اعتراض به سیاسی کردن فضای شورا/ تیر اول را شما زدید

نطق پیش از دستور یکی از اعضای اصلاح طلب شورا، واکنش های اعضای شورا را در پی داشت.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، غلامرضا انصاری در جلسه علنی روز سه شنبه در نطقی پیش از دستور با تشکر از سازمان زیباسازی برای نگارخانه ای به وسعت یک شهر گفت: امیدوارم با رفع اشکالات جزئی که در اجرای این طرح عظیم فرهنگی بود در سال های آتی شاهد حضور موثرتر سازمان در این زمینه باشیم.

او در ادامه با بیان این که در دوره دولت های نهم و دهم به خاطر اختلاف سلیقه شهردار تهران با دولت و لجبازی رئیس دولت قبلی نتوانست علی رغم درآمدهای سرسام آور دولت، استفاده و بهره ای از بودجه های دولتی برای شهر تهران جذب کند، گفت: در دولت کنونی نیز باز این سناریو در حال تکرار است و فعالیت های سیاسی جناب شهردار باعث شده شهر تهران در گرفتن بودجه و امکانات وا بماند و آنان که در این میان خسارت می بینند شهروندان هستند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به یکی از برنامه های طنز دانشجویی که شهردار تهران در آن شرکت کرده بود، گفت: شهردار در همایش دکتر سلام به عدم کارایی کلید ریاست جمهوری اشاره داشتند، ظاهرا قصد تخریب دولت با گازانبر در برنامه های آینده آقای شهردار گنجانده شده است. شهردار تهران در دو دوره قبلی شورای دوم و سوم فعال مایشاء بود در این دوره به مدد حضور کارشناسان و عزیزانی که دیدگاه کلان نگر و برنامه نگر در شورا داشتند، به پاسخگویی در قبال عملکرد خود و زیر مجموعه های خود فراخوانده شده است که در یک اقدام فرافکنانه اعضای شورای شهر را متهم به باج خواهی نمودند. اگر ایشان چنین سخنی به زبان نرانده اند بایستی شخصا به سرعت تکذیب می کردند که در فضای عمومی حواشی سوء این بیان کاملا مشهود است. باید با قاطعیت از ایشان درخواست کنیم باج خواران و رانت گیران را رسما اعلام کنند چرا در سه سال گذشته مهر سکوت بر لب نهانده است. شایسته است بدون درنگ، خود و شهر تهران را از آستانه این سقوط بزرگ برهانند. قطعا رانت گیرنده و رانت دهنده صلاحیت حضور در جایگاه مدیریت شهری را از دست خواهند داد.

او گفت: شهردار تهران برای بار دوم بار با استفاده از از سکوی پرتاب شهرداری تهران بخت خویش را به پاستور آزموده اند و تنها دستاورد این عدم تعامل دولت نهم و دهم بود که از این رهگذر نه تنها مدریت شهری نتوانست سهم مردم شهر را از اعتبارات مصوب دولتی و برای عمران و آبادانی بگیرد بلکه تاوان هزینه های گزاف این رقابت سیاسی را تنها و تنها شهروندان تهرانی پرداختند.

انصاری در ادامه نطق خود گفت: بدهی های شهردرای تهران به پیمانکاران و زخمی شدن کالبد شهر با پروژه های نمایشی و بد قواره شدن شهر با تراکم فروشی و از بین رفتن باغات، تنها گوشه ای مشکلاتی است که رویکردهای دستوری و تدابیر تحکمی در شهرداری تهران به بار آورده است.

به گفته این عضو شورای شهر تهران گفت: زمانی که شهردار تهران سرگرم پذیرایی از میهمانان سیاسی در برج میلاد بود شاید فکر نمی کرد چند روز بعد قصور همکاران در منطقه ۱۵ فاجعه ای تاسف بار را رقم بزند که البته این اولین و آخرین فاجعه نبوده و نخواهد بود. کاش شهردار تهران به جای لابی های سیاسی و جلسات باندی، همت خود را به منظور رفع چالش های شهر تهران اختصاص می داد که مانند سرطان در حال گسترش و نفوذ در اندام پیکر ضعیف شهر تهران است.

او ادامه داد: فریاد تظلم خواهی مادر و پدر فاطمه باید وجدان های خفته را بیدار کند و نه در شعار و مصاحبه بلکه باید در عمل و برنامه به شهروندان احترام گذاشت. شهروندان تهرانی مستحق بهترین خدمات شهری و در نهایت کرامت انسانی هستند، با پیش بینی استقرار بیش از ۶۶ درصد جمعیت جهان در شهرها تا سال ۲۰۲۰ میلادی جهان در حال تبدیل به جهان شهر شدن است. مدیریت شهری در آینده در قرن ۲۱ درگیر نوعی چالش خواهد بود که تابعی از تغییر و تحولات فناوانه جمعیتی اقتصادی و سیاسی و بین المللی است.

شدت یافتن روزافزون مقیاس و گستردگی و پیچیدگی مسائل شهرها و آشکار شدن بی کفایتی سیستم های سنتی و بروکراتیک و تصمیم گیری بالا به پایین سبب شده گرایش ها به سیستم هایی باشد که تصمیمات بزرگ و کوچک با اتخاذ منافع شهری گرفته شود.

این عضو شورای شهر درپایان گفت: ما به عنوان متولیان شهر بزرگ ترین وظیفه را بر عهده داریم کاری کنیم آرامش، زندگی با نشاط، همراه با امید امنیت فردی، اجتماعی، فرهنگی و سرمایه گذاری برای زندگی با ثبات، حق آزادی و اندیشه بیان، دسترسی آزاد به رسانه ها، نقد و اطلاع از عملکرد دستگاه های متولی، رفاه و سهولت دسترسی به مدرن ترین خدمات شهری محقق شود و تک تک شهروندان تهرانی باید از آن برخوردار باشند. تهران تا رسیدن به این شاخص ها فاصله زیادی دارد چرا که تهران شهر غریبی است.

تیر اول را شما زدید/ در نقد صادق باشید

در ادامه این نطق پیش از دستور مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر در واکنش به این اظهارات گفت: آقای انصاری خطای راهبردی کردید اولین تیر را شما انداختید و باب سیاسی شدن شورای شهر را گشودید. این حرکت گازانبری شما به نتیجه نمی رسد. فهرست تذکرات و نقدهایی که ما به عنوان اصولگرایان، داریم را ملاحظه کنید در مقام اصولگرایی در رفاقت خود صادق در نقد هم صادق هستیم. قالیباف هم کارهای جهادی در کارنامه عملکرد خود دارد و هم کارهای ضعیف اما اینگونه ورود پیدا کردن صحیح نیست.

شاکری درباره بخشی از اظهارات نطق پیش از دستور انصاری افزود: افرادی که پشت صحنه نشسته اند و برنامه عبور از قالیباف را برای کسب رای در انتخابات ریاست جمهوری طراحی می کنند، به نتیجه نمی رسند. «بهشت» جای حسین مرعشی و خواهر زاده اش نخواهد بود. مجلس دهم، مجلس ششم نیست و لاریجانی هم کروبی نیست و مسیری که در پیش گرفته اید به نتیجه نمی رسد. با این خطای راهبردی شما باب سیاسی شدن شورای شهر را باز می کنید و تصور نمی کنم مجموعه جریان سیاسی شما این سمت و سو را داشته باشد.

او ادامه داد: نقدهایی که به رییس جمهور در اقتصاد وارد است، از نقدی که به قالیباف به عنوان شهردار وارد است، صدها برابر سنگین تر است. مطالبات انباشته شهرداری از دولت ها باقی مانده است؛ باید با گزارش آماری نشان داد عملکرد اقتصادی دولت چه بلایی بر سر صنعت آورده؛ کالاهای قاچاق گرده تولیدکنندگان داخلی را شکسته است. بنابراین توصیه می کنم برگردید و از این موضع ورود نکنید.

شاکری در ادامه با اشاره به بازدید روز گذشته خود از نمایشگاه هولوکاست در روز اختتامیه، گفت: ۴۰۰ اثر از ۵۰ کشور در گفتمان امام خمینی (ره) به همت حوزه هنری و خانه کاریکاتور در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد.

او از سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران درخواست کرد از نمایش آثار برگزیده این نمایشگاه حمایت کند و گفت: بخشی از هنر هنرمندان انقلاب اسلامی همین هاست. نترسیم از اینکه جمله امام مبنی بر اینکه نقشه اسراییل باید از صحنه روزگار محو شود و نگوییم چرا روی موشک ها این جمله و عبارت "مرگ بر آمریکا" نوشته می شود. این ها مواضع امام (ره) است.

شاکری با تاکید بر اینکه امام خمینی (ره) با همه ابعادش قابل احترام و پیروی است، گفت: سازمان زیباسازی در شعارهایی که برای نصب در سطح شهر انتخاب می کند باید دقت کند و ادبیات انقلابی امام و رهبری را بازنشر دهد.

او در بخشی از تذکر پیش از دستور خود از موضع محمد کوثری نماینده سابق مردم تهران در مجلس تشکر کرد و گفت: وی که به عنوان شخصیت تراز بسیجی، فرزند امام و رهبری، تراز ساده زیستی و حضور در مقام قانون گذاری شناخته شده است، اعلام کرده بعد از فراغت از نمایندگی مجلس به سوریه می رود تا تجربه ۸ سال حضور در جبهه های دفاع مقدس را در آنجا به کار گیرد. افتخار می کنم که شخصیتی همچون او در شهر تهران زندگی می کند.

20103

کد خبر: 649271

وب گردی

وب گردی