موانع نوسازی تاکسی های فرسوده پایتخت

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران گفت: اگر خودروسازان و بانک های عامل تعهدات شان را انجام دهند و در زمینه ارائه خدمات تسهیل گری کنند، ۱۲ هزار تاکسی فرسوده تهران نوسازی می شوند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، ابوالفضل قناعتی با اشاره به اینکه از ۱۷ هزار تاکسی فرسوده تهران ۱۲ هزار خودرو شناسایی و در سامانه نوسازی ثبت نام کرده اند، گفت: از این ۱۲ هزار تاکسی فرسوده، ۶ هزار تاکسی خودروی پیکان هستند که سهم قابل توجهی در آلودگی هوای شهر دارند.

او با بیان اینکه از دلایل کندی روند نوسازی تاکسی های فرسوده از یک سو مشکلاتی است که خودروسازان به وجود آورده اند و از سوی دیگر سخت گیری های بروکراسی سه بانک عاملی است که به تاکسی داران تسهیلات ارائه می دهند، افزود: اگر بانک ها به وعده هایی که داده بودند به خوبی عمل کنند و شرایط واگذاری وام را تسهیل کنند، تهران ظرفیت خوبی برای نوسازی خواهد داشت.

قناعتی در تشریح شرایط سختی که از سوی بانک های عامل برای تاکسی داران در نظر گرفته شده است، گفت: یکی از شرایط این است که سند خودرو باید در رهن بانک باشد، اما یکی از شرایط بسیار سخت دیگر این است که باید دو کارمند رسمی دولت که حقوق بالای ۲ میلیون تومان دارند ضامن رانندگان تاکسی شوند که این شرایط نوسازی ها را در بیشتر مواقع غیرممکن کرده است.

این عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با انتقاد از اینکه به رغم تاکید بانک مرکزی بر تسهیل گری ارائه خدمات به تاکسی داران اما شرایط همچنان سخت هستند، ادامه داد: علاوه بر بانک های عامل، خودروسازان نیز به تعهدات شان عمل نمی کنند. در حالی که ۵ میلیون تومان سهم پلاک و هویت خودرو است که در زمان از رده خارج شدن خودرو باید به تاکسی دار پرداخت شود و ۵۰۰ هزار تومان نیز هزینه اسقاط شدن خودرو، اما خودروسازان اعلام کرده اند که برای لاشه خودروهای از رده خارج شده حاضرند تنها ۲۵۰ هزار تومان پرداخت کنند.

قناعتی با تاکید بر اینکه رانندگان تاکسی جزء اقشار آسیب پذیر و ضعیف جامعه هستند که نیاز به حمایت های اقتصادی و تخصیص تسهیلات دارند، افزود: کمیسیون حمل و نقل در حال پیگیری این مشکلات رانندگان تاکسی است تا هرچه زودتر شرایط نوسازی تاکسی های فرسوده تهران در دستور کار قرار گیرد.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با یادآوری اینکه یکی از مهم ترین دستاوردهای نوسازی تاکسی های فرسوده کلانشهر تهران، گام برداشتن در جهت پاکسازی هوای آلوده پایتخت خواهد بود، خطاب به خودروسازان و بانک های عامل گفت: در زمینه نوسازی تاکسی های فرسوده فقط نباید مباحث انتفاعی را در نظر بگیریم، همه سودها که در منافع مالی نیست، مهم ترین دستاورد نوسازی ها حفظ شخصیت شهروندان و ارتقا شاخص های زندگی سالم است. ضمن آنکه نباید فراموش کنیم حفظ روحیه مردم بالاترین سرمایه جامعه است.

20103

کد خبر: 650479

وب گردی

وب گردی