زیبا کلام در واحد علوم و تحقیقات:  باید بپرسیم چرا فرانسه، فرانسه شد و ایران، ایران؟

صادق زیباکلام در همایش ملی آینده پژوهی در واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه معتقدم تنها راه پیشرفت و توسعه ، استفاده از تجربه کشورهای موفق است، افزود: متاسفانه در ایران تنها  علاقمند به ارائه تئوریک، کلی گویی، و برنامه ریزی بدون عمل هستند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر صادق زیبا کلام استاد دانشگاه و عضو هیأت علمی در همایش ملی " آینده پژوهشی توسعه ملی ایران در بستر جغرافیا" که در این واحد برگزار شد، با اشاره به اینکه حدود 200 سال پیش عباس میرزا نائب السلطنه وزیر جنگ آن زمان در دیدار با ژوبر در رأس هیأتی فرانسوی از سوی ناپلئون این سوال را مطرح کرد که "چگونه است که شما پیشرفت کرده اید و ایران خیر و فرانسه شد فرانسه و ایران شد ایران" افزود: معتقدم اگر امروز هم عباس میرزا دوباره زنده شود باز این سوال را البته اینبار از خود ما خواهد پرسید.

وی با بیان اینکه از همان زمان برخی متوجه اوضاع و جایگاه ایران شدند، ادامه داد: عباس میرزا اقدام به اصلاحاتی در ایران زد که برنامه هایش درست اجرا نشد، سپس امیرکبیر و میرزا حسن خان سپهسالار به دنبال اصلاحات اقداماتی صورت دادند که بازهم به دلایلی به سرانجام نرسید. و این داستان اصلاحات در ایران همچنان مغفول مانده است .

وی گفت: باید دید چرا اغلب کشورها نظیر ژاپن، هند، مالزی، ترکیه، برزیل، آرژانتین توانسته اند با اقدامات درست به پیشرفت دست یابند ولی در ایران هر اقدام و عملی یا نادرست بوده یا به حمام فین کاشان ختم شده است.

دکتر زیباکلام با بیان اینکه معتقدم تنها راه پیشرفت و توسعه استفاده از تجربه کشورهای موفق است، افزود: متاسفانه در ایران تنها علاقمند به ارائه تئوریک، کلی گویی، و برنامه ریزی بدون عمل هستند، کافی است به عنوان مثال اعلام شود که به مباحثی نظیر توسعه پایدار، بومی سازی توسعه، آینده پژوهی، توسعه ایرانی و اسلامی توجه شود، بدنبال آن تنها به برگزاری همایشها، کنفرانسها، سخنرانی ها و ... آنهم تنها با جنبه تئوریک بسنده می شود. انگار که با حلوا حلوا کردن دهان شیرین می شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سیاست پرداخت یارانه که از سال 1389 آغاز شد، یکی از سیاست های بسیار نادرست است که هیچ کشور و نظامی دست به اجرای این الگوی اقتصادی نزده است، بیان کرد: بیش از 5 سال است که یارانه نقدی به مردم پرداخت می شود، جالب است بدانید که تا کنون بالغ بر 220 هزار میلیارد تومان به این امر اختصاص یافته است و این در حالی است که در طی این 5 سال تنها 200 هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی مصوب شده و جالب تر آنکه از این 200 هزار میلیارد تومان تنها بخشی از آن تأمین مالی شده است.

وی افزود: برخی به نقد برجام می پردازند که شما گفتید برجام به سرانجام برسد وضع اقتصاد و ... درست خواهد شد. مگر قرار بود برجام چه بکند که اینگونه بحثها مطرح شده و انتظار دارند ره صد ساله را یک ساله طی کرده و اقتصاد را به یکباره پویا و درست کنیم. متأسفانه نتیجه ای حاصل نخواهد شد زیرا اقتصاد ایران، ناکارآمد و درمانده دولتی است و با هزاران برجام تحولی حاصل نخواهد شد.

دکتر زیباکلام اضافه کرد: حال وقت آن رسیده است که از خواب و خیال بیدار شویم و شهامت و جسارت عباس میرزا را بخرج داده و این سوال را از خود بپرسیم که چرا فرانسه شد فرانسه و ایران شد ایران؟

20101

کد خبر: 649513

وب گردی

وب گردی