مفتی ارشد روسیه: امام خمینی (ره) فرقه گرایی در جهان اسلام را نفی کرد

نفیق الله آشیروف مدیر شورای مفتی های روسیه گفت: امام خمینی (ره) رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی با نفی فرقه گرایی ها، راهبردهای پیشرفت امت جهانی اسلام را ترسیم کرد.

به گزارش ایسکانیوز، آشیروف در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مسکو افزود: امام (ره) به عنوان مصلح اسلامی و نظریه پرداز بزرگ جهان اسلام، مبنای رهبری خود را بر تقسیم مسلمانان به شیعه و سنی بنا ننهاد و برای مصلحت و پیشرفت تمامی مسلمانان برنامه ریزی کرد.
وی افزود: بر این اساس، راه امام (ره) برای همه مسلمانان پیمودنی است و پیروان آن حضرت مذاهب مختلف دارند که مصلحت دین اسلام را در وحدت بین مذاهب اسلامی و انسجام صفوف مسلمانان می بینند.
مدیر شورای مفتی های روسیه خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) با تاکید بر جهان بینی اسلامی به عنوان مبنای حکومت دینی، نوع جدیدی از حاکمیت را به جهان معرفی کرد که در راس آن اندیشمندی مسلط به فقه اسلامی قرار می گیرد.
وی ادامه داد: چنین حکومتی در واقع ادامه راه پیامبر اسلام (ص) است که حکومت پرشکوه اسلامی را تاسیس کردند.
آشیروف گفت: امام (ره) هدف خود را احیای مجد و عظمت گذشته تمدن اسلامی در جهان و ارتقای جایگاه امت جهانی اسلامی قرار داد و امروز نیز این هدف از سوی جمهوری اسلامی ایران دنبال می شود.
مدیر شورای مفتی های روسیه با بیان اینکه امام خمینی (ره) بر وحدت شیعه و سنی همیشه تاکید داشتند، افزود که به همین دلیل، آموزه ها و ایده های آن حضرت نه فقط برای شیعیان بلکه برای پیروان مذاهب اهل تسنن هم مهم و ارزشمند است.
وی ادامه داد: برای نمونه، بنیانگذار جمهوری اسلامی فلسطین را مهم ترین مساله جهان اسلام اعلام کرد و به این ترتیب ثابت کرد که مشکلات ملت های سنی مذهب همانند مسائل شیعیان برای ایشان مهم است و برای جهان اسلام هم باید مهم باشد.
آشیروف گفت: با تلاش ها و تاکیدهای مکرر امام راحل (ره)، مساله فلسطین احیا شد و مسلمانان جهان به این مساله مهم توجه خاص پیدا کردند در حالیکه پیش از مطرح شدن آن از سوی ایشان با تلاش تل آویو این مساله به فراموشی سپرده می شد.
رییس اداره مسلمانان بخش آسیایی روسیه در شورای مفتیان این کشور تاکید کرد: جهان اسلام امروز به ایده های حضرت امام (ره) نیاز دارد که برای غلبه بر مشکلات خود نخست باید از دیدگاه ایشان مبنی بر پرهیز از فرقه گرایی پیروی کند.
وی افزود: امام راحل (ره) فقط رهبر و مصلح جهان اسلام نبود، بلکه رهبری مستضعفان جهان را برای احقاق حقوق خود برعهده داشت و امروز راه ایشان از سوی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی پیموده می شود.
آشیروف با بیان این که مستکبران جهان از انقلاب اسلامی همچنان کینه دارند، اظهار کرد: در دوره رهبری امام خمینی (ره)، غرب به سرکردگی آمریکا بیشترین فشار را بر ایران وارد آورد تا انقلاب را از مسیر اصلی منحرف کند، اما در این تلاش ها شکست خورد و امروز هم این فشارها به گونه های مختلف وارد می شود، ولی نتیجه ای نخواهند گرفت، بنا بر این ایستادگی و پایداری اسلامی ایرانیان درس خوبی برای کشورهای اسلامی شده است.
مفتی مسلمانان روسیه گفت: اگر ایران در برابر غرب عقب نشینی می کرد، دشمنان اسلام بر فشارهای خود می افزودند اما مقاومت و پایداری ایرانی ها نقشه های آنها را برهم زد.
وی افزود: روحیه مقاومت و استکبارستیزی جمهوری اسلامی از آموزه های حضرت امام (ره) و آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی است که به مظلومان درس استقامت می دهد و امروز امت جهانی اسلام باید براساس این الگو از حقوق خود دفاع کرده و برای ارتقای جایگاه جهانی خود تلاش و مجاهدت کند.

202

کد خبر: 650005

وب گردی

وب گردی