یونسی: باید به طرز تفکر توحیدی امام (ره) برگردیم

مشاور ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی‌ گفت: وحدت جهان اسلام درتنوع مذاهب، فرق و قومیت‌هاست و این تنوع باید پذیرفته شود. کسانی که تلاش می‌کنند به زور شمشیر و بمب این اختلافات را بردارند ، بدانند با زور اختلافات حذف نمی‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین یونسی در همایش بین‌المللی «امام خمینی (ره) و امت اسلامی» اظهار کرد: اختلافات در جهان اسلام تنها با بازگشت به خدا، قرآن و عقلانیت که مدینه فاضله است قابل تحقق است.

وی تاکید کرد: هرگونه تلاش برای سنی کردن شیعه و هرگونه تلاش برای شیعه کردن سنی یا هرگونه تلاش برای تضعیف شیعه یا هرگونه تلاش برای تضعیف سنی حاصلی جز نفرت و کینه ندارد. پیامبر، جامعه‌ای متکثر بود.

وی یادآور شد: در جامعه پیامبر، مسیحیان، یهودیان، مشرکان و حتی منافقان در کنار مسلمانان زندگی می‌کردند و پیامبر همه آن‌ها را تحمل می‌کرد. پیامبر(ص) به جز افرادی که با اسلام جنگیدند و به اسلام خیانت کردند، نجنگید. ما نیز باید به طرز تفکر توحیدی و اسلام امام (ره) برگردیم. امام(ره) رهبر جهان اسلام و همه مسلمانان عالم بود. امام(ره) در ایران امام(ره) بود همانطور که برای جهان اسلام امام و رهبر بود.

مشاور رییس‌جمهور با تبیین مفهوم تعصب گفت: تعصب یعنی مطلق‌گرایی، ترجیح یک فکر، نگاه، نظر، مذهب، دین یا حتی اجتهاد بر سایر نگاه‌های دیگر یعنی خود حق‌پنداری مطلق، خود را حق و سایرین را کاملا باطل دانستن. اساس همه جنگ‌های قومی و قبیله‌ای خود حق‌پنداری مطلق است، مطلق‌گرایی راه‌ را بر نوگرایی و اصلاحات می‌بندد. جلوگیری از فکر درباره آزادی، سرنوشت بشر، صلح، موجب تعصب و مطلق‌گرایی می‌شود. فکر و راه و روش متعصبانه حاصلی جز تکفیر، خشونت و قتل ندارد.

مولانا آن عالم کامل می‌گوید: سختگیری و تعصب خامی است، تا جنینی کار خون‌آشامی است

وی افزود: آدم‌کشی‌ها و تکفیر کردن‌ها که به نام اسلام انجام می‌شود ناشی از جنین بودن این تفکر است.

وی جهانی فکر کردن و اصلاحی بودن را از ویژگی‌های ممتاز امام خمینی(ره) برشمرد و افزود: امام به تنوع و تکثر و اختلاط اعتقاد داشت. جامعه بشری یعنی جامعه متکبری که اختلاط هم دارد که البته با نگاه قرآنی این تکثر، تهدید نیست بلکه فرصت است. در قرآن، بیش از هر آیه‌ای به آیه‌ تنوع و تکثر توجه شده است. به عنوان نشانه‌ای که می‌تواند بشر را به خدا برساند. اختلافات و تکثر علاوه بر این که خطرناک نیست بلکه سکوی پرش به آینده است.

یونسی خاطرنشان کرد: همه مشکلاتی که در طول تاریخ جهان اسلام به اسلام آسیب زده است، ناشی از محدود و منحصر کردن اسلام به یک فرقه، گروه است. این به معنای تبعیت از تعصب است. در حالی که دین اسلام ضد تعصب و عین علم، دانش، حکمت و آگاهی است که با هرگونه عصبیت قومی، فرقه‌ای، ملی، قبیله‌ای، حزبی و گروهی مخالف است.

204

کد خبر: 649833

وب گردی

وب گردی