ابلاغ برنامه ایمنی بیمار در بیمارستان ها/رسانه‌های مجازی اخبار منفی سلامت را افزایش داده‌اند

 معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابلاغ برنامه «ایمنی بیمار» در بیمارستانها خبر داد و گفت: میزان خطاهای پزشکی در بیمارستانهای ایران از متوسط منطقه بیشتر نیست.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، محمد آقاجانی درباره میزان خطاهای پزشکی در ایران و برنامه وزارت بهداشت برای کاهش آن گفت: خطاهای پزشکی و حوادث ناخواسته در مراکز درمانی یکی از عوارض و مشکلات غیر قابل اجتناب در حوزه خدمات پزشکی است.

3 هزار خطای پزشکی سالانه در یک بیمارستان 350 تختخوابی
او افزود: بر اساس مطالعه سازمان بهداشت جهانی در منطقه مدیترانه شرقی که 23 کشور در آن وجود دارد، به طور متوسط در یک بیمارستان 350 تختخوابی هر سال 3 هزار عارضه ناخواسته پزشکی رخ می دهد.

حوادث پزشکی سومین عامل مرگ در آمریکا
معاون وزیر بهداشت گفت: این آمار مربوط به کشور ایران نیست بلکه مربوط به منطقه امرو است و حتی در کشور آمریکا نیز خطاهای پزشکی یک مسئله بسیار جدی است به طوری که حوادث پزشکی سومین عامل مرگ و میر در آمریکاست.
آقاجانی در پاسخ به این پرسش ایرنا که میزان خطاهای پزشکی در ایران چقدر است، گفت: در کشور مطالعه گسترده ملی در این مورد نداریم، البته این مطالعه شروع شده است ولی مطالعات جسته و گریخته‌ای که برخی محققان انجام داده‌اند نشان می‌دهد که تفاوت زیادی با متوسط خطاهای پزشکی در منطقه امرو نداریم و حتی از این نظر نسبت به کشورهای منطقه مدیترانه شرقی وضعیت بهتر و قابل قبولی داریم.
معاون درمان وزیر بهداشت اضافه کرد: کشور ایران از نظر کیفیت خدمات پزشکی یکی از کشورهای سرآمد منطقه مدیترانه شرقی است و از این نظر جلوتر از کشورهای این منطقه هستیم.

رسانه‌های مجازی اخبار منفی سلامت را افزایش داده‌اند
آقاجانی در پاسخ به این پرسش که چرا اخبار مربوط به تخلفات پزشکی بیش از گذشته در رسانه‌ها منتشر می شود، فزود: یکی از دلایل این مسئله گسترده شدن رسانه‌ها و به خصوص ارتباطات در فضای مجازی است.
او ادامه داد: تیره کردن فضا به ضرر سلامت مردم است زیرا بیشترین سرمایه نظام سلامت اعتماد مردم است و اگر این اعتماد خدشه‌دار شود، سلامت جسم و روان مردم به خطر می‌افتد.

تخریب یک سرمایه ملی
آقاجانی گفت: ارزش ندارد که یک رسانه برای اینکه تیتر آن جذابتر و خبر آن پر بیننده‌تر شود، اخباری را منتشر کند که به اعتماد مردم به نظام سلامت آسیب بزند زیرا اعتماد مردم مهمترین سرمایه وزارت بهداشت و متولیان سلامت است و آسیب به این سرمایه تخریب یک سرمایه ملی است.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: حاصل همین فضاسازی‌ها این است که مردم برای درمان یک بیماری به چندین پزشک مراجعه می‌کنند و اعتماد کافی را به سیستم ندارند.
آقاجانی در پاسخ به این پرسش که وزارت بهداشت برای بهبود این وضعیت چه برنامه‌ای دارد، گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت بهداشت در سال 95 این است که برای ارتقای کیفیت خدمات پزشکی بستری و سرپایی، برنامه ایمنی بیمار را اجرا کند.

ارتقای «ایمنی بیمار» شعار وزارت بهداشت
او ادامه داد: وزیر بهداشت اجرای برنامه «ایمنی بیمار» را که بندهای متعددی دارد به منظور کاهش خطاهای پزشکی و افزایش ایمنی بیماران در مراکز پزشکی ابلاع کرده است.
آقاجانی ادامه داد: اجرای این برنامه البته نیازمند ایجاد زیرساختهای فیزیکی؛ نوسازی تجهیزات پزشکی، افزایش فضای فیزیکی و افزایش تعداد نیروهای انسانی است که وزارت بهداشت در همه این زمینه‌ها برنامه‌های اصلاحی را شروع کرده است.
او تاکید کرد: شعار اصلی معاونت درمان وزارت بهداشت در سال 95 ایمنی بیمار در مراکز درمانی و به حداقل رساندن خطاهای پزشکی است.
او ادامه داد: هیچ وقت خطاهای پزشکی به صفر نمی‌رسد و چنین انتظاری هم نداریم زیرا برخی خطاهای پزشکی در ذات این حرفه و اجتناب ناپذیر است.

20106

کد خبر: 649612

وب گردی

وب گردی