تاکید آیین نامه‌های ارشاد بر ممنوعیت تبلیغات ماهواره ای/نعمت احمدی:تبلیغات فیلمی که منع قانونی برای نمایش ندارد، چطور می تواند جرم باشد؟

نعمت احمدی گفت: هیچ ماده قانونی را برای اتفاقی که در روز دهم خرداد افتاده است در قوانین جزایی مشاهده نکرده ام؛ در واقع در این قوانین برای تبلیغات فیلم ها درشبکه های ماهواره ای مجازاتی در نظر گرفته نشده است. برای من جالب است که بدانم متن آن احضاریه ای که برای این افراد فرستاده شده است چه بوده و همچنین جرم این افراد چیست و در دادسرا چه جرمی به این افراد تفهیم شده است؟

به گزارش ایسکانیوز، منصور لشگری‌قوچانی تهیه کننده سینما که صبح روز دوشنبه ۱۰ خردادماه برای حضور در دادگاه بررسی پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم های سینمایی در شبکه های ماهواره ای به عنوان خوانده حضور داشته است می گوید: سینمای ایران ورشکسته است و نیاز دارد تا نهادهای مختلف از جمله صدا و سیما، مخابرات و شهرداری در زمینه اطلاع رسانی از آن حمایت کنند. این سه نهاد به وظایف خود در زمینه حمایت از سینما عمل نکرده اند و همین مساله باعث شده تا تهیه کنندگان برای جلوگیری از ورشکستی به راه های مختلف تبلیغات تن دهند. البته همانجا این را هم تاکید کردم که ما به عنوان تهیه کنندگان سینمای ایران تیزرهای تبلیغاتی خود را در اختیار شبکه های ماهواره ای قرار نداده ایم.

در حاشیه این جلسه دادگاهی، آیت الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نیز از دادسرای فرهنگ و رسانه دیدار کرده است، لاریجانی با اشاره به جرم صورت گرفته در این مورد، گفته است: پخش تیزر در شبکه های ماهواره ای یک جرم است اما باید شرایطی فراهم شود تا جرم هم به وقوع نپیوندد.

او در عین حال ابراز امیدواری کرده که با حضور عبدالعلی علی عسکری به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما مشکلات این بخش حل شود.

حسین نوش آبادی، سخنگوی وزیر ارشاد نیز چندی پیش در این باره گفته بود: قوانین، ضوابط و آیین نامه ها تاکید بر این دارد که پخش هر گونه آگهی های تبلیغاتی و تجاری حتی اگر مجوز قانونی هم برای پخش در کشور داشته باشد اگر از شبکه های فارسی زبان خارج از کشور باشد ممنوعیت قانونی دارد.

صحبت های رئیس قوه قضائیه و سخنگوی وزارت ارشاد از آن جهت اهمیت دارد که پخش تیزر تلویزیونی فیلم ها را از شبکه های ماهواره ای جرم دانسته اند.

برابر ماده 10 قانون ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره که در سال 74 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما جمهوری اسلامی ایران در اجرای ماده 10 قانون، مجازند به تناسب مسئولیت‌های خود دستورالعمل‌هایی را برای تعیین آگهی‌های تبلیغاتی غیر‌مجاز تدوین و بنابر حوزه صلاحیت خود رأساً و به‌طور جداگانه به ناشرین، مطبوعات و بنگاه‌های تبلیغاتی و همچنین واحدهای داخلی و تابع خود ابلاغ کنند».
همچنین در مورخ 25 تیرماه سال 1385 نیز معاون اول وقت رئیس‌جمهور طی بخشنامه‌ای اعلام کرد که «فعالیت‌های تمامی شبکه‌های تلویزیونی فارسی ‌زبان مستقر در خارج از کشور که در فضای کشور برنامه پخش می‌کنند بر اساس قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران غیر مجاز است لذا انجام هر نوع مصاحبه، ارسال خبر و «سفارش آگهی» به شبکه‌های یاده شده، ممنوع بوده و لازم است از انجام هرگونه اقدام در این زمینه خودداری شود».
قانون می‌گوید استفاده از تجهیزات ماهواره ای منع دارد و قانونگذار آن را ممنوع کرده، این بدان معنی است که نمی‌توان از شبکه‌های ماهواره‌ای برای تبلیغات استفاده کرد. منع استفاده از شبکه های ماهواره‌ای در قانون به صراحت آمده است: «ورود، توزیع و استفاده از تجهیزات دریافت ماهواره ممنوع است.» اما نکته حایز اهمیت این است که قانون ماهواره، در موضوع تبلیغات، نقص دارد. این نقص از آن جهت است که ممنوعیت دادن آگهی به ماهواره‌ها معلوم شده، ولی مشخص نیست اگر چنین کاری انجام شد، چه مجازاتی به دنبال دارد.
پیش از این شورایعالی تهیه کنندگان با رئیس سازمان سینمایی جلسه داشتند و از ایشان خواستند تا تکلیف تبلیغات فیلم‌ها را در شبکه‌های ماهواره‌ای غیرمجاز مشخص کنند اما محمدرضا فرجی مدیر کل امور سینمای سازمان سینمایی بعد از این درخواست شورایعالی بخشنامه‌ای در این خصوص ارایه داد و اعلام کرد: هنرمندانی که آثارشان مجوز ارشاد را دارد، همانگونه که در ذیل پروانه نمایش فیلم‌ها ذکر شده است، حق تبلیغ در شبکه‌های ماهواره‌ای را ندارند.
نکته اینجاست که مدیر کل امور سینمایی سازمان سینمایی هم اشاره به مجازات متخلفین نکرده است و این نشان از ضعف قانون در این خصوص است که مجازات خاطیان را تعیین نکرده است. این بدان معنی است که این مساله به عنوان یک جرم معرفی نشده است.

اما نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل دادگستری نظر دیگری دارد، او در گفتگو با ایسکانیوز، با اشاره به عدم وجود ماده قانونی برای این مساله، گفت: من هر چه جستجو کردم ماده قانونی برای این مورد پیدا نکردم و منتظرم تا از این موضوع آگاه شوم که این تهیه کنندگان به چه جرمی متهم شده اند، هیچ ماده قانونی نداریم تا فیلمی را که در ایران از هفت خان برای اکران گذشته است به جرم تبلیغات در شبکه های ماهواره ای مجرم قلمداد کند، یک کانال ماهواره ای فیلمی را تبلیغ کرده است؛ چه بخشی از این موضوع اشکال دارد؟!

او ادامه داد: اگر فیلمی اجازه اکران نداشت و در شبکه های ماهواره ای تبلیغات آن انجام می شد شاید قضیه فرق می کرد هر چند که در آن صورت هم باز دلیل قانونی برای مجرم دانستن تهیه کننده وجود ندارد.

احمدی تاکید کرد: هیچ ماده قانونی را برای اتفاقی که در روز دهم خرداد افتاده است در قوانین جزایی مشاهده نکرده ام؛ در واقع در این قوانین برای تبلیغات فیلم ها درشبکه های ماهواره ای مجازاتی در نظر گرفته نشده است. برای من جالب است که بدانم متن آن احضاریه ای که برای این افراد فرستاده شده است چه بوده و همچنین جرم این افراد چیست و در دادسرا چه جرمی به این افراد تفهیم شده است؟

او افزود: آنچه مهم است این است که آیا تبلیغ این فیلم ها در شبکه های ماهواره ای، تبلیغ بر عیله نظام جمهوری اسلامی ایران است؟ با تبلیغ فیلمی در شبکه های ماهوره ای که در کشور مجوز ساخت و نمایش گرفته است چه مشکل امنیتی می تواند کشور را تهدید کند. تبلیغات فیلمی که منع قانونی برای نمایش آن وجود ندارد چطو می تواند جرم باشد؟

اما تبلیغات فیلم های سینمایی در شبکه های ماهواره ای که از نوروز امسال آغاز شده است تنها منتهی به فیلم های سینمایی نمی شود به تازگی برخی از این شبکه ها تیزر بعضی از تئاترهایی را که در سالن های تهران به روی صحنه هستند نیز پخش می کند.

اواخر سال گذشته چند تن از تهیه کنندگان به سازمان صدا و سیما فراخوانده شدند تا تعهدنامه ای را امضا کنند که تبلیغات تلویزیونی فیلم هایشان در شبکه های برون مرزی فارسی زبان پخش نشود و در صورت وقوع این اتفاق تلویزیون با آنها قطع همکاری خواهد کرد، بعد از این ماجرا اما حضور تیزرهای فیلم های سینمایی در شبکه های ماهواره ای بیشتر شد و حتی فیلم های گروه «هنر و تجربه» نیز از شبکه های ماهواره ای تبلیغ شد.

این در صورتی است که سازمان صدا و سیما تبلیغات فیلم های سینمایی را به شکل گزینشی پخش می کند و در بسیاری از موارد صاحبان فیلم ها اعتراض خود را به این موضوع ابراز داشته اند.

آنچه مسلم است این است که تبلیغات جذابی که روی آنتن شبکه های ماهواره ای می رود باعث شده تا مخاطبان بسیاری برای تماشای فیلم ها به سالن های سینمایی بروند و فروش سینمای ایران در سال 95 تا کنون بسیار فراتر از حد انتظار شده است.

بسیاری از تهیه کنندگان از تبلیغات فیلم های خود در شبکه های ماهواره ای ابراز بی اطلاعی می کنند، اگر اینگونه باشد شبکه های فارسی زبان برون مرزی بدون دریافت هزینه تیزر فیلم ها را پخش می کنند. این در حالیست که تبلیغاتی که شهرداری و سازمان صدا و سیما برای فیلم ها انجام می دهد بسیار گران برای تهیه کنندگان تمام می شود.

503502

کد خبر: 649110

وب گردی

وب گردی