آلمان کشتار ارامنه توسط امپراتوری عثمانی را نسل‌کشی دانست

پارلمان آلمان امروز پنجشنبه قطعنامه‌ای را که بر اساس آن کشتار ارامنه در سال ۱۹۱۵ میلادی توسط امپراتوری عثمانی را نسل‌کشی می‌دانسته، تصویب کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، قطعنامه‌ای که کشتار ارامنه در سال 1915 میلادی توسط عثمانی ها را نسل کشی می دانسته، توسط نمایندگان ائتلاف حاکم از احزاب محافظه کار و سوسیالیست به همراه حزب سبز ارائه شده بود و با تصویب پارلمان آلمان موسوم به بوندس تاگ روبرو شده است.

به گزارش اسپوتنیک، رای گیری در خصوص این قطعنامه پس از مناظره و بحث یک ساعته صورت گرفته است. بن علی ییلدیریم نخست وزیر ترکیه روز چهارشنبه هرگونه رای پارلمان آلمان به این قطعنامه را مضحک و بی فایده ارزیابی کرد.

وی در سخنانی تاکید کرد: این قطعنامه که احتمالا از سوی نمایندگان پارلمان آلمان تصویب خواهد شد و در آن کشتار ارامنه در سال 1915 میلادی را نسل کشی توصیف می کند، مضحک بوده و به روابط دو کشور آسیب می زند.

ترکیه و ارمنستان مدت‌هاست که بر سر قتل عام دوران جنگ جهانی اول با یکدیگر اختلاف دارند.

ارامنه می‌گویند، 1.5 میلیون از هموطنانشان بین سال‌های 1915 و 1917 همزمان با فروپاشی امپراتوری عثمانی به قتل رسیدند و قصد دارند این قتل عام از سوی جامعه بین‌الملل به عنوان نسل کشی به رسمیت شناخته شود.

اردوغان نیز پیش از این در یک گفتگوی تلفنی با صدر اعظم آلمان درباره بدتر شدن روابط دو کشور در صورت رای گیری در خصوص قطعنامه ای که قتل عام ارامنه توسط نیروهای عثمانی را به عنوان نسل کشی توصیف می کند هشدار داد.

اردوغان روز گذشته در مقابل خبرنگاران در شهر ازمیر ترکیه اظهار داشت که اگر آلمان در این دام بیافتد روابط آِینده ما از جمله روابط دیپلماتیک، اقتصادی، سیاسی، تجاری و نظامی بین دو کشور آسیب خواهد دید. این همه باید در نظر گرفته شود.

رای گیری پارلمان آلمان در این باره یک سال پس از آن صورت می‌گیرد که یوآخیم گائوک، رئیس جمهوری آلمان به عنوان بالاترین مقام رسمی این کشور این قتل عام را به عنوان یک "نسل کشی" توصیف کرده و واکنش‌ تند ترکیه را برانگیخته است.

۳۰۰۳۰۰

کد خبر: 649906

وب گردی

وب گردی