بهشت دموکراسی از نظر جان کری کجاست؟

وزیر امور خارجه آمریکا امروز (یکشنبه) در جریان سفری نادر به مغولستان، این کشور را به عنوان بهشت دموکراسی که به زعم او در مکان جغرافیایی دشواری بین روسیه و چین قرار گرفته، تحسین کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که پاریس را به مقصد پکن برای شرکت در هشتمین نشست اقتصادی و استراتژیک ترک کرده در راه این سفر در مغولستان نیز توقف کرد؛ مذاکرات اقتصادی و استراتژیک مذاکراتی با حضور مقامات عالی‌رتبه از آمریکا و چین است که هر ساله برگزار می‌شود.

با توجه به مکان جغرافیایی مغولستان که بین چین و روسیه قرار گرفته، دولت واشنگتن به دنبال جلب نظر مغولستان به عنوان یک شریک است. مغولستان برای واردات تجاری و انرژی به شدت به این دو رقیب آمریکا تکیه دارد.

مقامات آمریکایی مرتباً به مغولستان به عنوان یک داستان الهام‌بخش حول محور گذار دموکراتیک از زمان استقلال از جماهیر شوروی اشاره دارند.

جان کری به کارکنان سفارت آمریکا در محل سکونت سفیر کشورش گفت: شما واقعاً یک نمونه عالی هستید. شما در یک طرف خود چین را دارید و در طرف دیگر روسیه را و همیشه فشارها روی شما زیاد است اما مغولستان در این بهشت دموکراسی برای هویت خودش مبارزه می‌کند.

کری در مغولستان

این در حالی است که سوابق دموکراتیک و حقوق بشری مغولستان تحت بررسی‌های دقیق قرار گرفته است.

گزارش وزارت امور خارجه آمریکا در سال 2015 میلادی حول محور حقوق بشر در مغولستان حاکی از آن است که قوانین مبهم و عدم شفافیت در قوه‌های مجریه، مقننه و قضاییه کارآمدی دولت و اعتماد عمومی را متزلزل کرده و باعث ایجاد فساد شده است.

در همین حال انتظار می‌رود در ماه جاری میلادی انتخابات پارلمانی در مغولستان برگزار شود و مدافعان دموکراسی از تغییر قانونی که توسط پارلمان در ماه گذشته میلادی صورت گرفته انتقاد کردند.

مقامات می‌گویند: عدم شفافیت در مقررات تجاری به سرمایه‌گذاری خارجی ضربه زده است.

کری گفت: بسیار مهم است که دولت مغولستان توافقنامه شفافی را با آمریکا اجرا کند که منجر به اعتماد تجاری بیشتر برای سرمایه‌گذاران خارجی می‌شود.

وی افزود: اجرای این توافقنامه گامی بسیار مهم و کلیدی برای جذب سرمایه‌های خارجی مستقیم است.

۳۰۰۳۰۰

کد خبر: 650337

وب گردی

وب گردی