رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه: ایران یک کشور انقلابی است/ حوزه نباید از نیازهای روز جامعه عقب بیفتد

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: حوزویان وظایف خطیری در تبلیغ دین بر عهده گرفتند اما مهم‌تر از همه چیز رسالتی است که قرآن کریم بر عهده آن‌ها نهاده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایلنا، آیت‌الله محمد یزدی در همایش بزرگ مبلغان ماه رمضان در مسجد اعظم قم گفت: تفقه در دین و راهنمایی کردن مردم یکی از وظایف قرآنی است که عده‌ای باید در جامعه آن را بر عهده بگیرند. فهم دین و تفقه در دین به معنی فهم همه اجزای دین است زیرا دین یک مسئله تک بعدی نیست که بتوان با یک نگاه خاص با آن برخورد کرد.

وی تصریح کرد: دین شامل مجموعه‌ای از اعتقادات، باورها، رفتارها و قوانین الهی است که همه در ارتباط با یکدیگر مفهومی جدید و دینی پیدا می‌کند و اگر این ملزومات در کنار هم رعایت نشود، مفهوم دینی نیز شکل نمی‌گیرد.

وی بیان کرد: دین دارای ابعادی از جمله مباحث مبدائی و معادی است که همه این‌ها عرصه‌های تلاش علمی طلاب و علمای حوزوی هستند. اما در گذشته چنین القا می‌شد که حوزویان نباید در مباحث فقه حکومتی ورود داشته باشند و بیشتر فقه در گذشته در حوزه مباحث فردی جریان داشت.

یزدی اظهار کرد: کشور ما یک کشور انقلابی است که نظام اسلامی را پس از سرنگون کردن نظام ستمشاهی با رهبری فقیهی که تاریخ نمونه آن را کمتر دیده است به پیروزی رسید و اراده کرد که دین محور اصلی تمام فعالیت‌های آن باشد و به همین دلیل است که مباحث مرتبط با نظام جمهوری اسلامی باید مورد بازشناسی طلاب و فضلای حوزوی واقع شود.

وی تصریح کرد: حوزویان متکفل بازشناسی ابعاد فقهی نظام جمهوری اسلامی هستند. از جمله این مباحث می‌توان به مباحث مرتبط با قضا، مباحث فقه حکومتی، حدود و... اشاره کرد.

رئیس جامعه مدرسین با ذکر این مطلب که هنوز روش و ماهیت این سیستم آن گونه که باید و شاید شناخته نشده است، گفت: در نظام جمهوری اسلامی همه چیز باید حول محور اسلام حرکت کند یعنی حتی رهبر نظام اسلامی نیز محکوم به تبعیت از قوانین اسلام است و اسلام است که روابط را در این کشور تنظیم می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت مسئله شناخت نظام اسلامی گفت: متاسفانه چه در گذشته و چه در حال حاضر شاهد گستردگی مباحث فقه حکومتی و بازشناسی ارکان نظام اسلامی نیستیم. به عنوان مثال باید با خود بگوییم که چند شرح در آخرین جلد عروةالوثقی از سوی علمای حوزه نگارش شده که کمبود این مسئله نشان دهنده کم کاری در این زمینه است.

وی بیان کرد: حوزویان باید با درک صحیح از نیازهای دنیای امروز به دنبال پاسخگویی به این نیازها باشند. یعنی باید ابواب مختلف فقه اجتماعی و سیاسی را بشناسند و نیازهای امروز جامعه را رصد کنند و به بهترین شکل به جامعه عرضه کنند.

وی گفت: خوشبختانه امروز حوزه علمیه قم به ظرفیت جهانی تبدیل شده است که مایه افتخار جهان اسلام و تشیع است. امروزه غیر از ده‌ها هزار طلبه و استاد ایرانی شاهد حضور بیش از 100 هزار طلبه غیر ایرانی هستیم که پس از آشنایی با معارف دین به سراسر دنیا اعزام می‌شود و در کشورهای خود چراغ شیعه و اهل بیت را روشن نگه می‌دارند. باید از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه مباحث اعتقادی استفاده کنیم. خوشبختانه امروز شیعه در دنیا با افتخار و عزت از حقانیت مکتب اهل بیت دفاع می‌کند.

یزدی تصریح کرد: یکی از مباحث بسیار مهم در زمینه تبلیغ توجه به مقتضیات زمان و نیازهای روز است. باید مباحثی برای مردم مطرح شود که نیاز امروز آن‌هاست. نباید مباحث پیچیده علمی در تبلیغ‌ها استفاده شود زیرا مباحث پیچیده علمی باید در حوزه‌ها مورد بحث قرار گیرد. امروزه مسائلی مثل درمان ناباروری از مهم‌ترین مسائل اجتماعی است که امروز مردم با آن مواجه هستند و به همین دلیل حوزه باید با بازشناسی دقیق احکام این موارد مردم را نسبت به احکام مرتبط با مسائل زناشویی و باروری آگاه سازند. اگر حوزه از نیازهای مردم عقب بماند، در واقع رسالت اجتماعی خود را به خوبی ایفا نکرده است چون باید با نیازهای روز مردم پیش رفت و آن‌ها را به درستی بازشناسی کرد.

وی با اشاره به ضعف شدید تبلیغ در زمان شاه گفت: اعزام به سراسر کشور از سوی مبلغان در زمان طاغوت به سختی انجام می‌شد و اصلا این شرایطی که امروز در کشورمان ایجاد شده است در گذشته وجود نداشت و مبلغان برای تبلیغ شرایط سختی را تجربه می‌کردند. خوشبختانه امروز ظرفیت‌های عظیمی برای تبلیغ دین ایجاد شده است که باید از آن استفاده کرد.

رئیس جامعه مدرسین با اشاره به اهمیت تجمیع فعالیت‌های تبلیغی در کشور تصریح کرد: امروزه باید از شیوه‌هایی چون تبلیغ چهره به چهره برای تبلیغ مبانی دین استفاده کنیم؛ در منابر باید کمتر از قصه‌گویی و حکایت‌های شخصی استفاده کرد و اگر قصه‌ای نیز قرار است گفته شود بهتر است از قصص قرآنی، روایی و قصه بزرگان دین باشد؛ مطالب مطروحه نیز باید کاملا مستند و دقیق بیان شود زیرا امروزه سطح سواد مردم ارتقا یافته و سخنان غیر مستند را نشانه‌ای از عالم نبودن شخص ارائه دهنده می‌دانند.

یزدی گفت: پیچیده‌گویی و پیچیده‌نویسی و بیان مطالب سنگین مردم را خسته می‌کند. مطالب دینی و آموزنده باید روان و ساده و در عین حال قوی و متقن باشد زیرا واژه‌سازی‌ها و سنگین گویی و سنگین نویسی هنر نیست بلکه باید مطالب روان و عامه‌فهم باشد.

وی با اشاره به مباحث اخلاقی موثر در موفقیت تبلیغ گفت: حفظ وزانت طلبگی در عین خوشرویی و ساده‌زیستی و مردمی بودن به علاوه رعایت اصول مهمانی در ایام تبلیغ و رعایت حال میزبانان از جمله مواردی است که طلاب باید در ماه رمضان به آن‌ها توجه کنند. یعنی نباید یک طلبه از میزبان خود چیزی بخواهد و از او نیز به هیچ عنوان نباید توقع کاری را داشته باشد زیرا هرچه این توقع بالاتر باشد نارضایتی نیز بیشتر می‌شود.

204

کد خبر: 649917

وب گردی

وب گردی