بی‌بی‌سی: ورود ایران و عربستان به یک جنگ سایبری تمام عیار

بی‌بی‌سی نوشت جنگ سایبری ایران و عربستان نشانه دیگری از تشدید تنشها میان تهران و ریاض است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، بی‌بی‌سی در گزارشی نوشت: در اواسط ماه مه (اواخر اردیبهشت)، ژنرال غلامرضا جلالی – رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران – با هشدار درباره احتمال افزایش حملات سایبری به ایران، از عربستان سعودی به عنوان یک تهدید سایبری جدی برای ایران یاد کرد. ایران و عربستان مدت مدیدی است که درگیر یک رقابت شدید منطقه‌ای هستند؛ اما از سال گذشته مسائلی از جمله بحران سوریه و جنگ یمن به شدت به تنش‌های موجود در روابط آنها دامن زده است.

هکرهای ایرانی و عربستانی طی هفته‌های اخیر در یک جنگ سایبری تمام‌عیار پایگاه‌های اینترنتی فعال در کشورهای یکدیگر را مورد حملات سایبری قرار داده‌اند. به عنوان نمونه، در 25 مه (5 خرداد) یک هکر عربستانی وبسایت مرکز آمار ایران و اداره ثبت احوال این کشور را هک کرد و تصویر صدام حسین - دیکتاتور سابق عراق که به مدت 8 سال در دهه 80 میلادی با ایران وارد جنگ شد - را در صفحه نخست این دو وبسایت قرار داد.
رسانه‌های ایران به دلیل شباهت نام مستعار این هکر به گروه تروریستی داعش، ابتدا گزارش دادند که این حمله از سوی داعش صورت گرفته است؛ اما هکر عربستانی در یک پست توئیتری ارتباط خود با این گروه تروریستی را تکذیب کرد.
تنها یک روز پس از حمله این هکر عربستانی، گروهی موسوم به "تیم امنیت ایران" با حمله به وبسایت اداره کل آمار عربستان سعودی و دانشگاه عبدالعزیز، این حمله را تلافی کرد. یک تیم دیگر از هکرهای ایرانی به نام "تیم زیرزمینی پسران دیجیتال" نیز وبسایت وزارت بازرگانی عربستان را هک کرد.
این حملات باعث شد تا طی روزهای بعد هکرهای عربستانی صفحه نخست وبسایتهای ایرانی دیگری از جمله وبسایت پلیس ایران، اداره پست، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امور خارجه ایران را تغییر داده و در مقابل، هکرهای ایرانی نیز به تلافی این حملات، چندین پایگاه اینترنتی دیگر عربستان را مورد حمله سایبری قرار دهند.
در این میان، پیغامهایی که هکرها پس از هک کردن سایتها برروی صفحه اصلی آنها قرار می‌دادند نیز رفته رفته رنگ و بوی سیاسی و خصمانه‌تری به خود گرفت و مناقشات این دو کشور در طول سالهای اخیر درباره نام خلیج فارس، حمایت از تروریسم، جنگ سوریه، جنگ یمن و حتی سفر زیارتی حج در متن این پیامها نیز متجلی شد.
در ادامه این گزارش آمده است: ایران از زمان حمله ویروس رایانه‌ای استاکس‌نت به تاسیسات هسته‌ای خود در سال 2010، سرمایه‌گذاری عظیمی در زیرساختهای سایبری انجام داده و تیمی از هکرهای زبده را نیز تحت عنوان "ارتش سایبری ایران" سازماندهی و به خدمت گرفته است.
در مقابل، مرکز ملی امنیت سایبری عربستان سعودی نیز طی سال گذشته سرمایه‌گذاری خود در بخش امنیت سایبری را به طور قابل توجهی افزایش داده است.
در حال حاضر، هیچ شواهدی در دست نیست که نشان دهد مقامات یا نهادهای رسمی دو کشور مستقیما در این حملات نقش داشته‌اند. کمال هادیانفر – رئیس پلیس سایبری (فتا) ایران چندی پیش اعلام کرد آدرس آی‌پی هکرها مربوط به عربستان سعودی است؛ اما اتهامی را در این خصوص متوجه مقامات سعودی نکرد.
در انتهای این گزارش آمده است: اتفاقات هفته‌های اخیر نشان می‌دهد به دنبال تیره شدن روابط ایران و عربستان سعودی در سال گذشته که یکی از علل اصلی آن اعدام شیخ نمر النمر - روحانی شیعه عربستانی - بود، این دو کشور اکنون درگیر یک جنگ سایبری تمام‌عیار شده‌اند که می‌تواند بیش از پیش باعث تشدید تنشهای موجود میان آنها شود.
302302
کد خبر: 650278

وب گردی

وب گردی