سفر از قشم به بندرخصب عمان؛ بدون‌ ویزا

 شنیده‌ها حاکی از آن است،‌ برنامه سفر بدون ویزای ایرانیان به عمان با راه اندازی نخستین خط دریایی (جزیره قشم-بندرخصب‌ عمان) بعد از ایام ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود، همچنین پذیرش گردشگران خارجی از این خط دریایی بدون ویزا انجام خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبر آنلاین، جزیره قشم با حدود ۱۱۷ هزار نفر جمعیت و یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت، شامل ۱۳۵ کیلومتر طول و عرض متوسط، ۱۴ کیلومتر در جنوب کشور و در میان آب‌های نیلگون خلیج فارس واقع شده و به تنهایی از ۲۲ کشور جهان بزرگتر است.

این جزیره با داشتن ظرفیت‌های مهم در حوزه‌های مختلف به ویژه گردشگری از جمله نخستین ژئوپارک بین‌المللی خاورمیانه از امتیاز ویژه در اقتصاد کشور برخوردار است و سالانه پذیرای میلیون‌ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است که مقصد خود را بازارها و دیدن جاذبه‌های طبیعی این جزیره انتخاب می‌کنند.

البته افتتاح و راه‌اندازی پروژه‌های مختلف گردشگری از جمله راه‌اندازی خط کشتیرانی قشم ـ بندر خصب (در کشور عمان) یکی از طرح هایی است که به گفته مسئولان منطقه آزاد قشم تاثیر بسزایی در رونق گردشگری کشور خواهد داشت.

این درحالیست که چندی پیش مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم از راه اندازی خط دریایی این جزیره به بندر خصب عمان و همچنین پرواز مستقیم قشم - مسقط (پایتخت عمان)، با هدف جذب گردشگران اروپایی بدون ویزا خبر داد.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم، برنامه سفر دریایی (قشم به عمان) بدون ویزا را در حالی مطرح کرده است که چند روز پیش از آن هم سفیر عمان در تهران اعلام کرد برنامه ای در دست بررسی دارد تا بر اساس آن برای نخستین بار یکی از بنادر خود را در اختیار ایرانی‌ها قرار دهد.

عمان یکی از بنادر خود را به ایران واگذار می کند

پیش از این سفیر عمان در تهران اعلام کرد که برای نخستین بار یکی از بنادر خود را در اختیار ایرانی‌ها قرار می دهند ضمن اینکه به زودی از پکیج ویزایی برای ایرانی‌ها پرده‌برداری خواهد شد.

در این رابطه سعود بن احمد البروانی با اشاره به روابط دیرینه، صمیمانه و برادرانه ۲کشور در ۴۰ سال گذشته گفته بود که مقامات ایران و دنیا به خوبی می‌دانند که عمان چنین شرایطی را در اختیار هیچ کشور عربی، غربی یا شرقی قرار نداده و تنها حاضر است چنین خدماتی را به ایران ارائه دهد چرا که ایران را کشوری برادر و متحد می‌داند.

او همچنین گفت: در صورت تمام شدن مراحل قانونی این طرح، عمان از روز اجرای طرح به ایرانی‌ها ویزای حداقل یک ساله می‌دهد و اگر سرمایه‌گذاران ایرانی پس از یک سال باز هم تمایل به حضور در عمان داشته باشند به صورت خودکار، ویزای آنان تبدیل به اقامات خواهد شد و این امتیازی است که عمان تنها و تنها برای ایرانی‌ها قائل شده است.

رونق گردشگری دریایی در قشم؛ بدون ویزا

و حالا به گفته مسئولان طرح راه اندازی خط کشتیرانی قشم- بندرخصب که از سال پیش مطرح و تا به امروز پیگیری شده است، به زودی اجرا خواهد شد.

عبدالجواد کمالی مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم، درباره سفر دریایی از قشم به بندر خصب عمان می‌گوید: اساس بحث بسته ویزایی که عمان برای ایران گذاشته، بحث گردشگری است، یکی از استرادژی‌ها در حوزه گردشگری دست یابی به بازارهای هدف منطقه ای بوده است. بسیاری از مردم جهان با توجه به شرایط پسابرجام علاقه‌مند سفر به ایران هستند و جزیره قشم به دلیل ظرفیت بالای گردشگری، باید سهم خود را از این فرصت با هدف ارتقای اقتصاد جزیره و جوامع محلی کسب کند.

او در ادامه می‌گوید: در حوزه منطقه‌ای خلیج فارس کشور عمان هم یکی از حوزه های هدف منطقه‌ای برای توسعه یافتن توریسم قشم است. یک بخشی از کار توریست هایی بودند که از مسیر مرزها‌ی شمالی و غربی کشور وارد می شوند که به تناسب از تبریز، تهران، اصفهان، یزد و شیراز و برخی با خودروهای شخصی تا بندرعباس و قشم سفر می کردند. هدف از راه اندازی این خط کشتیرانی این است که این مسیرها بن بست نباشد مثلا توریستی که از مرز ترکیه وارد کشور می شود بتواند در ادامه مسیر وارد جزیر قشم شود و از طریق قشم ادامه مسیر دهد. در این صورت دیگر نیازی نیست از مرز ورودی دوباره خارج شود و از همین مرز وارد قشم و استان مسندم عمان می شود و ادامه مسیر می دهد.

او ادامه می‌دهد: بالعکس توریست هایی هم که می‌خواهند وارد عمان و خصوصا حوزه مسندم شوند، بتوانند با یک وسیله ایمن وارد ایران و منطقه آزاد قشم شوند که نیازی به روادید هم ندارند. بحث این است که ارتباطات متقابل باشد هم تجار و بازرگانان قشم و عمان از این فرصت استفاده کنند. در این میان موضوع ویزا مطرح شد که ورود به منطقه آزاد قشم نیازی به ویزا نداشت، اما رایزنی هایی با مسئولان استان مسندم انجام شد که این موضوع را پیگیری کردند و بنا شده است مشکل ویزا به یک نحوی حل شود. چرا که برای گرفتن ویزا از آژانس ها خیلی زمان می برد. قرار است بعد از یکی ۲ سفری که انجام می شود مشکل ویزا هم حل شود و اتباع ایرانی هم بتوانند با یک سهولت ویژه ای وارد عمان و استان مسندم شوند.

افزایش مراودات گردشگری میان دو کشور

کمالی هدف از راه‌اندازی خط کشتیرانی قشم به بندر خصب عمان را افزایش مراودات گردشگری میان دو کشور می‌داند و می‌گوید: این امر بی‌شک رشد و توسعه گردشگری منطقه و استان هرمزگان را به دنبال خواهد داشت. درواقع این خط کشتیرانی نه‌تنها تردد مردم بین دو کشور ایران و عمان را آسان می‌کند، بلکه مسیری کوتاه، امن، راحت، جذاب و با صرفه اقتصادی نیز برای گردشگران اروپایی خواهد بود که قصد سفر به کشورهای آسیایی را دارند و می‌توانند از این مسیر استفاده کرده و پس از ورود به قشم (بدون ویزا) و سپس ایران، سفر خود را به مقاصد دیگر ادامه دهند، شرایط صدور روادید نیز در همین جزیره برای آنان فراهم شده است.

کمالی گفت: جدای از این گروه افراد، گردشگران خارجی هم که به کشور عمان و امارات سفر کرده‌اند، می‌توانند در ادامه تور خود از طریق این خط وارد جزیره قشم شده و چند روزی در این منطقه اقامت داشته باشند. این گردشگران می‌توانند بدون ویزا وارد قشم شده و چند روز در قشم اقامت کنند. با ورود گردشگران و مسافرانی از اروپا و کشورهای عربی از طریق این مسیر دریایی، تورهای گردشگری فعال و هتل‌ها و رستوران‌ها پررونق شده و وضعیت کسب و کار در مشاغل مختلف رشد قابل ملاحظه‌ای می‌کند.

او در رابطه با کار راه‌اندازی این خط می‌گوید: رایزنی در این خصوص از سال ۹۴ با یک شرکت کشتیرانی عمانی و سازمان گردشگری استان مسندم عمان آغاز شد که در نهایت به امضای مسئولان مربوط در استان مسندم عمان و مسئولان منطقه آزاد و استان هرمزگان رسید. البته در کنار راه‌اندازی این خط، ایجاد ترمینال مسافربری در اسکله بهمن قشم و ترمیم اسکله کشتی‌های ورودی نیز در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد. این ارتباط از طریق خط هوایی و کشتیرانی امکان پذیر است. خط هوایی از طریق مسقط و فرودگاه بین المللی قشم انجام می شود اما خط کشتیرانی که اکنون بحث اصلی است کشتی که توسط شرکت العبار عمان تهیه شده است. البته سرمایه گذاری داخلی (قشم و ایرانی) مهیا می شوند که بتوانند کشتی در این مسیر آماده کنند و کشتی های ایرانی هم بتوانند تردد داشته باشند.

کمالی در ادامه می‌گوید: ازسوی دیگر با راه اندازی این خط کشتیرانی این امکان برای گردشگران ایرانی فراهم می شود تا به راحتی از طریق جزیره قشم به کشور عمان سفر کنند و با جاذبه های گردشگری و طبیعی حاشیه جنوبی خلیج فارس نیز آشنا شوند. خط گردشگری مبتنی بر مسافرت دریایی با کشتی بین خصب در عمان و قشم در ایران راه اندازی شده است. کار عملیاتی این پروژه به پایان رسیده است اما به دلایلی از جمله طوفانی شدن دریا و وضعیت هوایی، شروع بکار این خط کمی به تأخیر افتاد.
به گفته کمالی، این خط دریایی در قشم به نوعی اولین کشتی است که گردشگران عمانی را به ایران می آورد.

ارائه کارت الکترونیکی قشم‌وند به گردشگران

او ادامه می‌دهد: افرادی که در قشم هستند کارت الکترونیکی شهروندی به اسم قشم‌وند دریافت می‌کنند و این کارت شهروندی اعتبار دارد، به صورتی که با کارت رفت و آمد انجام می شود. زمان اقامت هنوز مشخص نشده است، امکان دارد با این کارت شهروندی یک روز و یا شاید یک هفته بتوان اقامت داشت. پذیرش گردشگران خارجی که از طریق پروازهایی که از دبی انجام می‌شود و ورود مهمانان خارجی بدون ویزا به قشم فراهم است. با توجه به اینکه گردشگری عمان شرایط ویژه ای ندارد، گردشگران خارجی می توانند از این طرق به جزیره گردشگری و تفریحی قشم سفر کنند.

کمالی می‌گوید: ابتدا نظر کشور عمان این بود این تردد برای خاص استان مسندم باشد، اما درخواست دادیم این مهم برای کل عمان باشد و گردشگرانی که از قشم وارد مسندم می شوند بتوانند حتی در مسقط و وارد استان های دیگر شوند. خبرهای خوبی در راه است ولی تاکنون جواب قطعی و رسمی اعلام نشده است. به نوعی هنوز آخرین توافق و نتایج اعلام نشده است اما بحث و خواسته این است که از هر دو طرف بدون روادید رفت و آمد انجام شود. سازمان گردشگری استان مسندم هم این قول را داده اند که تسهیلاتی فراهم کنند که بدون ویزا تردد مهیا شود. اما خبر قطعی از عمان دریافت نشده است و فقط اعلام کرده اند که مشکلات حل شده است و رایزنی با وزارت خارجه در حال پیگیری است و استانداری استان مسندم قول مساعد داده اند. برنامه سفر به اوایل ماه مبارک رمضان موکول شد و قرار شد تردد بعد از ماه مبارک رمضان شروع شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه خارجیان برای ورود به منطقه آزاد قشم نیازی به ویزا ندارند، می‌گوید: مهم‌ترین دلیل تاخیر در راه‌اندازی خط کشتیرانی قشم - خصب، پیگیری برای کسب امتیاز از عمانی‌ها با هدف دریافت نکردن ویزا از ایرانیان و شتاب‌گیری در روند صدور ویزا است. در این میان اسکله بهمن قشم برای پهلوگیری شناورها و سالن این بندر برای ارائه خدمات، مجهز شده است. با توجه به استفاده از شناورهای پیشرفته، سفر دریایی از قشم به خصب و بالعکس با خودرو شخصی مسافران امکان‌پذیر می‌شود.

جاذبه های گردشگری قشم

جزیره قشم با داشتن سایت های منحصر به فرد گردشگری از جمله طولانی‌ترین غار نمکی جهان، جنگل دریایی حرا، دره ستاره ها، خلیج دلفین ها، سایت تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی، تنگه چاهکوه، جزایر ناز، غارهای خوربس، سواحل زیبا، صنایع دستی هنرمندان جزیره، آب و هوای کاملا بهاری و ده‌ها ویژگی دیگر و مهمتر از همه اخلاق خوب مردمان خونگرم این جزیره در مهمان دوستی و ارائه غذاهای خوشمزه دریایی موجب شده در طول سال انبوه مسافران و گردشگران از اقصی نقاط ایران و کشورهای خارجی به این جزیره در جنوب ایران سفر کنند که اوج این ترددها را می توان در تعطیلات پایان سال و نوروز مشاهده کرد.

20103

کد خبر: 649967

وب گردی

وب گردی