۹۰ درصد بودجه سلامت ایران صرف درمان می شود/ سهم اندک پیشگیری

معاون امور کمیسیون‌ها و نظارت حرفه‌ای سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور گفت: 90 درصد بودجه سلامت کشور صرف درمان و تنها 10 درصد آن صرف پیشگیری می‌شود و هنوز نگاه‌مان درمان محوری است و وضعیت کنونی نیز ناشی از همین نگاه است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، محمد حاتمی در مراسم آغاز فعالیت رسمی شورای استانی سازمان نظام روان شناسی کشور در استان کرمان گفت: آینده روان شناسی در استان کرمان رو به رشد و توسعه است اما به دلایل مختلف از جمله عدم فعال بودن دانشگاه‌های استان در زمینه دکترای روانشناسی، نظام روانشناسی کرمان از سایر استان‌ها عقب تر است، از این رو هدف ما در آینده نزدیک جذب دانشجوی دکترای روانشناسی در این استان است.

حاتمی با اشاره به اینکه به آینده خوش بین هستم گفت: فضایی که در استان ایجاد شده است و وجود تعامل با مسئولین در استان، تعامل و همدلی موجب رشد و شکوفایی روانشناسی و مشاوره در استان کرمان خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت استان کرمان استفاده شود،ادامه داد: سازمان نظام روانشناسی مانند کودکی 12 ساله است و هنوز در فرهنگ سازی آن مشکل داریم چراکه برخی سازمان‌ها تاکنون به جایگاه آن شناخت پیدا نکرده‌اند و وظیفه ما شناساندن جایگاه واقعی آن یعنی قرار گرفتن در صدر مقوله‌های سلامت جامعه است.

معاون سازمان نظام روانشناسی گفت: کمیسیون تلفیق را برای استان‌های یزد، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان شکل خواهیم داد تا استان‌های همجوار هم تحت پوشش استان کرمان قرار گیرند.

حاتمی گفت: نقصی که وجود دارد این است که فارغ التحصیلان زیادی در استان وجود دارد ولی اعضای کمی داریم بنابراین باید در مدت کوتاهی اعضای این نظام افزایش یابد.

او گفت: دغدغه ما این است که مشاوره هایی که به خانواده‌ها داده می شود تخصصی و درست باشد، اگر در شیوه فرزند پروری می‌خواهیم مساله‌ای را عنوان کنیم باید فردی متخصص، آن را بیان کند، اگر نرخ اختلالات در استان کرمان افزایش داشته باشد نخستین مسئول، ریاست سازمان نظام روان شناسی در استان است.

حاتمی گفت: ما باید نیرو بسازیم و در اختیار نهادها قرار دهیم و از افرادی استفاده شود که صلاحیت حرفه‌ای داشته باشند و دستورالعمل ها هم مطابق استانداردهای لازم مبتنی بر فرهنگ دینی و اسلامی افراد جامعه باشد.

او افزود: حدود یک میلیون و 500 هزار نفر یعنی 13 درصد فرزندان ما دارای هوش مرزی و نیازمند آموزش‌های لازم هستند تا در آینده درگیر مشکلات جدی نشوند.

حاتمی گفت: 90 درصد بودجه کشور صرف درمان و تنها 10 درصد آن صرف پیشگیری می‌شود و هنوز نگاه ما درمان محوری است در حالی که باید این دید به پیشگیری محوری تغییر کند.

20103

کد خبر: 650012

وب گردی

وب گردی