تهران- ایسکانیوز: رییس دانشگاه آزاد اسلامی از پذیرش 20 هزار دانشجوی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دو نیمسال تحصیلی مهرماه و بهمن ماه جاری خبر داد.
براسا این گزارش، حمید میرزاده در دیدار با آیت‌الله شیخ علی خاتمی، نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان و امام‌جمعه زنجان، افزود: با افزایش ظرفیت پذیرش دوره‌های تحصیلات تکمیلی، بومی‌گزینی در این مقاطع تحصیلی اجرایی شده است.
وی با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تشکیل هیات امنای استانی، گفت: خوشبختانه این قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی هیات‌های امنا را از حالت تشریفاتی خارج کرد و در حال حاضر هیات‌های امنا در استان اختیاراتی دارند که برای اداره امور دانشگاه‌ها کافی است و ارتباط خوبی بین هیات امنای استان‌ها و مرکزی وجود دارد و برای اداره امور اجرایی، استخدامی، برنامه‌ریزی و تصویب مقررات دانشگاه برنامه‌ریزی شده و این موضوع موجب کاهش تمرکززدایی و واگذاری بسیاری از امور به استان‌ها شده است.
وی با اشاره به معرفی یک نماینده تام‌الاختیار در استان‌هایی که از لحاظ فرهنگی و حتی جغرافیایی سنخیت دارند، اظهار داشت: با توجه به اینکه 31 استان در کشور وجود دارد، استان‌ها را میان 12 نماینده تام‌الاختیار تقسیم کرده‌ایم و خوشبختانه خدابخشی که به عنوان نماینده تام‌الاختیار رییس دانشگاه در استان‌های زنجان، آذربایجان غربی و اردبیل معرفی شده، به خوبی با این منطقه آشناست.


** 750 فرهیخته بدون رابطه استخدامی، با دانشگاه آزاد همکاری دارند
میرازده به تشکیل 14 شورای راهبردی اشاره کرد و افزود: شوراهای راهبردی در تصمیم‌گیری‌ها، به ارکان دانشگاه کمک می‌کنند که ارکان دانشگاه، علاوه بر هیات موسس و هیات امنا که در راس آن آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی قرار دارد، شامل رییس دانشگاه و شورای دانشگاه می‌شود.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: با تشکیل 14 شورای راهبردی، حدود 250 نفر از فرهیختگان، صاحبنظران و دانشمندان در زمینه‌های اقتصادی، علمی و اجتماعی به دانشگاه کمک می‌کنند.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه با استفاده از این مشورت‌ها، برنامه‌ها و استراتژی هایی استخراج می شود، اظهار داشت: درنهایت ارکان دانشگاه مسوولیت‌های واگذارشده را دنبال می‌کنند؛ در حال حاضر ساختار ساختار و سازوکار سیستماتیک جدیدی در دانشگاه شکل گرفته که محور آن براساس مشورت است.
وی افزود: خوشبختانه این روند نتیجه خوبی داشته به گونه‌ای که در سال گذشته برای نخستین بار در بهمن‌ماه بودجه را نهایی و در اسفندماه نیز در هیات امنای مرکزی تصویب کردیم؛ همچنین برای نخستین بار افزایش حقوق کارکنان در فروردین ماه اعمال شد.
میرزاده با بیان اینکه الکترونیکی کردن بسیاری از امور به توسعه دانشگاه کمک زیادی کرده، تصریح کرد: با الکترونیکی کردن امور، از مبادلات نامه‌های اداری، رفت‌وآمدهای مراجعه‌کنندگان جلوگیری شده که به عنوان نمونه می‌توان به الکترونیکی کردن سامانه نقل و انتقال دانشجویی اشاره کرد که 22هزار متقاضی نقل و انتقال از این طریق بدون واسطه در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند در حالی که در گذشته افرادی برای انجام انتقال واحد دانشگاهی، باید حداقل 5 تا 6 سفر انجام می‌دادند که هم‌اکنون به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه به واحد مبدأ این کار انجام می‌شود.


وی اضافه کرد: بنا داریم در 20 برنامه سیستم اتوماسیون اداری سراسری دانشگاه را اجرا کنیم تا در کمترین زمان ممکن امور انجام می‌شود و این کار هم‌اکنون در دست اقدام است و قبل از پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.


** 50 درصد ظرفیت کلیه دانشگاه‌های کشور بدون متقاضی است
میرزاده با بیان اینکه 50درصد ظرفیت کلیه دانشگاه های کشور بدون متقاضی است، اظهار داشت: فضای آموزشی دانشگاه آزاد پاسخگوی پذیرش یک میلیون نفر است در حالی که 500هزار نفر هم متقاضی نیستند.
وی افزود: در کنار کاهش رشد جمعیت، توسعه دانشگاه‌های بسیاری نیز اتفاق افتاده به گونه‌ای که دو هزار و 516 دانشگاه در چند سال اخیر تاسیس شده که اغلب آنها غیرانتفاعی بوده‌اند و هرکدام سهمی از این جمعیت فعلی به خود اختصاص می‌دهند.
** دستاوردهای مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی
وی درخصوص دستاوردهای مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی گفت: توسعه تحصیلات تکمیلی از جمله دستاوردهای جدید است که براساس آن رشته‌های دکتری و کارشناسی ارشد به خوبی توسعه یافته‌اند.
میرزاده با بیان اینکه توسعه تحصیلات تکمیلی برای کشور امری بسیار ضروری است، تصریح کرد: در ایران متاسفانه ظرفیت دانشگاه‌های کشور برای دوره‌های کاردانی و کارشناسی خالی است، در حالی که برای دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری به دلیل درخواست‌های زیاد، نیازمند ظرفیت‌سازی هستیم.
میرزاده افزود: دوره دکتری هرساله بیش از 330هزار متقاضی دارد در حالی که فقط حدود 17 تا 18 هزار نفر از آنها معادل کمتر از 6 درصد موفق به ورود به دانشگاه ها می‌شوند؛ همچنین متاسفانه دانشگاه های کشور در جذب متقاضیان دوره کارشناسی ارشد هم ناتوان هستند؛ در این دوره حدود یک میلیون تقاضا وجود دارد، در حالی که 260هزار نفر جذب می‌شوند و این در حالی است که سهم دانشگاه آزاد دراین میان از همه دانشگاه‌ها بیشتر است.
ربیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: براساس گزارش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حدود 150 هزار نفر برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری، متقاضی خروج از کشور هستند و این موضوع از لحاظ فرهنگی و حتی اقتصادی به نفع کشور نیست؛ بر این اساس ظرفیت دوره تحصیلات تکمیلی را افزایش داده‌ایم و هیات علمی موردنیاز هم به واحدها معرفی شده‌اند.
** سهل‌انگاری در مساله عفاف در دانشگاه آزاد اسلامی صحت ندارد
میرزاده در مورد شایعات مطرح‌ شده در برخی امور از جمله مساله حجاب، گفت: در کشور ما معمولا بعضی از رسانه‌ها کمتر شونات تقوایی را رعایت می‌کنند و شایعاتی ازجمله سهل‌انگاری در مساله عفاف و حجاب دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی را مطرح می‌کنند که صحت ندارد.
وی در رابطه با این موضوع اضافه کرد: صدور این بخشنامه که از سوی حراست دانشگاه آزاد اسلامی تهیه شده بود، به این دلیل بود که گزارش‌هایی به دست ما می‌رسید که برخی نیروهای حراست برخوردهای مناسبی با دانشجویان نداشتند؛ بر این اساس تصمیم گرفته شد مجری طرح برخورد با بدحجابی تغییر کند و به‌جای برخورد فیزیکی و حراستی با این مساله، توسعه فرهنگ عفاف و حجاب از سوی دفاتر فرهنگی با همکاری روسای واحدها و حراست مدنظر قرار گیرد.
وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد دارای 472 واحد، 110 آموزشکده سما، 600 مدرسه و حدود 30هزار عضو هیات علمی تمام‌وقت و همین تعداد حق‌التدیسی است، گفت: مجموع اساتید ما، از وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری بیشتر است.


رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه 40 درصد از بار آموزش پزشکی کشور در 98 واحد برعهده دانشگاه آزاد است، گفت: این دانشگاه دارای 11 بیمارستان فعال است؛ 5 بیمارستان تا پایان امسال به اتمام می‌رسد و 16 بیمارستان دیگر ظرف 4 سال آینده تکمیل و به بهره‌‌برداری خواهد رسید.
وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در مجموع 3 هزار تخت بیمارستانی دارد و امسال نیز 500 میلیارد تومان بودجه برای توسعه پزشکی در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه در سال جاری باید میزان وابستگی به شهریه در واحدهای دانشگاهی 12 درصد کاهش یابد، خاطرنشان کرد: بعضی از واحدها اعلام کرده‌اند که تا پایان سال میزان وابستگی خود به شهریه را تا 18 درصد کاهش خواهند داد که این موضوع در تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی بی‌سابقه است.
میرزاده افزود: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد دانش‌بنیان، دانشگاه آزاد اسلامی نیز تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستورکار خود قرار داده و تاکنون حدود 178 شرکت دانش‌بنیان و 23 مرکز رشد و فناوری ایجاد شده که تا سه سال آینده تعداد مراکز رشد به 150 مرکز خواهد رسید؛ با تاسیس این مراکز، دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند با حفظ شان علمی دانشگاه و با مشارکت فارغ‌التحصیلان، کارهای دانش بنیان را توسعه دهد.
وی با بیان اینکه مشارکت دانشگاه آزاد در شرکت های دانش بنیان بین صفر تا 35 درصد بیشتر نیست، اظهار داشت: این شرکت‌ها علاوه بر اینکه متعلق به فارغ‌التحصیلان یا اساتید است، در عین حال می‌تواند منبع درآمدی برای دانشگاه باشد.
میرزاده با اشاره به تفویض اختیار تصمیم‌گیری در خصوص واحدهای زیان‌ده به هیات‌های امنای استانی گفت: واحدهای زیان ده یا باید هزینه‌های خود را از طریق فروش اموال مازاد و غیره تامین کنند و یا با واحدهای همجوار ادغام و یا تغییر کاربری دهند که تصمیم‌گیری در این خصوص برعهده هیات امنای استانی است.
وی افزود: در زمان پذیرش مسوولیت در مهرماه سال گذشته، 235 واحد زیان‌ده بودند که البته تعداد آنها در این مدت به 171 واحد کاهش یافته و امیدوارم تا پایان سال تراز مالی دانشگاه تعداد واحدهای زیان‌ده را کاهش دهد.
میرزاده اظهار امیدواری کرد که کسری بودجه امسال دانشگاه از طریق پذیرش دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد و دریافت تسهیلات‌ کم‌بهره از بانک‌ها تامین شود.
** امام جمعه زنجان: تحقیقات شیشه عمر آموزش عالی است
آیت‌الله شیخ علی خاتمی، نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان و امام‌جمعه زنجان در ادامه این دیدار با بیان اینکه در مقطعی دانشگاه آزاد اسلامی نیازمند توسعه کمی بود که این توسعه به خوبی انجام شد، اظهار داشت: در حال حاضر باید توسعه تحصیلات تکمیلی در کنار مباحث تحقیقی مدنظر قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه تحقیقات، شیشه عمر آموزش عالی است، گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی توسعه کمی به اندازه کافی انجام شده است.
خاتمی با اشاره به اینکه محیط دانشگاه، محیط احزاب نیست، گفت: استاد و دانشجو به عنوان روشنفکران جامعه، پیشگامان یک جامعه محسوب می‌شوند، بنابراین نباید از آنها به عنوان سرباز احزاب استفاده کرد.
وی همچنین درخصوص تغییرات در دانشگاه آزاد، گفت: خوشبختانه تغییرات در دانشگاه آزاد اسلامی تحت تاثیر مسایل سیاسی نبوده است.

کد خبر: 64914

وب گردی

وب گردی