برای سرخ کردن غذا فقط از روغن مخصوص این کار استفاده شود

مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو از مردم خواست برای سرخ کردن غذا از روغن های مخصوص سرخ کردن استفاده کرده و همچنین مراقب باشند که هیچ گاه روغن سالم و مصرف نشده با روغن استفاده شده، مخلوط نشود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، دکتر حسین رستگار گفت: در طی عمل سرخ کردن عمیق، روغن مصرفی بارها در معرض دمای بین 180 تا 190 درجه سانتیگراد و نیز در مجاورت رطوبت و هوا قرار می گیرد و تخریب روغن اتفاق می افتد و به سلامت بدن آسیب می رساند.
او افزود: بنابراین دمای روغن در حین سرخ کردن نباید از 180درجه بیشتر شود.
او گفت: مصرف غذاهای سرخ شده پس از نگهداری در دمای پایین، موجب دریافت بالای چربی به دلیل جذب زیاد روغن توسط غذا در مدت طولانی می شود.
مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو گفت: یکی از سریع ترین، قدیمی ترین و راحت ترین روش های پخت و پز ، روش سرخ کردن است چرا که با استفاده از حرارت دادن روغن ها و چربی های خوراکی به راحتی می توان پخت و پز غذاها به ویژه گوشت، ماهی و سبزی ها را انجام داد.
رستگار ادامه دد: روغن حرارت، عطر و طعم را در غذا می گستراند اما برای سرخ کردن باید حتما به استفاده از روغن مخصوص سرخ کردن توجه داشت؛ روغن های سرخ کردنی دارای پروانه ساخت و پروانه بهره برداری از سازمان غذا و دارو هستند و می توان بارها از آن استفاده کرد البته به شرطی که پس از استفاده از روغن، مواد غذایی را از آن خارج و روغن را از صافی ریز، تمیز و خشکی عبور داده شود و پس از سرد شدن آن را در جای خشک و تاریک و درون ظروف شیشه ای قرار داد به طوری که فضای خالی از آن باقی نماند.
او گفت: استفاده از روغن سرخ کردنی ، شرایطی دارد که رعایت آنها تاثیر بسیار زیادی در کیفیت غذای مورد استفاده دارد. نخست باید آن را به آرامی و به دور از حرارت دادن زیاد گرم کرد و نسبت یک به 6 را که نسبت صحیحی از روغن و ماده غذایی است در آن مورد نظر قرار داد.
رستگار گفت: در پایان کار ، ظرف سرخ کن باید با شوینده های مناسب و محلول قلیایی شستشو شده و در نهایت با آب تمیز شست و خشک کرد.

20103

کد خبر: 649675

وب گردی

وب گردی