ضرورت راه‌اندازی کارگاه‌های مشاوره‌ای برای مقابله با اعتیاد/افزایش مرگ و میر به دلیل مواد بکار رفته در ترکیبات مخدرهای صنعتی و شیمیایی

 استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر ضرورت راه‌اندازی کارگاه‌های مشاوره‌ای برای مقابله با اعتیاد گفت: باید در کارگاه‌های مشاوره‌ای به افراد آموزش داده شود که چشم بسته در دام تبلیغات منفی اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی و داروهای روان گردان قرار نگیرند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر ، نیره معیدی گفت: همچنین در این کارگاه‌های مشاوره‌ای که سازمان‌های مردمی، کانون‌های فرهنگی، اجتماعی در محله‌ها و مناطق مختلف و نهادهای آموزشی متولی برگزاری آن هستند، باید علاوه بر شرکت قشر جوان کشور، والدین، مدیران، روان پزشکان نیز درباره پیشگیری و شناسایی علل موثر در گرایش افراد به مصرف مواد مخدر حضور یابند.

او با اشاره به اینکه مواد مخدر را می‌توان به دو دسته سنتی و صنعتی تقسیم کرد، گفت : مخدرهای دسته سنتی به صورت مورفین و کدئین مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی مخدرهای دسته دوم به مواد شیمیایی گفته می‌شود که بر روی عملکرد مغز اثر گذاشته و منجر به تغییرات رفتاری، شناختی، خلقی و همچنین درجه هوشیاری در فرد مصرف کننده می‌شوند.

این روانپزشک گفت: سوء مصرف مواد روانگردان و محرک پیامدهای زیان بار اجتماعی و اقتصادی دارد و به ویژه بهداشت فردی و همگانی را تهدید می‌کند.

معیدی با اشاره به اینکه بسیاری از جرائمی که در جامعه رخ می دهد، ناشی از مصرف مواد مخدر صنعتی و شمیایی توهم‌زا است، ادامه داد: تنوع و تکثر مواد روانگردان و گسترش سوء استفاده از این مواد به همراه آثار بسیار زیان بار آن برای سلامت عمومی، ضرورت اصلاح قانون مربوط به پیش بینی اقدامات حمایتی موثر و تدابیر سرکوبی مناسبی را ایجاب می‌کند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: از سوی دیگر سوء استفاده از مواد روانگردان محرک گاه به اختلال روانی منجر شده و علاوه بر نابودی فرد مصرف کننده، جان سایر افراد را نیز تهدید می کند.

معیدی، رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را اقدام مثبت و به هنگام در جهت پیشگیری اولیه و ثانویه دانست و گفت: در حال حاضر میزان آگاهی و شناخت افراد مختلف جامعه از قرص های روانگردان و علائم مصرف و آثار سوء آن در سطح پایینی است و تحقیقات مختلف نشان می دهد که اکثر افراد درباره مواد مخدر صنعتی و روانگردان ها، عوارض و علائم مصرف آن اطلاعات و شناخت کافی ندارند که این می‌تواند به خاطر آن باشد که کمتر درباره این مسئله مهم اطلاع رسانی شده است.

این روانپزشک گفت: همچنین باید تدوین کتاب‌های آموزشی درباره اعتیاد و مواد مخدر توسعه یابد و بصورت رایگان در دسترسی افراد قرار گیرد تا آگاهی و نگرش آنان نسبت به مواد مخدر به خصوص روانگردان ها تغییر یابد.

به گفته معیدی، مخدرهای صنعتی و شیمیایی اثری ترکیبی از توهم زایی و تحرک بخشی دارند، با توجه به اینکه مصرف مواد روانگردان و محرک باعث ایجاد ناامنی در جامعه، خانواده و افزایش جرایم می‌شود، عوارض اجتماعی مهم ترین آسیب مصرف این مواد است.

او گفت: مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی اثر سوء بر سلامتی نوجوانان دارد به طوری که پیامدهای اجتماعی شومی مثل تمایل بیشتر به ارتکاب جرم ، تهاجم فیزیکی و تجاوز جنسی و تصادفات و ترک تحصیل ها، غیبت، فرار از مدرسه و بیماریهای منتقله از طریق جنسی به همراه دارد و در بزرگسالی نیز تداوم خواهد داشت.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ارائه تعریف جامع از اعتیاد به ویژه در زمینه مواد صنعتی و شیمیایی مشکل است، تأکید کرد: عوامل روانی، فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی در تمام مراحل اعتیاد از جمله علل سیر و پیشرفت و حتی در درمان آن، باید مورد توجه قرار گیرند.

او گفت: متاسفانه نوع مواد تولیدی بکار رفته در ترکیبات مواد صنعتی و شیمیایی موجب افزایش مرگ و میر شده است.

20106

کد خبر: 649691

وب گردی

وب گردی