مهمترین اخبار مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت

 تصمیمات دولت برای رفع مشکل مسکن مهر، تعیین تکلیف بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات نوسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تصمیمات دولت برای رفع مشکل مسکن مهر، تعیین تکلیف بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات نوسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی، اعلام و اعطای اعتبارنامه منتخبات چهاردهمین دوره سازمان نظام کاردانی استان‌ها و فعالیت‌های شورای عالی شهرسازی و معماری در مورد ساخت و سازهای پیرامون اطراف حرم رضوی بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

اهم اخباری که در حوزه مسکن و شهرسازی در طی هفته گذشته رخ داد به شهر جدول زیر است:

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی؛

سخنرانی در آیین گشایش پاوین ملی ایران در نمایشگاه بینال ونیز (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در دوران پسابرجام سطح تبادل هیأت ها و همکاری های فیمابین ایران و ایتالیا گسترش زیادی یافته و ما طرح های بسیاری را جهت همکاری در زمینه زیرساخت ها، حمل و نقل و مسکن و شهرسازی تعریف و در این خصوص چندین یادداشت تفاهم و توافقنامه امضا کرده ایم و حضور در این نمایشگاه نشانگر عزم جدی جهت توسعه همکاری های فیمابین بویژه در حوزه مسکن و شهرسازی است.

سخنرانی در دومین همایش نقش بانک های توسعه ای در رونق اقتصادی کشور (متن کامل را اینجا بخوانید.)

درحال حاضر در طرف تقاضا روزانه حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز مسکن انجام می‌شود که نشان‌دهنده بحث سازماندهی تقاضا و آمادگی آن برای ورود به بازار است. امیدوارم بحث اوراق متکی به تسهیلات بانکی هرچه زودتر منتشر شده و بتواند بار دیگر در طرف عرضه تأمین مالی خوبی برای حمایت از سپرده‌گذاران تولید انبوه مسکن نیز داشته باشد.

جلسه هیات دولت برای رفع مشکلات مسکن مهر (متن کامل را اینجا بخوانید.)

دولت ، وزارت راه و شهرسازی را مکلف نمود تمهیدات لازم برای واگذاری واحدهای بدون متقاضی به پیمانکاران، شرکت‌ها و طرف‌های قرارداد و سایر خریداران را فراهم نموده و از محل منابع حاصل از فروش این واحدها (ارزش زمین) برای تکمیل پروژه‌های خدمات روبنایی هزینه نماید.

سخنرانی در دانشگاه صنعتی شریف در میزگردی تحت عنوان سوسیالیسم بازار و سوداگری در ایران (متن کامل را اینجابخوانید.)

خصوصی سازی در ایران به معنای واقعی خصوصی سازی نبود بلکه تغییر واگذاری‌ها به دیگر نهادهای دولتی و عمومی، خصوصی‌سازی تلقی شد و اصل ۴۴ در تله سیاست افتاد.

شورای عالی و معاونت شهرسازی و معماری؛

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری راجع به ساخت و سازهای پیرامون حرم رضوی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری طی نامه‌ای به استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی استان خراسان رضوی، مصوبه شورای‌عالی درباره تخلفات صورت گرفته در شهر مشهد را ابلاغ کرد.

سخنران حناچی در دانشگاه بابلسر (متن کامل را اینجابخوانید.)

اگر مسیر اجرای طرح‌های شهرسازی درست طی شود احتمال اینکه خطاهای فاحش در تصمیمات اتفاق بیفتد به حداقل می‌رسد و احتمال اینکه زمین‌های کشاورزی از بین بروند نیز به حداقل ممکن می‌رسد. زیرا دستگاه‌های بخشی مطلع، هم در کارگروه‌ها و هم در شورای برنامه‌ریزی وجود دارند. بنابراین باید تلاش کنیم تا مسیر خرد جمعی در حل مسائل شهری طی شوند.

اظهار نظر دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری نسبت به ساخت و سازهای غیرمجاز اطراف حرم رضوی (متن کامل رااینجا بخوانید.)

در پی تخلف در ساخت و سازهای اطراف حرم رضوی دبیر شورای عالی از شهرداری مشهد خواستار پاسخگویی شهرداری به دستگاه های حاکمیتی و نظارتی شد.

انتقاد مشاور معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از تخریب آگاهانه هویت و میراث مشهد (متن کامل را اینجابخوانید.)

ساخت ساختمان‌ها و برج‌های بلند در شهر مشهد به نوعی بی‌حرمتی به یک شهر مذهبی و حرم علی بی موسی‌الرضا(ع) محسوب می‌شود.

اظهارنظر مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی نسبت به ساخت و سازهای غیرمجاز اطراف حرم رضوی (متن کامل رااینجا بخوانید.)

شورای عالی همواره وظیفه ذاتی خود را برای نظارت بر ساخت و سازها و تطبیق طرح های جامع با تفصیلی داشته و دارد و ما در اداره کل راه و شرهرسازی استان نیز به عنوان دست اندر کار استانی حوزه راه و شهرسازی به وظیفه خود در استان عمل می‌کنیم.

شهر امام رضا محل تاخت و تاز بلندمرتبه سازی های بی ضابطه (متن کامل را اینجا بخوانید.)

اختلاف درباره آنچه شهرداری‌ها درآمدزایی با تمسک به ضوابط قانونی می‌نامند، با آنچه مراجع قانونی و دولتی غیرذی‌نفع فشار و بار جمعیتی و تأسیساتی برای شهر می‌دانند، بعد از چندین دهه از شهرنشینی تا امروز وجود دارد؛ ساخت و سازهای بی‌ضابطه شهر مشهد و رعایت نکردن مصوبه‌های شورای عالی شهرسازی و معماری گواه این مدعاست.

برگزاری دومین همایش ملی مدیریت خردمندانه فضای سرزمین (متن کامل را اینجا بخوانید.)

برگزاری دو روزه دومین همایش ملی مدیریت خردمندان فضای سرزمین در دانشگاه بابلسر

حوزه معاونت مسکن و ساختمان؛

اعطار اعتبارنامه اعضای منتخب سازمان نظام کاردانی استان ها از سوی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

اعضای منتخب هیات عمومی و شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان استان‌ها با حضور حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی و منوچهر شیبانی‌اصل مدیرکل سازمان‌های نظام مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه معرفی شدند و اعتبار نامه شروع به کار خود را طی مراسمی دریافت کردند.

سخنرانی مظاهریان در نشست مدیران کل راه و شهرسازی استان ها (متن کامل را اینجا بخوانید.)

با گسترش بازار رهن می‌توانیم ابزارهای متعدد مالی ایجاد کرده و در زمان رکود بخش، سرمایه‌گذاری‌های لازم در آن را تأمین کنیم. این مسئله کاملا روشن است با توجه به بودجه امسال و سال گذشته دولت قادر به تأمین این سرمایه گذاری نبوده و بخش خصوصی یا بانک ها باید در این حوزه وارد شوند در این صورت است که گسترش بازار رهن سیاست بسیار منطقی از سوی وزارت راه و شهرسازی محسوب می شود.

سخنرانی مدیرکل دفتر سازمان های مهندسی و تشکل های حرفه ای وزارت راه و شهرسازی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

ما هیچگونه دخالتی در امور سازمان‌ها نداشته و تنها بر اقدامات آنها نظارت داریم که در این راه نیز از هیچ گونه هدایت و حمایتی دریغ نخواهیم کرد.

سخنرانی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن در نشست مدیران کل راه و شهرسازی استان ها (متن کامل رااینجا بخوانید.)

مسکن بدون شک در اشتغال مستقیم، غیرمستقیم و بقیه ابعاد اقتصادی مؤثر بوده و همین نشان می‌دهد این حوزه تا چه حد می‌تواند به بحث خروج از رکود به ما کمک کند.

شرکت عمران و بهسازی شهری ایران؛

سخنرانی یونس شکرخواه در خانه وارطان راجع به مفهوم ایران شهر (متن کامل را اینجا بخوانید.)

به دلایل مختلفی به مفهوم ایران‌شهر علاقه‌مندم که دیدن شهرهای ایران در کل حوزه تمدنی و فرهنگی ایران و دیدن رابطه تعلق خاطر شهری با تعلق خاطر ملی و تبدیل موقعیت به مقصد برخی از این دلایلند.

ابلاع معاون اول رئیس جمهوری برای تکلیف بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات نوسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

با تصمیم هیئت وزیران، بانک مرکزی مکلف شد نسبت به تعیین بانک‌های عامل و سهمیه آنها برای پرداخت تسهیلات طرح ویژه نوسازی و بهسازی دویست هزار واحد مسکونی ‌روستایی با سفته زنجیره‌ای در سال ۱۳۹۵ اقدام کند.

401/601

کد خبر: 650018

وب گردی

وب گردی