بزرگترین چالش  موجود در صنعت خودروسازی

یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که بزرگترین  مشکل قطعه سازان داخلی تکنولوژی تولید است  به طوری هم اکنون قطعه سازان داخلی به لحاظ سطح تکنولوژی تولید پایین ترسطح جهانی قرار دارند و این بزرگترین ضعف صنعت خودروسازی است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سازمان خبری خودرو، شهرام آزادی - کارشناس صنعت خودرو افزود : طراحی و توسعه محصولات جدید مطابق با تکنولوژی های جدید بخشی از آن به خودروساز باز می گردد به طوری که خودروساز باید توانمندی لازم را برای ارائه محصولات جدید با سطح تکنولوژی بالا داشته باشد.

وی تصریح کرد : البته بخشی از این مساله نیز به قطعه سازان باز می گردد که باید بتوانند قطعاتی با سطح تکنولوژی بالاتر را به لحاظ کیفی و سطح تکنولوژی تولید نمایند.

وی خاطر نشان کرد : متاسفانه قطعه سازان با توجه به اینکه در سالیان گذشته محصولات متنوعی را تولید نکردند و اغلب قطعاتی که تولید شده مربوط به محصولاتی است که سالهاست در شرکتهای خودروساز تولید می شود از این رو تلاشی برای ارتقاء سطح تکنولوژی نداشته بنابراین این عقب افتادگی در صنعت قطعه سازی کشور وجود دارد.

وی گفت : چنانچه بتوان در قراردادهایی که برای تولید محصولات تحت لیسانس منعقد می شود ارتقاء سطح تکنولوژی قطعه سازان داخلی دیده شود که طبعا با لحاظ نمودن 40 درصد ساخت داخل عملا این مساله دنبال خواهد شد بنابراین قطعه سازانی که قطعاتی را تحت لیسانس تولید می کنند می توانند در چارچوب قرارداد هایی که بسته می شود متعهد شوند تا سهمی از بازار بین المللی را نیز پوشش دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی گفت: تاکید کرد : در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد مسلما موجب ارتقاء و توسعه صنعت خودروسازی خواهد شد.

آزادی اظهار داشت : چنانچه بدون توجه به حضور سابلایرها صرفا مساله مونتاژ دنبال شود مسلما این جریان تولید به زیان کشور خواهد بود.

وی افزود : در صورتی که قطعه سازان در وهله اول بتوانند سطح تولید قطعات را به لحاظ تکنولوژی ارتقاء دهند و در وهله بعدی به زنجیره تامین خودروسازان بی المللی وصل شوند در این صورت قطعه سازان می توانند در غالب قراردادهای که با خودروسازان بسته می شود وارد زنجیره تامین جهانی شوند.

وی گفت : در صورتی که این مساله در قراردادها لحاظ نشده باشد و تنها این اختیار که قطعات به بازارهای جهانی صادر شده باشند به قطعه ساز داده شود این موضوع کفایت نمی کند چرا که معمولا این بازارها ،انحصاری است .

وی افزود : به عنوان مثال زمانی که قطعه ای برای شرکت رنو تولید می شود تا زمانی که رنو اجازه صادر نکند شرکتی در دنیا حق استفاده از قطعات تولید داخلی را ندارد و زمانی که تغییر یک سابلایر برای قطعه ای صورت می گیرد قطعا باید تاییده خودروساز خارجی کسب شده باشد.

وی افزود : راه ورود قطعه سازان به بازارهای بین المللی صرفا بواسطه ارتقاء سطح تکنولوژی نبوده بلکه از کانال خودروسازان بین المللی از این امر محقق خواهد شد.

401/601

کد خبر: 650240

وب گردی

وب گردی