اداره پایش و نظارت ساها راه‌اندازی می شود

چهاردهمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری و چهارمین نشست مدیران مراکز رشد و واحدهای فناور دانشگاه‌ آزاد اسلامی با حضور دکتر واشقانی فراهانی و جمعی از معاونان پژوهشی واحدها در مشهد برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این نشست علیرضا ایرانبخش، مدیرکل دفتر توسعه شبکه‌های آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به راه اندازی و عملیاتی شدن اداره پایش و نظارت ساها گفت: کار راستی آزمایی اطلاعات و مجموعه داده های پژوهشی واحد ها آغاز شده و قدامات مربوط به آن در دست پیگیری است.

او با اشاره به لزوم کنترل کیفیت ارائه خدمات آزمایشگاهی گفت: خدمت رسانی به کیفیت آموزشی در مقطع تحصیلات تکمیلی، کمک به کیفیت تولید علم در کشور و همچنین کمک به تنوع بخشی در درآمد های غیر شهریه از جمله تاکیدات ریاست دانشگاه آزاد اسلامی است.

ایرانبخش از بازدید و بازرسی واحدها خبرداد و گفت: در هفته های گذشته از واحد مشهد، همدان، رشت و لاهیجان بازدید به عمل آمده است.

مدیر کل دفتر توسعه شبکه های آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی جلوگیری از خرید های غیر ضروری و غیر تکراری را از جمله اهداف ساها خواند و گفت: 16 کارگروه تخصصی برای مشاوره جهت خرید تجهیزات آزمایشگاهی تشکیل شده است.

ایرانبخش با اشاره به اهمیت تبلیغات گسترده محیطی ساها گفت: تمامی شهرها و استان ها باید از خدماتی که ساها می تواند به دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه کند آگاه باشند. آیت الله هاشمی رفسنجانی و دکتر میرزاده به‌شدت پیگیری امور مربوط به ساها هستند.

او با بیان اینکه ساها یک گنجینه عظیم فنی و یک ثروت ملی است گفت: تا امروز که ما اندکی از مسیر خود را پیموده ایم دانشگاه آزاد اسلامی در حدود 5 میلیارد تومان از این طریق در آمد داشته است.

ایرانبخش از تایید آیین نامه اداری مالی ساها خبر داد و گفت: امیدواریم که آیین نامه اداری مالی تا 10 روز آینده مسیر ابلاغ را طی کند و بسیاری از ابهامات مالی به این وسیله بر طرف خواهد شد.

میترا طباطبایی، سرپرست مرکز گسترش علم و علم سنجی در ادامه این نشست گفت: از مهر ماه سال گذشته کار اصالت سنجی پایان نامه های دانشگاه آزاد اسلامی را به همت واحد نجف آباد و در واحد تبریز آغاز کردیم.

او با بیان اینکه 16 واحد برای شرکت در این طرح اعلام آمادگی کردند و 12 واحد اطلاعات خود را به اداره کل گسترش علم ارسال کردند گفت: 46 هزار عنوان پایان نامه را در این سیستم به ثبت رسانیدیم. امیدواریم بحث امنیتی سامانه طرح اصالت سنجی پایان نامه توسط شورای راهبردی فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی مورد تایید واقع شود تا آن را به صورت بخشنامه به تمامی واحدها ابلاغ کنیم.

او با اشاره به راه اندازی سیستم یکپارچه سازی کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تعداد زیادی از کتابخانه های دانشگاه به نرم افزار نوسا مجهز هستند اما از این تعداد 110 کتابخانه نتوانسته اند به سیستم یکپارچه سازی کتابخانه ها بپیوندند.

طباطبایی از واحدها خواست تا اطلاعات مقالاتی که در پایگاه اسکوپوس قرار گرفته را در اختیار مرکز گسترش علم قرار دهند.

او در ادامه گفت: 58 هزار مقاله در مهر ماه سال گذشته بر روی پایگاه اسکوپوس نمایه شده بود که اکنون این رقم به حدود 63 هزار رسیده است. از این تعداد تکلیف 38 هزار عنوان مقاله مشخص نیست و از کل مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی داطلاعات 52 واحد در این پایگاه به ثبت شده است.

سرپرست مرکز گسترش علم و علم سنجی از ارائه گزارش تعداد مقالات دانشگاه آزاد اسلامی به شورای عالی انقلاب فرهنگی در هفته های آینده خبر داد و گفت: هر استان باید اطلاعات خود را تا آخر این هفته تکمیل کند.

او با اشاره به بخشنامه حمایت از اختراعات و ثبت پتنت های بین المللی در اسفند ماه سال گذشته گفت: انتظار داریم تا در خصوص این بخشنامه اطلاع رسانی قوی برای دانشجویان صورت بگیرد چرا که به زودی کارگاه هایی برای آموزش ثبت پتنت های بین المللی در سطح استان ها برگزار خواهیم کرد.

طباطبایی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی بهترین دسترسی را به پایگاه های اطلاعاتی در زمینه پزشکی و غیر پزشکی داراست گفت: اما متاسفانه هیچ کدام از واحدها به بهترین شکل از این منابع استفاده نکرده اند. واحد هایی مانند اصفهان و تبریز که از این منابع استفاده کرده اند پتانسیل بیشتری برای استفاده از این منابع دارند.

او با اشاره به اینکه چاپ مقالات دانشگاه آزاد اسلامی در سال 2015 رشد داشته است، گفت: در سال 2015 مقالاتی که تامسون رویترز و وب آب ساینس به چاپ رسیده است بیشتر از مقالاتی است که در سال 2013 و 2014 بوده است. این یکی از نقاط قوت دانشگاه آزاد اسلامی را نشان می دهد. ما توقع داریم که با توجه به امکاناتی که در خدمت واحدها قرار داده شده تا پایان سال 2015 رکورد دانشگاه آزاد اسلامی را زده باشیم.

طباطبایی با اشاره به فعالیت سامانه ارزیابی مجلات گفت: متاسفانه بیش از 210 مجله دانشگاه آزاد تاخیر چاپ دارد و این تاخیر چاپ باعث می شود که اعلام وصول در وزارت ارشاد صورت نگیرد. اگر این مجلات اعلام وصول نشوند و به روز رسانی آنها صورت نگیرد لغو امتیاز خواهند شد.

در سال گذشته 43 مورد تخلف علمی داشته ایم که از این تعداد 3 واحد با اداره گسترش همکاری کردند.

بحث تخلفات علمی را جدی بگیرید. احتمام دانشگاه آزاد اسلامی در این است که این تخلفات را به حداقل برساند.

20101

کد خبر: 649049

وب گردی

وب گردی