادن مردم در مدیریت این منابع اقدام کرد.

کد خبر: 648967

وب گردی

وب گردی